Toon posts:

300D: lcd aan tijdens het maken van een foto?

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het. Dit is een hele domme vraag. Maar ik weet het echt niet. Sinds vanmiddag ben ik de trotse bezitter van een Canon EOS 300D. Het valt me op dat ik tijdens het maken van een foto geen beeld op mijn lcd-scherm krijg. Met andere woorden: ik krijg daar niet te zien waar ik een foto van wil maken. Werkt dat gewoon niet bij een digitale spiegelreflexcamera of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Nou, het zal vast kunnen, mijn camer laat ook niet zien wat ik fotografeer, mar het is per model verschillend lijkt mij. Zit er zo'n oog in? dat je zelf moet kijken wat je fotografeert ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat wel, gewoon een zoeker. Maar op bijvoorbeeld de G5 kun je zowel een foto maken door middel van het kijken door de zoeker of het kijken naar het lcd-scherm. Ik weet echter niet of dit bij de 300D (spiegelreflex) ook zo werkt.

Verwijderd

Heb een seven gekeken op internet, das wel n behoorlijke camera he :o,
ik bedacht me net trouwens dat mijn camrea dat wel kan, maar ik moet daarvoor een knopje omzetten. Staat daar nix over in de handleiding.

Ik vind het zelf eigenlijk best vervelend om zo foto's te maken, ben zoveel tijd kwijt met het zoeken op mn schermpje naar de perfecte hoek enzo dat de foto al geen zin meer heeft.

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:38

Alfisti

So macht Reisen Spaß

het is een spiegelreflex camera, heel simpel gezegt klap er dus een een spiegel om van je zoeker naar de sensor en zo word de foto gemaakt. Je hebt dus geen beeld op je LCD.

Had je de gebruiksaanwijzing al gelezen en ook gezien dat er voor de 300D een apart topic is hier? (Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D *part 2*)

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
Je weet blijkbaar niet wat een SLR is?
Een Slr werkt met een spiegel, matglas, pentaprisma, je kijkt in de zoeker via spiegel, matglas door de lens heen.

De spiegel zit voor de CCD/CMOS en kan dus geen beeld projecteren op je LCD/TFT. Bij het maken van een foto klapt de spiegel omhoog, sluiter opent, CCD/CMOS wordt belicht, sluiter gaat dicht en spiegel klapt weer omlaag.

Daarom zie je niks door de zoeker als de sluiter open is.
De "klik" die je elke keer hoort bij het maken van een foto is dus de spiegel die omhoog klapt.

Op compacte digicams zijn het electronische zoekers, niet hetzelfde als een zoeker op een SLR.

[ Voor 10% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 02-12-2003 23:03 ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Even een toevoeging aan het verhaal van Karlok:
Hier een diagram hoe een (D)SLR werkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.phys.ufl.edu/~avery/course/3400/camera/eb_camera_screen.gif
i.p.v. film zit er bij jou dus de CCD/CMOS chip die het beeld opneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Acid_Burn op 02-12-2003 23:21 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor alle reacties! Ik ga nu even lekker stoeien met het apparaat! De foto's die ik er 1-2-3 mee gemaakt heb zijn in ieder geval veelbelovend.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 23:34:
Ontzettend bedankt voor alle reacties! Ik ga nu even lekker stoeien met het apparaat! De foto's die ik er 1-2-3 mee gemaakt heb zijn in ieder geval veelbelovend.
kijk vooral ook eens naar de gevorderde instellingen in het menu (stuk of 13), hiermee kun je veel knoppen een logischere functie geven en bepaalde functies uit het menu verwijzen m.b.v een knop....heel handig :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Voor dit soort dingen is er dus inderdaad een apart 300D topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.