Toon posts:

Abit KV7 + foute cpu detectie door bios +

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met volgend probleempje: ik heb hier een VIA KT600 Based AMD K7 Mainboard,FSB400, DDR 400, SATA 150 RAID, AGP 8X
ABIT Engineered mobo met een amd 2600+ cpu, maar bij het opstarten detecteert bios maar een 1140 mhz (met DDRam op 266mhz ipv de gewenste 400mhz). Bijkomend probleempje: als ik in bios "save & exit" doe, crasht de pc (zwart scherm), ook als ik niks aan settings verander. Dus: gewoon in bios gaan & 'save & exit' doen is genoeg om vrolijk te crashen }:O De enige manier om uit bios weg te raken is niet te saven.

Hoedanook: een bios update'tje leek me de oplossing, want in de bios'jes die op de abit site staan, staat er iets bij van de problemen die gefixt worden & ook het mis detecteren van cpu's stond er ergens tussen. Vol goeie hoop flashte ik m'n bios, en alhoewel ik geen problemen of foutmeldingen kreeg voor, tijdens of na het flashen zit ik nog steeds met hetzelfde probleem: misse cpu detectie en bios die crasht bij 'save & exit'

Iemand die een clue heeft wat er mis zou kunnen zijn? |:(

8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat gebeurt er als je in stapjes de FSB verhoogt? Dus niet direct van 100MHz naar 166MHz, maar even een tussenstap van 133MHz nemen :)

En wat zijn de volledige specs? Het zou heel goed kunnen komen door een gare voeding, een slechte CPU-koeler of brak geheugen. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-12 11:51

w0w

Batterijtje brak?
[/heel-misschien-mode]
als je alle waarders (timings, fsb) heel laag zet, kun je dan nog steeds niet saven en exiten?
En als je de bios een keertje cleart?

Verwijderd

Topicstarter
Um, de voeding is het vermaarde merk (*cough cough*) TyboTech, 300 Watt, is de standaard voeding die bij m'n case zat.

In bios doet het er niet toe aan welke instelling ik kom, vanaf ik 'save & exit' doe, loopt ie vast.

Verdere specs zijn geforce 4 64mb, een tunerkaart van pinnacle, 2 seagate hd's (1 van 40 met winblows erop, de 2de voor mp3'z, divx en andere date),...

}:O

Verwijderd

Topicstarter
[b]En wat zijn de volledige specs? Het zou heel goed kunnen komen door een gare voeding, een slechte CPU-koeler of brak geheugen. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)
Tiens, misschien kan ik eerst eens die thread bekijken, ja. :+

Verwijderd

Topicstarter
Een halve w00t, ik heb het probleem al (gedeeltelijk) opgelost.

Blijkbaar bestaat er iets als een crom jumper die default op 'strapping from boot rom' staat zodat de interne boot rom de timings bepaald ipv de cpu hardware. }:O

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 20:08:
met DDRam op 266mhz ipv de gewenste 400mhz
een XP 2600+ draait op een fsb van 166, waarbij je DDR op 333 werkt, en niet op 400 dus, als je je fsb op 200 zet (ddr dus op 400) dan ben je je cpu aan het overclocken, en waarschijnlijk kan hij dat dan niet aan.

zet je ddr eerst maar eens op 333 (fsb dus op 166) en kijk eerst dan eens of hij goed werkt, en als je dan sneller wilt, probeer je dat stap voor stap, en niet ineens naar 200MHz (400 DDR)

Verwijderd

CPU en MEM zijn met dit mobo apart in te stellen. Met andere woorden, dit kan dus gewoon

Het probleem wat PreaK22 beschrijft ken ik ook maar met een iets andere variant. ABIT heeft de neiging om te booten met een initialisatie snelheid. Op een KT7 met 1200 MHz Athlon was dat met een snelheid van 9 x 100 = 900 MHz. Met een KT-266A van ABIT werd in eerste instantie mijn XP-2000 (12,5 x 133 MHz) gezien als XP-1500 (11 x 133 MHz) oftewel met de snelheid van een instap Athlon XP CPU seg maar. Kreeg wel een foutmelding en werd erop gewezen dat toch maar de multiplier moest veranderd worden in dit geval dus naar 12,5.

Ook met mijn huidige mobo werd de XP-2500 (1833 MHz) inderdaad eerst gezet op 1100 MHz wat inhoudt dat 100 MHz blijkbaar als initialisatie snelheid voor CPU's wordt gebruikt. Ditzelfde gebeurt trouwens dan ook met geheugen maar omdat de laagste snelheid van dit type geheugen 133 MHz is werd deze ondanks de SPD instelling (wat zover inhoudt dat de snelheid van geheugen gelijk is aan dat van FSB) toch 133 MHz.

Tis wel zo dat toen ik mijn XP-2500 in BIOS instelde op de XP-2500 (oftewel van 100 naar 166 MHz) en daarna SAVE en EXIT koos ik verder geen problemen ondervond. Wel heb ik daarna nog even mijn MEM op 200 MHz moeten zetten want deze ging door de standaard instelling op dezelfde snelheid draaien als de CPU (166 MHz dus) en toen stond alles goed ingesteld eigenlijk.

PS. Wat je wel eens zou kunnen proberen is nadat je je BIOS gesaved heb, gewoon de PC uit te zetten en weer aan te zetten (dus geen CTRL+ALT+DEL of RESET maar echt uit). Staat me iets van bij dat dit me ook eens geholpen heeft, maar das alweer een tijdje gelee.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 05:00 ]

Pagina: 1