Maar helft van geheugen beschikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb net een nieuwe Aopen ak79d-400vn gekocht, en 2x 256 MB Infineon pc 3200 reepjes erbij.

Het enige probleem is dat deze reepjes samen slechts als 256 mb worden gezien. Ik heb ze in de dual channel bankjes uiteraard. Hoe kan ik dit verhelpen, is er misschien een bios setting die ik niet heb gezien?

Verwijderd

ff een domme vraag, heb je ze naast mekaar of juist 1 lege bank ertussen gedaan?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Welk besturing Systeem... want sommige oudere besturing systemen zien alles boven 256 Mb niet .

Hoeveel geeft hij aan tijdens de POST trouwens, als hij maar 256Mb aangeeft tijdens de POST kan het geheugen kappot zijn!

[ Voor 40% gewijzigd door swampy op 02-12-2003 22:16 ]

There is no place like ::1

• thettes
In de post geeft hij het al verkeerd aan, en Ze zitten naast elkaar.. (De 2 dicht bij elkaar liggende bankjes dus)

Ik heb overigens een atlhon xp 2400+ zonder overclocken nog, FSB is 133 dus. Als ik eenmaal de 512 mb aan de praat heb wordt de fsb 200 overigens ;)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

tja, als hij het bij de POST al niet detecteerd, is er waarschijnlijk een bankje kappot, test de bankjes eens los in de pc.

Dus eerst de ene en dan de ander, en laat ons weten hoe dat gaat!

There is no place like ::1

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik probeerde de manual te downloaden maar dat gaat te traag om snel te reageren. Ik neem aan dat er ergens in het manual wel staat hoe de installatie moet. Controleer dat eens nauwkeurig. Gaat het desondanks mis is kan het geheugen stuk zijn of het moederbord.

ARME AOW’er

• thettes
Geheugenreepjes beiden in orde.. De manual is niet echt uitgebreid (een grote poster met wat plaatjes) maar daar is toch duidelijk dat ik de goede bankjes gebruik..

Verwijderd

Ik zou toch eens proberen, de modules anders te plaatsen.
Bijv. in 1 en 3 of in 2 en 3. Ik had ook problemen en toen ik ze in bank 2 en 3 had geplaatst waren de problemen opgelost.

• thettes
maar dan heb ik geen dual channel meer lijkt mij? Dat is juist een van de redenen dat ik een nforce 2 heb gekocht. Ik zal wel proberen of hij dan 256 of 512 mb detecteert.

edit:
De volgorde van de reepjes maakt niets uit, hij geeft gewoon aan dat er 256 mb in zit

[ Voor 22% gewijzigd door thettes op 02-12-2003 23:31 ]

Verwijderd

hier vond ik de manual van je bordje. echter rept ie geen woord over waar de geheugen zou moeten zitten

http://www.aopen.com/tech...400vn/ak79d400vn-eg-e.pdf

maaarem sinds wanneer heeft amd ook dual channel? heeft ie er wat aan dan? ik las ergens dat alleen intel de dual channel goed kon benutten?

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 19:06
|:(

AMD ondersteunt al dual-channel sinds de nForce2.

on-topic: De reepjes al in een ander systeem geprobeert?

[ Voor 35% gewijzigd door Intronic op 02-12-2003 23:58 ]

Verwijderd

dat is 1 antwoord.... nu de andere antwoorden nog :P

• thettes
Ik heb ook even de bios geflasht, maar het werkt nog steeds niet :(

Ik heb wel een setting waarmee je je geheugensnelheid kan kiezen, met auto staat ie op ddr400, maar hij gaat tot ddr800. Toch lijkt het mij dat je daarmee het geheugen overclockt, en niet de dual channel aanzet.. (meer mhz dus, niet meer bit)

edit: niet in een ander systeem getest (heb geen andere ddr systemen hier), maar het lijkt mij dat als hij met 1 reepje erin WEL werkt, dat het geheugen gewoon heel is.. niet zo vreemd voor nieuw merkgeheugen overigens, als dat kapot is is het ook ECHT kapot ;)

[ Voor 30% gewijzigd door thettes op 03-12-2003 00:00 ]

Verwijderd

probeer de ddr 800 dan? dat hoort er sowiezo er niet bij te staan want geheugen van 800 mhz bestaat (nog) niet.

• Intronic
1. nVidia nForce2 chipset can support DDR400 only when integrated (on-chip) VGA controller is disabled.

Lijkt me dat die uit staat maar toch, ff dubbelchecken :P

http://swe.aopen.com.tw/T...estFunction=519&model=757

Infineon staat er niet bij, het kan daar aan liggen, en anders moet je dat ene reepje maar RMA'en denk ik :/

• thettes
infineon moet serieus gewoon werken.. en dit is geen moederbord met een gpu erop..

Die ddr 800 setting is overigens niet echt relevant, het gaat mij namelijk nu nog niet eens om de snelheid, maar juist om het geheugen. Ook wilde ik nog even duidelijk maken dat beide reepjes als ze als enige op het moederbord zitten, dan wel werken, en ook met de goede capaciteit (256 mb).

• thettes
even een kick, ik heb namelijk alles wat voor de hand ligt geprobeerd, en nog steeds werkt het niet goed :(

• Intronic
Aopen al gemailt over het probleem? Waarschijnlijk weten hun wel hoe je het kunt oplossen.

Verwijderd

een vriend van mij beweert dat als ik 2 x 256 MB reepjes in dual channel zet dat ik dan maar 256 MB geheugen over houd, dus dat ie in plaats van 512 MB 256 MB aangeeft en kan gebruiken, misschien dat dit het is, maar ik denk persoonlijk dat dat absoluut niet waar is.
Er staat nu een fles whiskey op >:) iemand die duidelijkheid kan geven?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:50:
een vriend van mij beweert dat als ik 2 x 256 MB reepjes in dual channel zet dat ik dan maar 256 MB geheugen over houd, dus dat ie in plaats van 512 MB 256 MB aangeeft en kan gebruiken, misschien dat dit het is, maar ik denk persoonlijk dat dat absoluut niet waar is.
Is _niet_ waar. Staat ook in faq en tig topics.
(Enne, die fles whiskey is nu voor mij. :) )

{signature}

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

hij geeft in de post je totale geheugen weer, dus das een fles whisky voor jou....

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

eej bedankt voor de snelle reactie!! _/-\o_ Kan ik deze week lekker een fles whiskey op gaan halen :*)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:50:
Dat klinkt als RAID-1 voor RAM :+

Allerminst waar dus...
Intronic schreef op 02 december 2003 @ 23:55:
|:(

AMD ondersteunt al dual-channel sinds de nForce2.
Zeg maar gerust de nForce1 (al zou je mierenneukend kunnen zeggen dat de ALi Aladdin 7 het ook al bij So7 kon).

Maar ondersteunen en er nut aan hebben zijn twee verschillende zaken. Als je ziet dat het verschil in prestatie tussen de nF2 en de (single channel) KT600 maar een procent of twee is, scheelt het dus geen zak. Dat is heel anders bij de P4, al heb je ook daar nooit een verdubbeling of zelfs een 50% verhoging.
on-topic: De reepjes al in een ander systeem geprobeert?
Idd, ik kan me nauwelijks anders voorstellen dan dat er iets dergelijks aan de hand is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

heb je ze iegenlijk apart al geprobeert,dus eerst alleen het ene reepje geheugen,kijken of ie het geheugen herkend en opstart,

Dan computer weer uit het eerste geheugen reepje eruit halen en de tweede er in zetten.En kijken of die ook herkend word,dan weet je volgens mij gelijk of je geheugen kapot is.
Pagina: 1