Toon posts:

E-Tech ADSL Modem Router onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Na een frustrerende tijd zoeken, proberen, opnieuw zoeken, iets anders proberen, wend ik me nu toch met een post tot dit forum. Het volgende is het geval;

Mijn neef wil een thuisnetwerk incl. internettoegang (MXStream) opzetten met twee Win XP pc´s en een E-Tech ADSL Modem Router. Op dit forum wordt door verschillende mensen vooral het gemak van de installatie geroemd. Helaas is dit bij ons niet het geval.

Wanneer we alle kabels hebben ingeplugd en de stroom van de E-Tech inschakelen zien we dat alleen de lampjes power en act branden. Wan is al niet actief. Achterop branden alle 3 de lampjes van elke poort waar een netwerkkabel op is aangesloten. De TCP/IP instellingen van de pc zijn juist, maar na het intypen van het ip adres om de E-tech te bereiken krijgen we alleen een melding dat de pagina niet gevonden kan worden. Dit gebeurt op beide pc´s.

Bij het doorzoeken van het netwerk geeft de ene pc een foutmelding over "machting voor deze netwerkbron niet juist ingesteld" en bij de andere pc krijgen we beide computers te zien uit het netwerk (klikken op de andere pc leidt tot dezelfde fout). Hieruit concludeer ik dat de router in ieder geval werkt. Wat echter het probleem van de machtigingen veroorzaakt weet ik niet.

We hebben vanalles geprobeerd met resetten van het modem, verwijderen van netwerk, andere manieren van opstarten. Niets zorgde ervoor dat we het modem konden bereiken via de browser.

Om te bepalen of dit probleem door de betreffende pc´s werd veroorzaakt heb ik de E-tech op mijn pc (Win 98) en mxstream aangesloten. Hier kreeg ik echter hetzelfde beeld; geen lampje bij Wan, geen verbinding met het modem via de browser.

De handleiding houdt helemaal geen rekening met mogelijke fouten en biedt absoluut geen aanknopingspunten. Wie haalt me uit de put en kan me antwoord geven op de volgende twee vragen;

1) Waarom kunnen we het modem niet instellen via de browser?
2) Wat kan het probleem veroorzaken dat bij de ene pc de machtigingen voor de netwerkbron niet juist zijn ingesteld waardoor de lijst met servers niet kan worden weergegeven?

Alvast bedankt voor de hulp!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 14:30

mrsar

waar een sar is,is een wodka

euhm,welke e-tech? isdn of pots? zit er wel een splitter tussen,werkt de adsl verbinding uberhaupt al?

naar welk ip probeer je te connecten (ip/subnet?) welk ip/subnet heeft je pc
standaard bij mij is het ip 10.0.0.2 (subnet weet ik niet zeker,is 255.0.0.0 of 255.255.255.0)

heb je al geprobeerd om de router direct op 1 pc aan te sluiten via een crosscable?(mja,wil soms wel eens helpen)

meer kan ik even niet bedenken :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Als het wan lampje niet brand, is of het lampje kapot, of je gebruikt geen straight kabel, of de router is stuk.
aangezien je ook problemen hebt met het inloggen op de router, denk ik aan het laatste.

maarja, dan hebben we wel wat meer info nodig, zie mrsar boven mij.

Verwijderd

De router (met ingebouwde modem) die je noemt kan volgens mij rechtstreeks op een windows werkstation worden aangesloten met behulp van een USB kabel. Probeer dit eens en check dan de instellingen.

Hoe probeer je trouwens exact de verbinding te maken (op welk adres?) En dan nog iets: de ingebouwde hub (of evt. switch) werkt natuurlijk ook zonder adsl-toegang dus de pc's zie je meestal wel. Als er een splitter bijgeleverd is (is het geval bij linesharing) kontroleer eens heel goed of de kabels in de juiste aansluitingen zitten. Ik weet (uit eigen ervaring) dat door de niet echt logische rangschikking van de aansluitingen op de splitter het nog wel eens een kwestie wordt van "of je steekt de stekker erin... ". Misschien is er ook nog wel een firewall die dwars zit? En dan natuurlijk de juiste tpc/ip configuratie. Ik had (met dezelfde router) problemen wanneer deze als dhcp-server adressen uitdeelde. Heb derhalve later voor statische adressen gekozen.

Om de pc's bereikbaar te krijgen moet je (in ieder geval onder XP prof.) op beide pc's gebruikers-accounts met dezelfde naam en wachtword aanmaken. Bij een drivemapping wordt dan om accountgegevens gevraagd.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Het betreft een digitale E-Tech 4 poorts ADSL modem met USB idd.
Internet werkt op beide locaties over ISDN, allebei MX Stream, verschillende providers maar dat doet er niet toe.

Bij de PC's heb ik -volgens de handleiding- geen ip adressen en subnetmaskers ingesteld, maar deze worden automatisch toegewezen door de router. Overigens heb ik het ook geprobeerd door wel ip adressen in te stellen.

Aan de bekabeling kan het ook niet liggen want ik heb verschillende kabels geprobeerd en ook twee locaties zoals ik al beschreef. Router had ik nog niet direct aangesloten via een crosscable, ik zie zo snel ook niet waarom dat zou werken want ik dacht dat crosscable nu net fout was. Maar heb er wel 1 dus ga het zkr proberen.

Ook heb ik ook al de usb aansluiting geprobeerd maar hier ontstaat hetzelfde probleem; geen connectie. Er is geen sprake van een meegeleverde splitter.

Ik denk daarom dat ik me moet aansluiten bij Damsters verhaal dat de kans aanwezig is dat het ding gewoon kapot is. Vandaag heb ik zelf een nieuwe pc gekregen dus dat geeft me de mogelijkheid om ook de router uit te proberen (buiten het ingebouwde modem)

Bedankt voor de reacties, eigenlijk begrijp ik uit jullie reacties dat ik idd alles heb geprobeerd en dat ik nu het probleem in de hardware moet zoeken. En daarvoor is de oplossing simpel: RUILEN!