Toon posts:

10Mbit werkt, maar 100mbit niet

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb thuis een netwerk met:
pc1(sweex 10/100mbit)
pc2(3com 10/100mbit 3c905c-tx)
pc3 (3com 10mbit)
pc4 (Dell Latidude 3com 10/100mbit)

Nu heb ik pc3 rechtstreeks op een Vigor2200E router zitten, waar ook me kabel internet op zit. Dit werkt goed.

Vanaf de Vigor2200E loopt er een CAT5 kabel naar pc2. Als ik deze recht streeks op de pc inplug werkt hij niet. Als ik hier een 10mbit hub tussen zet werkt hij wel.

Als ik dan een Sitecom broadband home station 10/100mbit switch/router tussen de Vigor en pc2 zet, net zoals ik de 10mbit hub heb zitten, dan doet hij het weer niet.

Als ik pc1 rechtstreeks op de Vigor aansluit werkt hij ook niet, terwijl met de hub er tussen hij wel werkt. En met een oude 3com 10mbit netwerk kaart werkte hij wel.

Dit is bij 3 CAT5 kabels het geval dat hij het niet doet. Terwijl hij met 10mbit het wel doet.

Terwijl hij het wel met een andere losse kabel het wel doet op 100mbit.

Hoe kan dit? Bekabeling die stuk is of instelingen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zijn die kabels zelfgemaakt :? of zijn ze 'kant en klaar' uit een zakje :?

indeling ook goed? (zie de Faq hiervoor)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

er is 1 kabel die het rechtstreeks tussen pc & vigor router doet. (als ik het goed begrijp).
Dit zou dan een crosscable kunnen zijn. als dit het geval is zit hier je probleem

Stop je de kabel tussen vigor router en hub in de uplink poort?

Verwijderd

Topicstarter
De kabels zijn zelf gemaakt. Het gaat intotaal om zo'n 50 meter kabel denk door het huis, dus moeilijk te vervangen.

De kabel waarmee hij het wel doet is geen crosscable.

In de vigor gaat hij in de uplink. en in de hub in een gewone port.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aha zelf gemaakt ..... heb je gelet op de ader paren ?

met indeling wordt bedoeld dat

de paren
(2 draden om elkaar getwist waarvaan een in kleur en de andere draad in de zlefde kleur met witte ondebreking)
per singaal gebruikt worden

paar 1 op (pin)1&2
paar 2 op 3&6
paar 3 op 4&5
paar4 op 7&8

let vooral op paar 2 en 3

zie meer hier

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 02-12-2003 23:16 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 02 december 2003 @ 23:14:
aha zelf gemaakt ..... heb je gelet op de ader paren ?

met indeling wordt bedoeld dat

de paren
(2 draden om elkaar getwist waarvaan een in kleur en de andere draad in de zlefde kleur met witte ondebreking)
per singaal gebruikt worden

paar 1 op (pin)1&2
paar 2 op 3&6
paar 3 op 4&5
paar4 op 7&8

let vooral op paar 2 en 3

zie meer hier
Idd, zo is het ik denk ook dat je de twist in 3&6 mist,

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik denk ik verkeerd gedaan. Ik ga vanmidag even nieuwe stekkers er op zetten, en kijken of het werkt.

Verwijderd

50 meter door het huis heen, dan moet het wel shielded utp zijn, dus cat5-e, met minder zou er wel eens te eel interferentie kunnen zijn voor 100mbit.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
shielded is onzin, gewoon cat5 utp is prima.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 03 december 2003 @ 13:32:
shielded is onzin, gewoon cat5 utp is prima.
Correct me is 'm wrong, maar is cat5 niet meteen shielded?

Verwijderd

nee, das alleen twisted

Verwijderd

en die twists zorgen voor een zekere mate van shielding. OA tegen crosstalk.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 13:58:
[...]

Correct me is 'm wrong, maar is cat5 niet meteen shielded?
UTP = Unshielded Twisted Pair

Klopt, de draaiïng van de aderparen gaan "tegenspraak" tegen ofzo iets. (echoïng ofzo)
utp kan tot 100 meter zonder problemen volgens mij.

Ader paren omdraaien heeft vaak geen probleem voor 10mbit (gebruikt maar 4 aders) maar dan werkt die vaak niet op 100 mbit (alle 8) :D heb er thuis ook zo een namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet 1 kabel van 50m, maar totaal ongeveer 50 meter gok ik, over 3 kabels verdeelt.

Verwijderd

Ik heb ook ditzelfde probleem. Nix aan de hand met bekabeling. Met mijn skymaster hub (10 mbit) werkt het wel. Maar direct op de router of via m'n Edimax switch lukt het niet :(

Zit nu dus op 10 mbit terwijl ik eigenlijk op 100 zou moeten zitten. Huil.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nieuwe stekkers gemonteerd volgens de tekening in de FAQ. En nu werkt het wel.

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt als je het 1 op 1 doet dus:
paar 1 op (pin)1&2
paar 2 op 3&4
paar 3 op 5&6
paar4 op 7&8

Hij alleen op 10mbit werkt?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

omdat die draden als een antenne werken en volgens mij een electronische weersand ondervinden. Hoe méér draden als een lus liggen, hoe meer problemen het oplevert.

Als jij een ader langs de ene kant van de kamer laat lopen en de andere langs de andere, werkt het helemaal niet, terwijl het wel goed is aangesloten... als je aders vlak langs elkaar legt, is de lus al veel kleiner en als je aders om elkaar heen laat lopen, dan heb je een heleboel kleine lusjes die elkaar opheffen. En dan moeten de aderparen die bij elkaar horen wel om elkaar heen gewikkeld zijn (dan zijn de lusjes alstijd om zichzelf en niet zo af en toe toevallig en zijn ze het kleinst denk ik). Daarom moeten die aders precies zo aangesloten worden, omdat het dan dus 'klopt' in de kabel.

Tenminste dat heb ik weleens gelezen voor adsl met ronde kabel Vs platte kabel. Platte telefoonkabel zorgt soms voor problemen met adsl snelheden en kwaliteit van het signaal. Ik ga ervanuit dat het bij UTP ook zo werkt, alleen dan nog wat extremer. Bij adsl maakt het niet uit welke twee adertjes je neemt, als het maar een beetje getwist is, is het al ok. Bij UTP 100mbit is het blijkbaar nét iets kritischer :).

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 03-12-2003 21:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JvS schreef op 03 december 2003 @ 21:09:
omdat die draden als een antenne werken en volgens mij een electronische weersand ondervinden. Hoe méér draden als een lus liggen, hoe meer problemen het oplevert.

Als jij een ader langs de ene kant van de kamer laat lopen en de andere langs de andere, werkt het helemaal niet, terwijl het wel goed is aangesloten... als je aders vlak langs elkaar legt, is de lus al veel kleiner en als je aders om elkaar heen laat lopen, dan heb je een heleboel kleine lusjes die elkaar opheffen. En dan moeten de aderparen die bij elkaar horen wel om elkaar heen gewikkeld zijn (dan zijn de lusjes alstijd om zichzelf en niet zo af en toe toevallig en zijn ze het kleinst denk ik). Daarom moeten die aders precies zo aangesloten worden, omdat het dan dus 'klopt' in de kabel.

Tenminste dat heb ik weleens gelezen voor adsl met ronde kabel Vs platte kabel. Platte telefoonkabel zorgt soms voor problemen met adsl snelheden en kwaliteit van het signaal. Ik ga ervanuit dat het bij UTP ook zo werkt, alleen dan nog wat extremer. Bij adsl maakt het niet uit welke twee adertjes je neemt, als het maar een beetje getwist is, is het al ok. Bij UTP 100mbit is het blijkbaar nét iets kritischer :).
zoiets is het ja, dat geld dan ook alleen bij langere kabels
de kortere kabels hebben er geen last van

ik heb hier thuis kabeltjes van onderste verdieping naar bovenste verdieping liggen zo'n 12m maar die doen het van onder tot boven met mijn vaders pc gewoon alleen op 10mbit en met m'n laptop wel op 100mbit, blijkbaar zorgen sommige netwerkkaarten gewoon voor een sterker signaal ofzo dat het dan wel werkt

trouwens ik moet hem dan wel op force 10mbit zetten anders is het net een knipperlicht met 100, aan uit aan uit aan uit om gek van te worden 7(8)7

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Viper_74 schreef op 03 december 2003 @ 14:11:
[...]
....

Ader paren omdraaien heeft vaak geen probleem voor 10mbit (gebruikt maar 4 aders) maar dan werkt die vaak niet op 100 mbit (alle 8) :D heb er thuis ook zo een namelijk
Op gewoon ethernet 100 Mbit worden exacte dezelfde draden gebruikt als bij 10 Mbit ethernet. (ik weet dit zeker omdat het mij gelukt is om 100 Mbit (~8 MB/s) over een 4 aderig cat-5 kabeltje te laten lopen -> 2 netwerkverbindingen in 1 kabel ;))

• jrsikken
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Een vriend van me heeft ordinair PTT kabel gebruikt. Daarin liggen de 8 adres gewoon parallel en dat werkt ook op 100Mbit. De lengte van de langste kabel is hooguit 25 meter dat wel, maar het werkt. Grappig he?

Ik heb zelf weleens problemen gehad met netwerkkabel. Eenvoudige websites zonder al te veel plaatjes deden het wel, maar grote pagina's met veel plaatjes deden het dan weer niet. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de stekkertjes, die in mijn ogen wel goed aangesloten waren, opnieuw te maken. Eigenlijk wel raar omdat je zou verwachten dat een netwerkabel het wel of helemaal niet zou doen en dus niet maar half. :?
Pagina: 1