Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CME] Enkele vragen mbt diverse stappenmotoren

Pagina: 1
Acties:

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beste mede tweakers,

De eerste keer dat ik wat vraag, maar nu weet ik het ook echt niet meer :) ik hoop dat jullie me weer een beetje op weg kunnen helpen.

Zoals de titel al zegt betreft het stappenmotoren. Ik heb uit een aantal ( 3 stuks ), HP 6XX printers de motoren geschroefd. Dit betreft de volgende motoren:

M35SP-8P (PDF)

en de

PM55L-048 (PDF)

Nu heb ik uiteraard de howto van Rific gelezen met betrekking tot stappenmotoren. In navolging van dit topic waarin ik las dat er zowel uni als bipolaire stappenmotoren zijn ben ik dat allereerst uit gaan zoeken. De M35SP is absoluut een unipolaire motor, de PM55 denk ik ook maar in het pdf'je staat zowel uni als bipolair.

Een afbeelding van de M35:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19851/full.jpg

Een afbeelding van de PM55:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19854/full.jpg

Vervolgens ben ik met een traploze voeding wat gaan proberen en heb de M35SP al met de hand kunnen laten draaien. Op het volgende plaatje kun je de vierkante vakjes zien, wit is +, geel is voor linksom ( of rechtsom, net hoe je het bekijkt :) ) en groen is de andere kant op.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19852/full.jpg

Hij stapt als ik om en om de contacten van dezelfde kleur en de massa verbind met de voeding. Maar nu komt het dus, een van mijn vragen is dus:

Hoe staat dit dan tot de in Rific's howto aangehaalde 4 spoelen, ik ging er namelijk van uit, mischien fout hoor, dat je 4 contacten hebt + 1 massa, waarbij je steeds de volgende spanning geeft waardoor hij gaat "stappen". Dus dat hij vanaf contact 1 naar 4 linksom gaat en van contact 4 naar 1 rechtsom. En hoe kun je dit dan in het schema van Rific toepassen, deze heb ik overigens al gebouwd, maar die gaf met de PM55 geen reaktie. ( Ik ben al een tijdje bezig maar nu maar mijn hoop op jullie gevestigd :) )

Vwb. de PM55L daar heb ik hier iets over gevonden maar dan hebben ze het over de PM55L-048-NBC7 en ik heb de PM55L-048-HP69 <-- mischien slaat dit op HP690 waar hij uitkomt, klinkt iig wel logisch, al kan ik dan die NBC7 niet plaatsen. Alleen zeggen ze daar dat dit een bipolaire motor is, dus dat geeft me weer een raadsel erbij.

Ik heb uiteraard hetzelfde geprobeerd met de PM55L als wat ik met de M35 deed, maar die reageerde alleen maar door de as soms op de "goede" plek te zetten en ik kon daar geen logische stapvolgorde bepalen. Dus vraag 2: Weet iemand een manier om exact te bepalen wat voor motor dit is ? ( Ik dacht eerst door te meten maar kwam tot de conclusie dat dat niet gaat aangezien het geen schakelingen maar spoelen zijn dus altijd contact )

Tot slot nog wat algemener vraagjes:

Bij beide motoren staat in de specs dat het zowel 12v als 24v is. Of is dit dat er 2 typen zijn ? Het staat niet echt duidelijk aangegeven vind ik.

Is voor deze motoren, zoals Rific eigenlijk al aangeeft wat beter is, een ULN2004 een must of zou je voor even met een ULN2003 weg moeten kunnen komen ?

Tot slot, mochten deze motoren nou 24v exemplaren zijn, is het dan onmogelijk om ze met 12v te gebruiken of zijn ze gewoon wat minder sterk, daar waar gewone motoren wat langzamer draaien, of gaat dat principe niet op ?

Nou bij voorbaat dank voor jullie reacties, ik ben eigenlijk best wel een electronica n00b :) maar ik hoop dat jullie me weer wat op weg kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost(NL) op 24-12-2003 23:19 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 19:16
Ik heb 3 HP Deskjet 690C printers uit elkaar gehaald (en alle interessante onderdelen in een doos gestopt), dus mij zouden jullie maar liefst 3 keer zo blij maken ;)

Verwijderd

Hoe staat dit dan tot de in Rific's howto aangehaalde 4 spoelen, ik ging er namelijk van uit, mischien fout hoor, dat je 4 contacten hebt + 1 massa, waarbij je steeds de volgende spanning geeft waardoor hij gaat "stappen". Dus dat hij vanaf contact 1 naar 4 linksom gaat en van contact 4 naar 1 rechtsom.
Zoals ik zelf al zei zijn het meestal niet echt 4 spoelen; dat is vooral voor de duidelijkheid. Voor de rest klopt het wel redelijk, maar heb je die 4 contacten ook al op de ULN of een andere controller aangesloten? Ik neem aan dat je dit plaatje al gezien/gebruikt hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/uln.gif

Misschien bedoel je dit ook, maar je verhaal is me niet helemaal duidelijk ;) Op deze manier moeten de meeste unipolaire steppers wel werken. Maar heb je het hier nou over de PM55, de M35 of werkt het op geen van beiden? Misschien je de typenummers ergens door elkaar gehaald? :)
Dus vraag 2: Weet iemand een manier om exact te bepalen wat voor motor dit is ? ( Ik dacht eerst door te meten maar kwam tot de conclusie dat dat niet gaat aangezien het geen schakelingen maar spoelen zijn dus altijd contact )
Vaak kan het wel, zie: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/. Die hebben een leuke tutorial voor het uitvinden van de draden.

Afbeeldingslocatie: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/coils.gif
Bij beide motoren staat in de specs dat het zowel 12v als 24v is. Of is dit dat er 2 typen zijn ? Het staat niet echt duidelijk aangegeven vind ik.
Afaik zijn dit twee verschillende motoren.
Is voor deze motoren, zoals Rific eigenlijk al aangeeft wat beter is, een ULN2004 een must of zou je voor even met een ULN2003 weg moeten kunnen komen ?
De ULN2003 is hier niet aan te raden denk ik. Grote kans dat de IC al binnen korte tijd érg heet wordt. Officieel mag er op een TTL chip maximaal 7 volt.
Tot slot, mochten deze motoren nou 24v exemplaren zijn, is het dan onmogelijk om ze met 12v te gebruiken of zijn ze gewoon wat minder sterk, daar waar gewone motoren wat langzamer draaien, of gaat dat principe niet op ?
12v stappenmotoren draaien vaak ook nog prima op 5v maar dat wil niet zeggen dat je jouw motoren ook op een lager voltage kunt laten draaien. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen :)

Overigens, de unipolaire stappenmotoren van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/typesf/2.gif

Twee spoelen en zes draden dus in dit geval. Misschien ben je niets wijzer geworden van mijn post, maar je vragen zijn me dan ook niet helemaal duidelijk. Misschien iemand die er meer verstand van heeft dan ik? :)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Allereerst bedankt voor je uitgebreide response, ik zal proberen het eea te verduidelijken:
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 19:53:
[...]
Zoals ik zelf al zei zijn het meestal niet echt 4 spoelen; dat is vooral voor de duidelijkheid. Voor de rest klopt het wel redelijk, maar heb je die 4 contacten ook al op de ULN of een andere controller aangesloten? Ik neem aan dat je dit plaatje al gezien/gebruikt hebt:

afbeelding

Misschien bedoel je dit ook, maar je verhaal is me niet helemaal duidelijk ;) Op deze manier moeten de meeste unipolaire steppers wel werken. Maar heb je het hier nou over de PM55, de M35 of werkt het op geen van beiden? Misschien je de typenummers ergens door elkaar gehaald? :)
Dat had ik idd begrepen van je, eerlijkheid gebied te zeggen dat ik jouw schema wel heb geprobeerd met de PM55 en nog niet met de M35 omdat ik deze pas vandaag in mijn bezit heb gehad. Maar ik zal nog een poging wagen om mijn vraag duidelijker te omschrijven :)

edit:
Edit: Nu dus wel de M35 geprobeerd, maar die gaf totaal geen teken van leven, dit kan ook liggen aan het feit dat ik heel mischien mijn lpt1 heb opgeblazen met een eerdere actie :) maar dat ga ik morgen of donderdag even uitzoeken. Ik stuur nu namelijk 0 tot 255 naar de poort dus zou hij iig wat moeten doen maar geen teken van leven.

Ik dacht je hebt 4 draden voor "4" spoelen ( stiekem 2 maar om het idee even ) en als je alleen stroom zet op draad 1 staat de as bijv. op 12 uur. Alleen spanning op draad 2 en je staat op 3 uur, alleen spanning op draad 3 en je staat op 6 uur en tot slot alleen spanning op draad 4 en je staat op 9 uur.

Zoals hier zeg maar:

afbeelding

Maar die M35 gaat bij om en om spanning op de gele blokjes stappen, 1 kant op en helemaal rond, hij heeft dus de 2 andere draden ( De groene blokjes ) niet nodig om rond te gaan, als je die namelijk gebruikt gaat ie de andere kant op ook wederom helemaal rond. Is dit dus gewoon zoals het hoort en moet ik niet nadenken en gewoon doen :) of is dit een bijzondere of ander soort stappenmotor ?

( Hopelijk begrijp je nu wel wat ik bedoel :) )
[...]
Vaak kan het wel, zie: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/others/. Die hebben een leuke tutorial voor het uitvinden van de draden.

afbeelding

[...]
Afaik zijn dit twee verschillende motoren.

[...]
De ULN2003 is hier niet aan te raden denk ik. Grote kans dat de IC al binnen korte tijd érg heet wordt. Officieel mag er op een TTL chip maximaal 7 volt.
Ok duidelijk, dank je, gememoreerd :)
12v stappenmotoren draaien vaak ook nog prima op 5v maar dat wil niet zeggen dat je jouw motoren ook op een lager voltage kunt laten draaien. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen :)

Overigens, de unipolaire stappenmotoren van binnen:

afbeelding

Twee spoelen en zes draden dus in dit geval. Misschien ben je niets wijzer geworden van mijn post, maar je vragen zijn me dan ook niet helemaal duidelijk. Misschien iemand die er meer verstand van heeft dan ik? :)
Ja dit had ik idd al her en der opgestoken ja dat het zo werkte. Maar vooral dat laatste plaatje zet me erg aan het denken, die kende ik nog niet, dit zou kunnen verklaren wat ik bedoel met de gele en groene hokjes toch ? of niet ?

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost(NL) op 02-12-2003 21:33 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

ghostrdr01 schreef op 02 december 2003 @ 21:05:
Edit: Nu dus wel de M35 geprobeerd, maar die gaf totaal geen teken van leven, dit kan ook liggen aan het feit dat ik heel mischien mijn lpt1 heb opgeblazen met een eerdere actie :) maar dat ga ik morgen of donderdag even uitzoeken. Ik stuur nu namelijk 0 tot 255 naar de poort dus zou hij iig wat moeten doen maar geen teken van leven.
Even een (te) korte reactie: hij stuurt dus alle waardes tussen 0 en 255 afwisselend naar de poort? Als het namelijk alleen maar 0 of 255 is zal het inderdaad niet werken, aangezien er dan spanning over alle spoelen staat. Maargoed, dat bedoelde je waarschijnlijk niet. :P Parallelle poort doormeten is inderdaad wel verstandig, ik zal morgen je post nog eens lezen of ik er iets van kan maken. ;)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja van 0 tot 255 gaat er naar toe. Software ontwikkelen lukt nog wel :) maar elektro is een nieuwe uitdaging :)

edit:
PM55 werkend met de hand

Heb net de PM55 geprobeerd op mijn werk aan een losse voeding en ook deze heb ik uiteindelijk aan het stappen gekregen.

De "volgorde" blijkt te zijn:

Linksonder, Linksboven, Rechtsonder, Rechtsboven

Als je de motor zo houdt als op de foto.

Nu is dus de vraag, waarom heb ik voor deze stappen motor dus wel 4 contacten nodig en voor de M35 niet. Zoals ik al eerder vertelde voldoet deze met 2 contacten.

Oh ja en ik heb ontdekt dat de motor het iig doet op 5 volt dus dat is mooi.

[ Voor 106% gewijzigd door Ghost(NL) op 03-12-2003 13:59 ]

Verwijderd

:) Dan moet het met de par poort ook lukken lijkt me.
Nu is dus de vraag, waarom heb ik voor deze stappen motor dus wel 4 contacten nodig en voor de M35 niet. Zoals ik al eerder vertelde voldoet deze met 2 contacten.
Ik heb niet je hele vorige post gelezen, maar dat maakt toch niet zo heel veel uit? Als het maar werkt ;)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 22:44:
[...]
:) Dan moet het met de par poort ook lukken lijkt me.

[...]
Ik heb niet je hele vorige post gelezen, maar dat maakt toch niet zo heel veel uit? Als het maar werkt ;)
Das waar, ik heb iig nu net een voeding gebouwd ala euss' howto. Die werkt, dus er is succes met mijn elektro hobbyisme :)

Iig voor zover bedankt voor het meedenken, ik hou je wel ff op de hoogte als ik weer wat verder ben :)

edit:
Ok dan

Nou het is gelukt, die pm55 stapt op maat van de pc :) ik zal morgen of vrijdag even uitleggen hoe ik hem nu heb aangesloten, handig voor de search.

edit:
Ok hoe heb ik hem dus aangesloten

Als je naar het plaatje van de PM55 kijkt met de contacten die er zo op zitten:

X X X
X X X

dan is de aansluitvolgorde als volgt:

2 + 4
1 + 3

Waar + de voeding betreft.

[ Voor 33% gewijzigd door Ghost(NL) op 05-12-2003 19:54 ]

Verwijderd

Ghostrider(NL) schreef op 03 december 2003 @ 23:08:
Nou het is gelukt, die pm55 stapt op maat van de pc :) ik zal morgen of vrijdag even uitleggen hoe ik hem nu heb aangesloten, handig voor de search.
Leuk dat het is gelukt. :) Krijg je de M35 inmiddels ook al aan de praat?

• Ghost(NL)
  • Niet online
De M35 heb ik even gelaten voor wat het is omdat ik van die bandjes met tandjes erin heb, die daar niet op passen, en ik in totaal 4 PM55's en 4 PM35's ( Kleinere broertje ) heb liggen dus voorlopig voldoende draai power. Verder heb ik een doosje gebouwd waar je een parallele kabel, power en 2 motoren op aan kan sluiten dmv 9 pins "serieele" connectors, zodat ik dat zo elke keer kan gebruiken. Met tot slot een ledje bovenop zodat ik weet dat er spanning op staat.

Hiermee moet ik de M35 dan even testen, met een andere pinlayout op de 9 pins serieel maar ik denk dat deze dan ook wel gaat werken.

Hier daar wat zeer brakke :( webcam shot's van, ik zal kijken of ik vd week ff met een digicam betere foto's kan maken maar nu maar ff voor het idee :Y) :

Aansluiting motoren:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17376/full.jpg

Aansluiting PC/Parallele kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17374/full.jpg

Binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17375/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost(NL) op 07-12-2003 10:12 ]

Verwijderd

Ziet er mooi uit, is voor het aansluiten wel een stuk handiger dan losse draadjes of vastgesoldeerde draadjes. Ik ga komende ook maar wat connectors halen denk ik :Y)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Dank je :) Ik had het eigenlijk gemaakt met in mijn achterhoofd meerdere setjes stappenmotoren en dat het een beetje onzinning was/is om dan telkens zo'n nieuw "printje" te bouwen en daarom besloten het zo te maken. En dit werkt prima zo, kan makkelijk om schakelen naar andere motoren zonder gedoe en kans op kortsluiting omdat eoa draadje de ander raakt, wat met losse draadjes toch altijd wel gebeurt als je even niet oplet :)

Pagina: 1