Welk motherboard is dit (een oude AT)?

Pagina: 1
Acties:

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Ik heb dit oude plakje al een poosje draaien en alles werkt prima. NU kreeg ik van de week een 233-MMX CPU die ik mischien wel wil gebruiken voor mijn oude plakje. Maar nu weet ik niet of dit wel kan. Ik was de opzoek gegaan naar een fabrikant van het ding, deze kon ik helaas niet ontdekken. Wel zitten verschillende intel onderdelen op het plakje. Dus dacht ik laat ik eens gaan rond kijken op de intel site. Maar dit heel werderom niet gehopen.

Nu is de grote vraag, wat voor merk en type plakje is het en kan ik er ipv een 133 Mhz CPU er een 233-MMX CPU op draaien.

klik voor vergrotingen

Afbeeldingslocatie: http://www.xsh-tuning.nl/carnaval/Picture-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xsh-tuning.nl/carnaval/Picture-005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xsh-tuning.nl/carnaval/Picture-003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xsh-tuning.nl/carnaval/Picture-004.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 02-12-2003 20:12 . Reden: layoutverneukende pics fixed ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neptunus schreef op 02 december 2003 @ 20:05:
Ik heb dit oude plakje al een poosje draaien en alles werkt prima.
Dan kun je het moederbord merk/type heel makkelijk achterhalen met wat identificatiesoftware. Verdere details kun je in de FAQ van dit subforum vinden :)
Maar nu weet ik niet of dit wel kan.
Dat is simpel. Bekijk eens wat de hoogste FSB/multiplier is dat het moederbord aankan. Volgens de pics is dat 2,5x 66MHz, wat dus een maximum CPU-snelheid van 166MHz oplevert. Je kunt je Cyrix 233 dus gerust erop prikken, echter deze zal ondergeklokt lopen en de vraag is ook nog of je veel snelheidswinst met deze upgrade zal merken.

Verwijderd

Volgens mij is hij vergelijkbaar met:

http://ftp.gigabyte.com.tw/support/user_pdf/4im_9412.pdf

Dit is hem dus niet!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:59

mr_petit

opperprutser

eeeuhhh BalusC....
moet dat niet 3x66 zijn? (200mhz)

dat verschil is wel te merken tov een 133

"man is not truly one, but truly two,"

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Zo te zien is 3 x 66Mhz idd de max... 200Mhz dus...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan moet ik me afvragen waarom 2.5 ónder 3.0 staat 8)7

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
dit is een FX mobo, gaat tot max 66mhz.......

:edit

fsb natuurlijk ;)

[ Voor 25% gewijzigd door richard_kraal op 02-12-2003 20:51 ]

Verwijderd

En dat bruine slot achter die pci slot is bedoeld om daar cache gegeugen in te prikken, met dat kun je extra performance winst krijgen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Gezien je foto's denk ik niet dat een MMX CPU erop kan.

MMX vereist 2.8V, en dat kan dat ding denk ik niet. Een P200 non-MMX lukt wel, afhankelijk van je max multipl.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 13:34
Als iemand Asus T2P4 zou roepen zou ik het geloven. In elk geval is het niet zo dat een maximale multiplier van 3 een bezwaar zou hoeven te zijn. Een AMD K6-2 "snapt" namelijk dat je nooit zoiets laags zou willen, en maakt van x1,5 intern x6. Het zijn simpelweg nl 2( eig.3 ) pinnetjes van de CPU die je al dan niet aardt.

De spanning is een ander issue; in elk geval de T2P4 kon je de spanning lager krijgen door meer dan een spannings jumper te zetten: 2.8V + 2.9V = 2.3V oid. Zonder foto van die jumpers kunnen we zeker niets.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
MSalters schreef op 02 december 2003 @ 21:06:
Als iemand Asus T2P4 zou roepen zou ik het geloven. In elk geval is het niet zo dat een maximale multiplier van 3 een bezwaar zou hoeven te zijn. Een AMD K6-2 "snapt" namelijk dat je nooit zoiets laags zou willen, en maakt van x1,5 intern x6. Het zijn simpelweg nl 2( eig.3 ) pinnetjes van de CPU die je al dan niet aardt.

De spanning is een ander issue; in elk geval de T2P4 kon je de spanning lager krijgen door meer dan een spannings jumper te zetten: 2.8V + 2.9V = 2.3V oid. Zonder foto van die jumpers kunnen we zeker niets.
Het is btw 2 = 6 bij de AMD k6-2 multipleier, alleen bij de CTX-core. Voor de rest kan er geen mmx cpu op. Want hij heeft geen splitt-voltage support.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

idd zet hem op 1.5 en een 233 maakt er 3.5 van

• Neptunus
BalusC schreef op 02 december 2003 @ 20:16:

Dat is simpel. Bekijk eens wat de hoogste FSB/multiplier is dat het moederbord aankan. Volgens de pics is dat 2,5x 66MHz, wat dus een maximum CPU-snelheid van 166MHz oplevert. Je kunt je Cyrix 233 dus gerust erop prikken, echter deze zal ondergeklokt lopen en de vraag is ook nog of je veel snelheidswinst met deze upgrade zal merken.
Ik heb nu 2,5 X 66Mhz ingestelt en kom niet boven de 133 Mhz uit!

Dit zijn de mogelijkheden met de jumper;
FREA JP14 JP13
1.5 OFF OFF
2.0 OFF ON
3.0 ON OFF
2.5 ON ON

CLK JP12 JP13
50M ON ON
60M ON OFF
66M OFF ON

Ik heb nu over JP14 een jumber en over JP13 niet verder heb ik over JP12 geen jumber en over JP13 wel een jumber. Dit zou toch moeten uitkomen op 200 Mhz met de oud CPU. Voor hoeland deze dat dan ook mogen volhouden. Echt komt ik niet over de 133Mhz.

Zijn er andere mogelijkheden met de MMX cpu zodat ik er het max. kan uithalen?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Succes met plaatjes vergelijken >:)

Ik gebruik deze site wel vaker om oudere hardware op te zoeken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Neptunus
Resistor schreef op 02 december 2003 @ 21:40:
Succes met plaatjes vergelijken >:)

Ik gebruik deze site wel vaker om oudere hardware op te zoeken.
Wel een handige URL als je eens wat tijd over hebt. Echt heel handig, zal er van het weekeinde eens druk aan het zoeken gaan!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

wel gelezen wat ik neergezet heb ?
1.5 is 3.5 bij die cpu

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb net ff gekeken en ik heb hier gewoon vrijwel hetzelfde bord liggen (in gebruik, P166) en ik kan je zeggen dat dit proc niet op dit bord kan.
Het bord gaat kwa MHz maar tot 200, maar dat is niet zo'n probleem aangezien dat ding underclocked ook prima moet werken.
Het punt is het voltage. Een P1 met MMX werkt op een ander (lager voltage) dan een P1 Classic (zonder MMX dus). Met MMX is 2.5V-2.8V en zonder is 3.3V. Als je hem erop zet brand je dus denk ik een leuk gat in je proc :P

Ik zeg je: NIET DOEN.

Correct me if i'm wrong.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neptunus schreef op 02 december 2003 @ 21:28:
[...]

Ik heb nu 2,5 X 66Mhz ingestelt en kom niet boven de 133 Mhz uit!

Dit zijn de mogelijkheden met de jumper;
FREA JP14 JP13
1.5 OFF OFF
2.0 OFF ON
3.0 ON OFF
2.5 ON ON

CLK JP12 JP13
50M ON ON
60M ON OFF
66M OFF ON

Ik heb nu over JP14 een jumber en over JP13 niet verder heb ik over JP12 geen jumber en over JP13 wel een jumber. Dit zou toch moeten uitkomen op 200 Mhz met de oud CPU. Voor hoeland deze dat dan ook mogen volhouden. Echt komt ik niet over de 133Mhz.

Zijn er andere mogelijkheden met de MMX cpu zodat ik er het max. kan uithalen?
* dion_b heeft een Asus P55TP4XE (ook i430FX chipset zonder dual voltage) met een P233MMX erop :z

Allereerst: in spec gaat het niet lukken. Alles wat ik hieronder beschrijf is zuiver misbruik van je mobo en CPU en ik garandeer dan ook nadrukkelijk niet dat het geheel niet vlam vat, je kat in brand steekt, die dan je ballen eraf bijt... naja, iig eigen risico, er kan een sneuvelen.

Nu on topic (we hebben het hier over een i430FX met P233MMX, boeien als het sterft):

Een Pentium MMX kan flink wat hebben, onder andere ook een 0.5V te hoge spanning. Het eerste wat je moet doen is kijken of jouw P233MMX dat ook trekt. Zet'm op VS (3.2-3.3V) op je moederbord (NIET op VRE (3.45V), dat is echt teveel van het goede). Als het goed is wordt hij vrij heet, maar draait hij stabiel op 133 of 166MHz. Mijn P233MMX is een retail CPU met een miniscuul Intel koelertje erop geplakt, dat is al genoeg, al wordit hij wel loeiheet :z

Normaal zou je op 1.5x (=3.5x) moeten jumperen om 233MHz te krijgen, maar als je dat probeert krijg je 133MHz. Dat komt doordat Intel zo vriendelijk is geweest om de multiplier IDs te veranderen tussen So5 en So7 :(

Gelukkig is er een manier om het te omzeilen. Je hebt twee jumpers voor multiplier. Probeer ze ipv 'normaal' dwars danwel diagonaal te jumperen. Vier van de vijf extra mogelijkheden (dwars 'boven', dwars 'onder', dwars beiden, diagonaal ene kant ,diagonaal andere kant) zullen niets opleveren (althans niets boven de 200MHz), maar eentje geeft de juiste signaal door aan de CPU en je draait op 233MHz.

Enig probleem is dan nog om te herkennen dat je het goed hebt. Als je een BIOS hebt die P55C (Pentium MMX) herkent, is het makkelijk, ik had er eentje die constant 180MHz aangaf als het boven de 166 was, ongeacht werkelijke snelheid. Ik heb uiteindelijk de snelheid gemeten met een dhrystone CPU benchmark. (google op dhry1nd.exe) . Met een FX chipset en EDO op 60ns kom je bij P55C@133MHz uit rond de 33.5 MIPS, @166MHz rond de 37 MIPS en @233MHz rond de 42.5MHz

Succes :D

* dion_b gaat weer aan de slag met mijn P55T2P4 met K6-2 400@450 erop ;)

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Dit bord herken ik aan de i430FX chipset en dat witte geval om die jumpers heen. Heb het ooit in een routertje gezet, en na opzoeken van BIOS ID string kwam ik op een Flagpoint moederbord uit.

Bordje gaat AFAIK niet hoger dan wat je qua jumpers in kunt stellen op die plank, en MMX zal je niet gaan lukken, AFAIK heeft dit bord geen split voltage support.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op 02 december 2003 @ 22:17:
Dit bord herken ik aan de i430FX chipset en dat witte geval om die jumpers heen. Heb het ooit in een routertje gezet, en na opzoeken van BIOS ID string kwam ik op een Flagpoint moederbord uit.

Bordje gaat AFAIK niet hoger dan wat je qua jumpers in kunt stellen op die plank, en MMX zal je niet gaan lukken, AFAIK heeft dit bord geen split voltage support.
Zie m'n post hierboven, het kan vrij makkelijk :z

Oslik blyat! Oslik!

• Neptunus
Ik heb bovenstaande allemaal door gelezen en heb nog een vraagje.

Ik het ook mogelijk om de oude CPU gewoon te laden draaien op 200Mhz, ik zal te denken om het ding dan gewoon goed de koelen en hopen dat hij het vol houd.

Verwijderd

Neptunus schreef op 02 december 2003 @ 22:49:

Ik het ook mogelijk om de oude CPU gewoon te laden draaien op 200Mhz, ik zal te denken om het ding dan gewoon goed de koelen en hopen dat hij het vol houd.
Zo'n chip houdt het niet vol, of hij doet het, of hij werkt niet ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neptunus schreef op 02 december 2003 @ 22:49:

Het is een zeldzame P133 die op 200MHz wil draaien. P133 is meestal van een oudere stepping en het is uitzonderlijk voor die dingen om 166MHz te bereiken. Bovendien zijn veel P133 CPU's multiplier locked (waarom specifiek de 133 en niet trager of sneller? Bill mag het weten :z )

Als je P133 daarentegen een nieuwere PGA (zwart plastic met metalen centrum) behuizing heeft, zit het er dik in dat -als hij niet gelocked is- hij een stuk sneller kan. Ik heb een P166 non-MMX (wel PGA versie) stabiel draaiend gehad op 2.5x100=250MHz, een 50% OC. Als je met een PGA 133MHz ook 50% haalt zit je op 200MHz.

Let wel op dat een P54C (non-MMX) altijd op gelijke snelheid trager gaat zijn dan een P55C (met MMX). Dat heeft niets met de MMX te maken (op softmodems na is er vrijwel niets dat het echt gebruikt), maar alles met een verdubbeling van L1 cache van 16KB naar 32KB.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Die witte connector met rode jumpers erin daar hoort denk ik een printje in ,een spanningsconvertor zodat je twee spanningen krijgt en aldus een mmx processor kunt toepassen. Maar waar vind je zoiets?
Op de site van thats-it.nl staan nog een aantal Intel processoren tot 200 mhz classic ,(dacht eigenlijk dat de classic maar tot 166 doorliep, maar kennelijk tot 200) en ook de mmx types, zo'n classic 200 zal dus wel passen, of anders een
IDT winchip van 233 die zal draaien op 166 of 200 of zo, zie abgcomputers.nl
Om een 233 mmx te kunnen gebruiken zal je een converter voor socket 7moeten gebruiken, zoals die van madex.com, en dan kun je nog veel verder gaan dan 233,
wel tot AMD K6-450.
Zag trouwens die cache modules (voor die bruine voet) ook nog ergens op de afdeling geheugen van thats-it.nl , heb zo eentje in een IBM aptiva gepropt, (vaak zitten die dingen er niet in) en dat scheelde in mijn geval best wel qua snelheid.
In het opstartscherm vind je meestal onderaan het scherm de bios string, aan de hand van die string kun je proberen op wim's bios page http://www.wimsbios.com
het fabrikaat van dit mainboard te achterhalen en wie weet kun je nog een manual en een biosupgrade bemachtigen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 02:22:
Die witte connector met rode jumpers erin daar hoort denk ik een printje in ,een spanningsconvertor zodat je twee spanningen krijgt en aldus een mmx processor kunt toepassen. Maar waar vind je zoiets?
Nergens. Eigenaars van i430FX moederborden hebben moeten constateren dat Intel na het uitbrengen van de FX de specs voor de P55C grondig gewijzigd heeft op een aantal vlakken (denk aan de andere multipliers, maar ook de split voltage plane), waardoor die leuke 'future proof' VRM sockets totaal nutteloos werden, omdat ze de verkeerde lijnen op 2.8V zetten.
Op de site van thats-it.nl staan nog een aantal Intel processoren tot 200 mhz classic ,(dacht eigenlijk dat de classic maar tot 166 doorliep, maar kennelijk tot 200)
Zie de BalusC server link in de PMG FAQ, de P54C gaat idd tot 200MHz.
en ook de mmx types, zo'n classic 200 zal dus wel passen, of anders een
IDT winchip van 233 die zal draaien op 166 of 200 of zo, zie abgcomputers.nl
Nope, een Winchip draait op de snelheid die genoemd wordt, een 233MHz draait dan ook op 233MHz. Wel zijn het single voltage CPU's, maar werken ze met de So7 multiplier scheme. Als je een So7 i430FX plank hebt en je weinig FPU gebruikt (Office apps) zijn het geniale dingen, gebruik je daarentegen relatief veel FPU (MP3), dan zijn ze hopeloos traag en ben je met een P54C-200 beter af. Met een So5 i430FX plank zullen ze ook werken, maar kan het zijn dat je niet alle multiplier settings krijgt.
Om een 233 mmx te kunnen gebruiken zal je een converter voor socket 7moeten gebruiken, zoals die van madex.com, en dan kun je nog veel verder gaan dan 233,
wel tot AMD K6-450.
So7 heeft niets met single/dual voltage te maken, er zijn ook zat single voltage So7 borden. Om het in spec te doen heb je een converter nodig (die meer kosten dan een complete 2e hands P55C systeem), maar het kan ook prima zonder leest nou echt niemand mijn (nogal gedetailleerde) post hierboven :? .
Zag trouwens die cache modules (voor die bruine voet) ook nog ergens op de afdeling geheugen van thats-it.nl , heb zo eentje in een IBM aptiva gepropt, (vaak zitten die dingen er niet in) en dat scheelde in mijn geval best wel qua snelheid.
Behoorlijk. In mijn simpele Dhrystone benches bleek het verschil geen cache-256KB cache meer uit te maken dan P54C-P55C. Maar dat is hier niet aan de orde, op die eerste foto is duidelijk te zien dat hier al 256KB op het moederbord gesoldeerd zit; die COAST slot kan gebruikt worden om dat to 512KB uit te breiden, wat zeker nog positief is, maar verhoudingsgewijs weinig nog toevoegt. Overigens zie je die COAST modules werkelijk overal in grabbeltonnen. Voor EUR 1 oid is een verdubbeling van je L2 cache toch geen miskoop. Let wel op dat een van de grootste oorzaken van instabiliteit in So5 en oude So7 systemen juist die COAST slot is. Als de module los erin zit krijg je cache data corruptie met alle gevolgen van dien. Stop je een module erin en verdenk je zoiets, dan moet je gelijk Memtest draaien en kijken naar typische L2 cache fouten. Als die er zijn, zonder COAST herhalen- hoogstwaarschijnlijk zal het dan weg zijn.
In het opstartscherm vind je meestal onderaan het scherm de bios string, aan de hand van die string kun je proberen op wim's bios page http://www.wimsbios.com
het fabrikaat van dit mainboard te achterhalen en wie weet kun je nog een manual en een biosupgrade bemachtigen
Idd. Geniale site dat :)

Tip trouwens: als het opstartscherm te snel wegflitst, gewoon op Pause/Break drukken, dan blijft het staan en kun je op gemak die string noteren.

Oslik blyat! Oslik!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 14:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

BalusC schreef op 02 december 2003 @ 20:44:
Dan moet ik me afvragen waarom 2.5 ónder 3.0 staat 8)7
Dat heet nou binair tellen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
http://www.megasat.ch/totalhardware/m/P-R/33982.htm
is het niet dit bord, kwam hem tegen tijdens mn zoektocht naar mn eigen TopGun bordje wat een PCChips 560TG blijkt te zijn :) en vondt hem nog al lijken op die van de TS

Als het dezelfde is is het dus een PCWARE MB-ARIES

edit: bij nader onderzoek lijken alle PCWARE bordjes op het mobo van de TS :P ik zou zeggen ga nog ff kijken op die eerder genoemde site met al die plaatjes bij pcware :)
omdat ik zo aardig ben :P

[ Voor 34% gewijzigd door MewBie op 03-12-2003 12:42 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MewBie schreef op 03 december 2003 @ 12:35:
http://www.megasat.ch/totalhardware/m/P-R/33982.htm
is het niet dit bord, kwam hem tegen tijdens mn zoektocht naar mn eigen TopGun bordje wat een PCChips 560TG blijkt te zijn :) en vondt hem nog al lijken op die van de TS

Als het dezelfde is is het dus een PCWARE MB-ARIES
Lijkt me bijzonder sterk, dat is een i430VX based plank (met nog een DIMM slot erbij ook)...
edit: bij nader onderzoek lijken alle PCWARE bordjes op het mobo van de TS :P ik zou zeggen ga nog ff kijken op die eerder genoemde site met al die plaatjes bij pcware :)
omdat ik zo aardig ben :P
Totdat de TS een keer z'n BIOS string plaatst is dit werkelijk koffiedik kijken :z

Oslik blyat! Oslik!

• Neptunus
Als eerste heb ik het nummer van mijn plakje achterhaalt ( 07/31/95-TRITON-2A59CF54C-00 is het nummer). Ik ben aan het zoeken gegaan met het nummer.

Heb het dit dat dit mijn plakje is;
http://web.tiscali.it/aco...ec/pc-chips/m507/m507.htm
als je dit vergelijk met mijn gemaakte foto dan komt het overeen.

Ook heb ik nog gebrobeert de CPU op 200 Mhz te laten draaien maar ik krijg er nooit meer dan 133Mhz uit. Doe ik nu gewoon echt iets verkeert of is het gewoon de max voor dit plankje.

Ps extra cache geheugen is al geregelt en kan het van het weekeinde in ontvangs nemen.
Pagina: 1