Toon posts:

[disc] P2P sharing raid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien erg raar idee, maar is het mogelijk een filesharing prog te coden
dat als een soort raid werkt?

Dat je de bestanden niet zelf binnen hoeft te halen,
maar dat ze doormiddel van hel lezen van de data file en
een parity file het bestand lokaal zelf op-bouwen :?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
ja, dat kan, het enige probleem is dat die parity bestanden net zo groot zullen zijn als de download oorspronkelijk zou zijn. Je kunt niet met 1mb aan parity 10 mb herbouwen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het enige wat ik me bij je vraag voor kan stellen is dat je meerdere stukjes tegelijk binnenhaalt, maar dat doen p2p programma's nu ook al.
Verder geldt parity doorgaans als foutdetectie/correctie en niet als compressiemethode B)

{signature}

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het zou vast wel kunnen, maar wat wil je hiermee bereiken? Het dataverkeer zal er in ieder geval niet door afnemen aangezien je nu de data en een parity file op moet halen. Normaal is de data file gelijk aan het bestand. De parity file is gewoon een controle file waarmee de juistheid van het orgineel bepaald kan worden.

Sterker nog, veel download technieken gebruiken het al. Edonkey heeft bijvoorbeeld blokken van 9mb (de data) met een md4 hash (de parity)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klinkt als downloaden met bittorrent, alleen moet je het wel eerst downloaden.

• Maverick
Je hebt ook parity files waarmee je bestanden kunt herbouwen hoor ;) Veel gebruikt in nieuwsgroepen, niet alleen voor foutcontrole.

• Voutloos
  • Niet online
Maverick schreef op 02 december 2003 @ 19:06:
Je hebt ook parity files waarmee je bestanden kunt herbouwen hoor ;) Veel gebruikt in nieuwsgroepen, niet alleen voor foutcontrole.
Als je bijvoorbeeld per byte een parity bit hebt, en je mist 1/8, dan kan je het herbouwen. Zo werken de geavanceerde RAID configuraties ook.

{signature}

• Maverick
Voutloos schreef op 02 december 2003 @ 19:08:
[...]

Als je bijvoorbeeld per byte een parity bit hebt, en je mist 1/8, dan kan je het herbouwen. Zo werken de geavanceerde RAID configuraties ook.
ja, dat is toch ook wat ik zeg :? je zult er iig niet minder data om moeten verzenden

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik dacht dat je het misschien net zou kunnen opstellen als een soort raid 5 systeem,

maar als het net zolang duurt als downloaden heeft het natuurlijk geen zin,

• Voutloos
  • Niet online
Mensen, we zeggen nu allemaal hetzelfde en praten best langs elkaar heen.
Bottomline: Nee, parity levert geen compressie op. Anders werd het allang gebruikt met dat doeleinde B) (En nu wordt het puur gebruikt voor controle van data)

{signature}

Verwijderd

Uhm hoe zit het dan met de Par2 files die op nieuwsservers gebruikt worden? Hierbij hoef je niet alle RAR-bestanden te hebben om ze uit te pakken, de ontbrekende delen worden gerepareerd adhv die PAR2.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 13:52:
Uhm hoe zit het dan met de Par2 files die op nieuwsservers gebruikt worden? Hierbij hoef je niet alle RAR-bestanden te hebben om ze uit te pakken, de ontbrekende delen worden gerepareerd adhv die PAR2.
Dan nog heb ik vermoeden dat de reeds binnengehaalde RAR's + de PAR2 niet kleiner zijn dan 1 gehele RAR van het bestand en dat er dus geen bandbreedte bespaard wordt.

Maar ik ben geen nieuwsgroep expert... dus verras me

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 03-12-2003 14:05 ]

{signature}

• Maverick
ik ben ook niet echt een expert, maar kan je wel vertellen dat je gelijk hebt. ;)

Pagina: 1