Toon posts:

Subnetting vraagje voor de slimme.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 netwerken die gekoppeld zijn aan router R1. 1 met 31 pc's en de andere met 62 pc's. Router R1 is via serial 0 gekoppeld aan Serial 1 van router R2. Aan router R2 zijn ook weer twee netwerken gekoppeld met 1 netwerk van 33 pc's en de andere met 64 pc's. Router R2 is weer gekoppeld via serial 0 aan serial 1 van router R3. Aan router R3 zitten weer 2 netwerken. Een van 15 pc's en de andere maar met 5 pc's.

Nou komt het, de enigste IP klasse die ik tot beschikking heb is 194.195.12.0

een afbeelding van de stituatie http://home.planet.nl/~erick198/netwerk.jpg

Hoe moet ik dit gaan aanpakken?

Alvast bedankt!

Greetz Tjolkey _/-\o_

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 15:54

Super_ik

haklust!

je hebt dus 250 pc's ofzo toch en 3 routers
past toch precies in 255.255.255.0 netmask?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

mja, maar dat werkt dus niet als je je netwerk over 3 routers wilt verdelen.

Ik zou iig niet weten hoe.

Waarom heb je 3 routers in gebruik? Liggen de verschillende netwerken op verschillende locaties?

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt.....maar ik moet 6 subnetwerken maken waar ik alle host in kwijt kan want ik heb 6 netwerken. Als ik het op de normale manier doe...... laat zeggen we maken 8 subnetworks....dan heb ik per sub 32 host terbeschikking en dat is te weinig. Er moet een ander mannier zijn om dit te bereiken...misschien met VLSM of CIDR, maar ik heb daar niet zo veel verstand van

Tubbie....De routers liggen virtuel uit elkaar...Het is een klein project

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 16:49 ]

Verwijderd

Mja, ik vind het een beetje 'hier is mijn probleem, verzin even een subnetverdeling voor mij'. Als je je even verdiept in het hele subnettinggebeuren kan je dit gewoon zelf.

Hier een tutorial om jezelf wat bij te leren: http://www.ralphb.net/IPSubnet/

En hier een tooltje waarmee je dit zelf kunt berekenen: http://www.solarwinds.net/Tools/Free_tools/Subnet_Calc/

Kortom; begin zelf eens en post wat je eigen bevindingen zijn. Dan kunnen wij daarna ons licht laten schijnen ;)

Verwijderd

62 PCs past net niet in een subnet van 64!
netwerkadres,broadcast + router zijn 3 adressen die je niet voor PCs kan gebruiken
6 subnetten kosten zo dus al 18 adressen

Ook 33 en 31 PCs komen heel ongunstig uit.

Omdat je niet uitkomt zul je moeten overwegen
1) NAT/PAT om adressen te sparen door private adressen te gebruiken
2) Misschien kan je de routers laten bridgen. dan wordt alles een groot vlak netwerk.

Met het oog op toekomstige groei/beheersbaarheid moet je een goede reden hebben om niet 1) ten doen

Verwijderd

zowieso als het precies zo passen en er komt een pc bij...

dus meer ip adressen aanvragen of natten ergens zodat je een private range kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:56:
Mja, ik vind het een beetje 'hier is mijn probleem, verzin even een subnetverdeling voor mij'. Als je je even verdiept in het hele subnettinggebeuren kan je dit gewoon zelf.

Hier een tutorial om jezelf wat bij te leren: http://www.ralphb.net/IPSubnet/

En hier een tooltje waarmee je dit zelf kunt berekenen: http://www.solarwinds.net/Tools/Free_tools/Subnet_Calc/

Kortom; begin zelf eens en post wat je eigen bevindingen zijn. Dan kunnen wij daarna ons licht laten schijnen ;)
Mijn vraag was eigenlijk hoe ik dit moest gaan aanpakken.....je hoeft mij dus niet de hele subverdeling te geven.......maar bedankt voor de links......

Verwijderd

Ik heb je quote maar even verwijderd ;)

Prima, zo kom je denk ik een heel end :) Zijn gelukkig een hoop calculators ed. die je het leven makkelijk kunnen maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:13:
[...]

Mijn vraag was eigenlijk hoe ik dit moest gaan aanpakken.....je hoeft mij dus niet de hele subverdeling te geven.......maar bedankt voor de links......
bij voldoende ip adressen:

eerst het grootste subnet maken (met voldoende overhead... dus zet 60 pc's in een /25 aka "128" adressen). dan de een na grootste enzovoorts...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de CIDR cal, gebruikt en dat was volgens mij wel wat ik aan het zoeken was. Een Classless adres /22 heb ik gebruikt en die werkt prima. Bedankt voor het zosnel antwoorden op mijn vraag.

Tjolkey zegt bedankt tegen de netwerkgoden _/-\o_ .

Verwijderd

Volgens mij begon je met een /24 , en gebruik je nu een /22, of mis ik iets?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 18:20:
Ik heb de CIDR cal, gebruikt en dat was volgens mij wel wat ik aan het zoeken was. Een Classless adres /22 heb ik gebruikt en die werkt prima. Bedankt voor het zosnel antwoorden op mijn vraag.

Tjolkey zegt bedankt tegen de netwerkgoden _/-\o_ .
Da's knap, want nu gebruik je dus adressen die niet van jou zijn ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

StevenK schreef op 03 december 2003 @ 09:20:
[...]Da's knap, want nu gebruik je dus adressen die niet van jou zijn ?
Riekt naar een huiswerkvraag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1