Peltier op cpu --> fuzzy!

Pagina: 1
Acties:

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ben nou een daggie aan het neuzen dans le web naar hoe ik mijn cpu kan voorzien van een peltier element + the works. Ben een beetje de draad kwijt inmiddels.Weet iemand mij het duidelijk uit te leggen of weet iemand waar ik een allesin1kit kan kopen? Bij conrad.nl istie uitverkocht (shit!)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

Die-hard Brexiteer

• TheRitz
www.oc-shop is teringduur! Daar vragen ze een meijer voor alleen al een peltier elementje! En het punt is dat ik niet precies weet welke onderdelen ik nodig heb.... I feel like a }:O

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Op www.waterkoeling.nl is een aardig overzicht te vinden van wat je allemaal nodig hebt. Echter zijn er ook zat Amerikaanse sites waar je dit kunt vinden.
bv. hier www.3drage.com/guides/cooling/peltier/

Als je met een peltier wilt gaan werken moet je toch echt wel aan waterkoeling gaan denken. Luchtkoeling wordt denk ik problematisch.
Let er ook goed op de je e.o.a isolatiematerial gebruikt om condensatie tegen te gaan.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 23:49
Peltierkoeling in kombinatie met luchtkoeling kan prima! Zolang je er maar voor zorgt dat de heatsink/Fan voldoende warmte van het Peltierelement kan wegvoeren (dat wil zeggen dat niet elk merk/type heatsink/Fan gebruikt kan worden in kombinatie met Peltier).

Waterkoeling is natuurlijk ook een optie.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• TheRitz
Ik wil wel met luchtkoeling gaan werken. Op www.waterkoeling.nl zag ik net dat je het hele zootje moet isoleren (tegen condensatie) maar hoe doe je dat een beetje handig? Wat ik nu zie is deze "stapelvolgorde" van beneden naar boven:
cpu
coldplate
peltier
koelblok
fannetje

Waar gaat de isolatie zitten? Dat peltier element zit al dichtgekit 'af fabriek'. Moet ik nog meer isoleren en zo ja, wat is een goede manier? Ik zag ergens dat een gast het hele gebeuren in styrofoam oid had gegoten...lijkt me overdone.

Verwijderd

Als je met luchtkoeling gaat werken vraag ik me af of je onder de 'condensatie-grens' gaat komen... maar das IMHO en ik ben absoluut geen expert op het gebied van peltier/waterkoeling.

• TheRitz
Zeg HaTaWay...je weet er vast meer van dan ik :-) Zelf heb ik die twijfel ook. Maar ik kan tegen die condensatie natuurlijk gewoon een stuk foam pakken uit de verpakking van de nieuwe Compaq servers die we hier vorige week binnenkregen en dat een beetje in een leuk vormpie snijen/knippen en dat dan om de cpu/peltier leggen. Geeft weer wat meer speling.

Btw...hoe de neuk krijg je dat user icon'tje in je profile? bij mij krijg ik een error steeds

Verwijderd

Op vrijdag 08 december 2000 15:02 schreef HaTeWaY het volgende:
Als je met luchtkoeling gaat werken vraag ik me af of je onder de 'condensatie-grens' gaat komen... maar das IMHO en ik ben absoluut geen expert op het gebied van peltier/waterkoeling.
ik weet niet zoveel van peltiers enzo.
Maar volgens mij maakt het niet uit waarmee je je hete zijde gaat koelen (zolang het wel genoeg koelt) de koude zijde van de pletier zorgt altijd voor een temperatuur ver onder de condensatiegrens

• aatos
  • Laatst online: 29-08 07:38
Op vrijdag 08 december 2000 15:15 schreef joostvdl het volgende:

[..]
ik weet niet zoveel van peltiers enzo.
Maar volgens mij maakt het niet uit waarmee je je hete zijde gaat koelen (zolang het wel genoeg koelt) de koude zijde van de pletier zorgt altijd voor een temperatuur ver onder de condensatiegrens
idd.

je moet dus altijd in ieder geval de coldplate en peltier isoleren, het makkelijkst is piepschuim of ander isolatieschuim op maat snijden.
Pagina: 1