Toon posts:

1024mb Twinmos PC3200 of 512mb Duur PC3500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ga binnenkort mijn pc upgraden, en ik heb besloten het volgende aan te schaffen:

Abit NF7-S rev. 2.0 mobo
AMD Barton 2500+
Vantec VA4-C7040 koeler

maar waar ik mijn hersens mee breek is de keuze van het geheugen.
ik wil redelijk diehard gaan overclocken, en ik wil daarbij mijn geheugen en cpu synchroon laten lopen, dus niet met allemaal wazige ratios.
ik heb gewoon geen geld voor 1024 mb duur geheugen, dus ik vroeg me af wat ik het beste kan kopen:

PC3500 2x256mb (Corsair, OCZ, Mushkin)
of
PC3200 2x512mb (Twinmos)

kwa prijs is het ongeveer het zelfde namelijk.
ik wil trouwens iig geen GEIL geheugen, omdat ik van heel veel mensen gehoord heb dat dit niet goed samen gaat met AMD platforms

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
2x512 zou mijn keuze in jouw geval zijn.

Maar ja mijn mening!=jouw mening.

Die Barton draait op een FSB van 166MHz, dus met het PC3200 geheugen kan je toch leuk 20% OC'en. En dat is qua geheugen gegarandeerd. En wie weet wat er extra in zit.
Alleen als je ruim 40% wil halen moet je voor PC3500 gaan...

{signature}

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Het hangt er helemaal vanaf. Krijg jij 512MB vol, qua geheugengebruik? Dan 1024MB nemen. Dat zal je stukken meer snelheid opleveren dan die paar extra mhz.

Als 512MB wel ruim voldoende is, kun je ook 2 maal die 256MB nemen. Maar wederom: Als er zo'n groot prijsverschil tussen zit, zou ik eigenlijk ook dan gewoon lekker 1024MB nemen, of het nu een klein beetje trager is of niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
Zelf heb ik hier met een Barton 2600+ en een ECS L7S7A2 (SiS746, 166MHz max officieel) en 2x512MB PC3200 CL2.5 RAM van Norrod op de HCC Dagen (A-Data?). Ding draait hier stabiel op 178MHz FSB en de geheugentimings op CL2. Rest staat allemaal nog standaard, zodra ik daaraan tweak start ie niet meer :(

Denk dat die 2x512 gewoon de beste koop is. Ik denk niet eens dat je veel winst uit dat "speciale" geheugen zult halen, sowieso heeft overclocken tegenwoordig amper nog nut.

• Voutloos
  • Niet online
_JGC_ schreef op 02 december 2003 @ 17:44:
sowieso heeft overclocken tegenwoordig amper nog nut.
offtopic:
Ten eerste is het leuk/spannend hoe ver je komt. Ten tweede is alles relatief. Toen ik mijn PII 400 kreeg (5 jaar geleden) en hem overclockte naar 466 werd mij ook verteld dat het geen nut had...

{signature}

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Veel geheugen heeft bijna altijd meer effect dat 10% sneller geheugen. Snelheid wordt vaak slechts voor een deel opgenomen in de totaalsnelheid van een systeem, in dit geval zou het geen 1% uitmaken.... snelheidsverschillen van 30% of meer zijn waarneembaar.

Echter, een sloot geheugen doet iig de boel soepeler draaien, dus

* Delerium zou niet eens twijfelen.

offtopic:
/me heeft de centen om niet meer te hoeven overklokken

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 02-12-2003 17:58 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ecteinascidin zou niet eens twijfelen.
Koraks sluit zich volledig bij deze meneer-met-de-moeilijke naam aan!

Verwijderd

Ec-tein-asci-din :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb heel veel voorbeelden gelezen van mensen die op een N-force2 rev. 2 (dus 400 fsb bord, ook al zet ik er maar een 333 fsb in) een 2500+ 333 fsb met degelijke air-cooling tussen de 2400 en 2500 mhz lieten lopen met een fsb van 220 (440) of hoger. dat is zelfs nog iets sneller dan de 3200+ barton, en dat vind ik een hele sappige snelheids winst.
het is dus ook niet alleen die paar extra mhz van het geheugen waar het me om te doen is , maar meer dat ik wil dat m'n geheugen de fsb kan bijbenen als ik flink aan het overklokken ben.

ik ben er overigens vergeten bij te zeggen dat ik er veel op game.

mijn vraag is dus wat levert uiteindelijk het meeste (game)performance:
1024mb PC3200 (CAS 2,5) geheugen met de fsb op iets van 210 (moet wel lukken toch?)

of

512mb PC3500 (CAS 2) met de fsb op iets van 225

• Voutloos
  • Niet online
Je vergelijkt daar een 10% snelheid verschil in FSB (en misschien moet je je timings wel minder strak...) tegen 100% meer geheugen.

Zo duidelijk? :)

(ok, dit is kort door de bocht. Maak gewoon zelf de afweging tussen snelheid en capaciteit en anders spaar je maar tot dat je 2x512 PC3500 kan kopen. ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door Voutloos op 03-12-2003 01:07 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
maar hoeveel zin heeft het om 1gb te hebben tegenover 512mb?
dat is wat ik me dus afvraag.. want als ik het niet volmaak, dan heeft het geen zin.
weten jullie of de spellen in 2004 veel profijt hebben van 1gb geheugen, of maakt het niet zoveel uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om een standaard Windows XP installatie soepel te laten draaien heb je minimaal 512MB nodig. 256MB kan nog, maar dan wordt er veel geswapt, wat niet bevorderlijk voor de soepelheid en snelheid is. En doe daar ook de Games bovenop .. Ze zullen zeker meer profijt trekken van wat meer dan 512MB geheugen :)
Pagina: 1