Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vraag over meerdere voedingen...

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06
jaja ik weet het voordat ik met mijn vraag kom:
JA ik heb de search gebruikt,
JA ik heb een aantal topics gelezen,
NEE daar stond eigelijk niet in wat ik echt zocht.

ik wil binnekort meer dan 1 voeding in me systeem gaan hangen.
1 voor me mobo, zodat ik 100% garantie heb dat ik nix te kort kom met overklokken.
1 voor me fans.
1 voor me HDD en cdroms.
dus 3 voedingen in 1 systeem.
ik zie op zich geen probleem hiervoor, maar heb na het lezen van een aantal topics een paar vragen die ik eigelijk niet terug kon vinden in die topics.

mijn vragen:
in de vele topics word steeds gesproken over een schakelaar maken.
nu weet ik dat als ik 2 bepaalde lijnen verbind de voeding dus aangaat.
nu zit er op de voeding zelf al een schakelaar, ik neem aan dat ik die dan ook als schakelaar kan gebruiken...

dan het volgende, als ik mijn HDD aan 1 aparte voeding hang, dan zet ik deze dus eerder aan als de voeding die aan me mobo hangt...
maar wat als ik mijn pc uitzet? de voeding aan me mobo gaat dan automatisch uit en de overige 2 draaien nog gewoon.
die ene is het probleem niet, daar hangen fannetjes aan, dus klik uit en klaar.
die andere hangen mijn HDD aan.
dan mijn vraag: door het uitzette van de voeding na het afsluite van het hele systeem, is dit wel goed voor de HDD als ze nog even doordraaie als de HDD dus eigelijk niet meer gebruikt worden door windows? geeft dit geen problemen of data verlies of wat dan ook??
dit is eigelijk hetgeen ik antwoord op wil, maar helaas niet kon vinden.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Waarschijnlijk gaat dat gewoon lukken hoor. Ben weleens een IDE kabel vegeten te pluggen terwijl ik de pc opstartte. Geen data verlies oid :)

Raku

Verwijderd

Geeft geen probleem; je kunt immers ook hd's aan een voeding hangen als dummyload.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Paulus0013 schreef op 02 december 2003 @ 22:00:
jaja ik weet het voordat ik met mijn vraag kom:
JA ik heb de search gebruikt,
JA ik heb een aantal topics gelezen,
NEE daar stond eigelijk niet in wat ik echt zocht.

ik wil binnekort meer dan 1 voeding in me systeem gaan hangen.
1 voor me mobo, zodat ik 100% garantie heb dat ik nix te kort kom met overklokken.
1 voor me fans.
1 voor me HDD en cdroms.
dus 3 voedingen in 1 systeem.
ik zie op zich geen probleem hiervoor, maar heb na het lezen van een aantal topics een paar vragen die ik eigelijk niet terug kon vinden in die topics.

mijn vragen:
in de vele topics word steeds gesproken over een schakelaar maken.
nu weet ik dat als ik 2 bepaalde lijnen verbind de voeding dus aangaat.
nu zit er op de voeding zelf al een schakelaar, ik neem aan dat ik die dan ook als schakelaar kan gebruiken...
Over wat voor voeding hebben we het hier? AT of ATX?
dan het volgende, als ik mijn HDD aan 1 aparte voeding hang, dan zet ik deze dus eerder aan als de voeding die aan me mobo hangt...
maar wat als ik mijn pc uitzet? de voeding aan me mobo gaat dan automatisch uit en de overige 2 draaien nog gewoon.
die ene is het probleem niet, daar hangen fannetjes aan, dus klik uit en klaar.
die andere hangen mijn HDD aan.
dan mijn vraag: door het uitzette van de voeding na het afsluite van het hele systeem, is dit wel goed voor de HDD als ze nog even doordraaie als de HDD dus eigelijk niet meer gebruikt worden door windows? geeft dit geen problemen of data verlies of wat dan ook??
Nope.... omgekeerd kan wel een probleem zijn, dus dat je HDD eerder uit gaat dan je systeem is afgesloten.
dit is eigelijk hetgeen ik antwoord op wil, maar helaas niet kon vinden.

• Paulus0013
het gaat om atx voedingen.
maar antwoord heb ik nu al geloof ik :7
geen probleem als de hdd een tijdje doordraait terwijl het systeem al is afgesloten.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 13:34

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Oh is geen probleem heb ik zelf laatst nog gedaan, moederbord plus 1 hd aan voeding 1 (ATX) en 2 40speed cd-branders plus 1 HD aan voeding 2 (aoude AT voeding) werkt gewoon perfect, gewoon de voeding voor je hd en cdrom iets eerder aan zetten anders gaat je bios moeilijk doen bij het opstarten :+ (was het een keertje vergeten) en gewoon pas uit zetten als je computer is afgesloten.

Je kunt natuurlijk ook proberen je voeding mooi te schakelen dat wanneer je pc aan gaat de andere 2 voedingen ook aan gaan.

• Paulus0013
ja schakelen heb ik ook gelezen in de topics
maar voor mij niet zo fijn eigelijk, ik hou niet zo van solderen.
en op mijn manier gaat het dus blijkbaar ook prima werken.
en staat btw lekker interessant als je 3 knoppen moe indrukke om je pc te starten :Y)

Verwijderd

Zorg iig wel dat de aarde en de nul-leidingen (zwart) van de voedingen goed met elkaar verbonden zijn, zodat er geen spanningsverschil optreed en je nix opblaast.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Paulus0013 schreef op 02 december 2003 @ 22:09:
ja schakelen heb ik ook gelezen in de topics
maar voor mij niet zo fijn eigelijk, ik hou niet zo van solderen.
en op mijn manier gaat het dus blijkbaar ook prima werken.
en staat btw lekker interessant als je 3 knoppen moe indrukke om je pc te starten :Y)
Het zou me niets verbazen als het goed gaat werken als je die 'powerup-draden' van de 3 voedingen aan elkaar knoopt. Solderen is niet eens nodig; voor auto's heb je van die gevallen die 'stroomdieven' genoemd worden. Dat zijn gevallen waarmee je zonder problemen een 'zijtak' aan een draad kan maken. Mijn gok is dat als je de benodigde draden van de verschillende voedingen aan elkaar knoopt, dat ze mooi tegelijkertijd aan en uit gaan.

• Paulus0013
ik was eigelijk niet van plan de voedingen aan elkaar te koppelen....
gewoon 3x een losse voeding, die alledrie apart aan/uit gezet worden.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 22:18:
Zorg iig wel dat de aarde en de nul-leidingen (zwart) van de voedingen goed met elkaar verbonden zijn, zodat er geen spanningsverschil optreed en je nix opblaast.
Juist niet doen!
de aardes kun je aan elkaar knopen, maar dat zal je als vanzelf doen doordat je waarschijnlijk een metalen frame hebt. Maar als je de nullen van verschillende voedingen aan elkaar gaat knopen is dat vragen om problemen.

Ik heb zo'n probleem gehad met een controlelampje van een cirquit waar geen stroom op zou mogen staan, die toch gingen branden omdat over de nul-lijn van een ander cirquit stroom liep. Bleek achteraf uit te maken of mijn printer wel of niet aangesloten was omdat er stroom ging lopen van mijn printerpoort naar de nul-draad van de 230V. Erg wazig dat de schakelaar van je stekkerblok aangeeft dat hij uit staat, maar het lampje in de schakelaar aangeeft dat hij spanning heeft.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Nou, dan maakt het geen verschil hè, of je 0V van de voedingen doorverbindt of die 0V wordt in de kast via massa gemaakt.
Elektrisch gezien is er geen verschil en kunnen er daardoor geen lampjes gaan branden.

Dus die 0V van de voedingen toch maar doorverbinden, de 0V mag niet afhankelijk zijn van het wel of niet in verbinding staan met de behuizing.

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

Nou Nullen MOETEN aan elkaar liever niet op de behuizingen van de voedingen rekenen, als je de nullen niet aan elkaar hangt gaat het 100 % zeker fout, lampjes die gaan branden als je nullen aan elkaar knoopt duid er op dat de spanningen van de verschillende voedingen aan elkaar hangen en das iets wat je NOOIT moet doen, de HD voeding kan je natuurlijk via een relais uit laten schakelen als je 12 volt van je master voeding weg valt .... hoef je nergens meer rekening mee te houden uiteraard kan je met een 2 polig relais ook de fan voeding laten schakelen...

Moet goed gaan wel eerst de 3 voedingen testen zonder de definitieve hardware eraan dan kan er niets meer mis gaan....

Onthoud : Meten is Weten......

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

En anders test je het eerst uit met een flinke gloeilamp in serie met de 230V-in van de voedingen, als er al iets gigantisch stroom begint te trekken gaat die lamp wel branden en blijft de schade beperkt.

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

Gloeilamp in serie met de 230 Volt ????

die gaat zowiezo wel branden maar of je geschakelde voeding het lekker vindt ???? ik betwijvel het, ook als je kortsluiting maakt op voedingsuitgang zeg de 12 volt lijn gaat alles toch wel stuk hoor, zelfs met een gloeilamp...
Die methode met de gloeilamp wordt op scholen gebruikt bij licht schakelingen, als de leerling dan een fout gemaakt heeft gaat de lamp vel branden, in plaats van de zekering die zou springen......

gewoon effe een paar halogeen lampjes op de voedingen, dan de massa's aan elkaar en met een relais de 2 "slave" voedingen inschakelen, de relais op de 12 volt van de "master" voeding en dan maar kijken of het wil meet dan voor de zekerheid ook de spanningen van de 3 voedingen na dan kan het echt niet meer fout gaan......

en die 230 volt kant gewoon parrallel in een spanningsslof ... levert echt geen problemen op... (wordt anders ook lastig als je 3 pc's aan wilt hebben ..... ) dus dat werkt gewoon normaal.....

[ Voor 13% gewijzigd door Der_Rudy op 03-12-2003 11:57 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Een 150W gloeilamp gaat zowiezo niet branden, daar is de weerstand van de gloeidraad in koude toestand veel te laag voor.

En waarom zou een geschakelde voeding "het niet lekker vinden" ? Ik vind het een merkwaardige uitdrukking voor een stuk dood materiaal. Hij heeft helemaal niks te vinden..... Ai, doe ik het zelf ook al...

De methode met de gloeilamp wordt ook bij versterkers, TVtoestellen en monitoren toegepast, je wilt me toch niet vertellen dat daar niks in wordt geschakeld.

Wel kan het zo zijn dat als een van de laagspanningslijnen, 12V of 5V dus, sluiting maakt, de voeding sneller is dan de gloeilamp en dat de lamp dan geen nut heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 12:29 ]

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik mag heel erg hopen dat de 0 niet aan de aarde zit.

Denk even simpel: Neem een 230V lamp, en sluit die met blanke draden aan op de 230V. Aan de kant van de fase wil je die draad niet aanraken, daar zullen we het over eens zijn. Maar ook aan de kant van de nul wil je die draad echt niet aanraken, de stroom die door de lamp gaat vloeit via die nul-draad weg. Je wilt niet dat die stroom ook via jou wegvloeit. Als de lamp uit staat kun je de nuldraad gewoon vastpakken (mits er geen andere apparatuur op dezelfde groep aangesloten is)

Ook de min van je 12V wil je niet aan je kast knopen. Dan krijg je allemaal vreemde stromen die via de aarde lopen ipv je voeding. Om nog maar te zwijgen dat je je pc kunt afschrijven als je wasmachine kortsluiting maakt met de aarde. De aardlek zorgt dat de 230V die op de aardedraad komt te staan snel genoeg wordt uitgeschakeld zodat deze niet dodelijk is, maar je pc zal dat niet overleven.

Op ongeveer dezelfde manier als dat je de nul van een brandende lamp niet wilt aanraken, moet je de - van verschillende voedingen niet aan elkaar hangen. Doordat bij de ene voeding er stroom loopt van + naar - komt op de - een spanning te staan en is dus eigenlijk geen - meer. Knoop je die aan de - van je andere voeding dan krijg je allemaal vage spanningsverschillen. Lampjes kunnen dat misschien wel hebben, maar pc-apparatuur is heel wat gevoeliger.
Niet bij mij komen klagen als je 12 volt straks nog maar 11 volt blijkt te zijn als je je minnen aan elkaar geknoopt hebt.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

RonaldWitvoet, je haalt het hele zootje door elkaar.
De nuldraad van het lichtnet is niet dezelfde als de aardedraad.
Aarde is altijd nul Volt en blijft nul Volt.
De - van je computervoeding zit al aan aarde via de kast.

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

mmm 150 Watt gloeilamp... monitor 300 Watt ... ik denk dat monitor nog erg weinig spanning over houdt en over versterkers en televisie toestellen maar te zwijgen ...

maar goed zoals ik al aangaf weet ik niet of je voeding dat lekker vindt (dat hij zijn volledige spanning niet meer krijgt) maar naar aanleiding van jouw reactie heb jij er wel ervaring mee en als dat pima werkt denk ik dat de TS daar genoeg aan heeft ....

uiteraard heeft een voeding niets te willen maar ze zijn ons altijd de baas ... (doordenkertje)

[ Voor 11% gewijzigd door Der_Rudy op 03-12-2003 22:22 ]

Pagina: 1