[Alg] Geldige tekens in een email voor de @ *

Pagina: 1
Acties:
  • 14.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoi,

Ik weet niet of dit het juiste forum is maar omdat wij met een ontwikkel probleem zitten wat hier over gaat post ik het toch maar hier.

Ik heb de search al gebruikt en ook gegoogled en de RFC gelezen maar ik krijg een discussie niet beslecht.

Welke tekens mogen er voor een @ staan in een email adress en als iemand het antwoord weet, waar kan ik dat vinden?

Veel mailservers ondersteunen veel aparte tekens namelijk niet bijv. een ü in een email adres. (waaronder exchange, merak mailserver etc.) maar ik heb van veel mensen gehoord dat het wel zou mogen. Kan iemand mij hier duidelijkheid in verschaffen aangezien wij hier op het werk met 4 man lopen die allemaal een andere mening hebben. en de rfc is niet echt duidelijk hierin.

alvast bedankt!

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb ooit deze rexExp van dit forum afgetrokken:

PHP:
1
mailRegExp = /^[a-zA-Z0-9_-]+(\.[a-zA-Z0-9_-]+)*@[a-zA-Z0-9_-]+(\.[a-zA-Z0-9_-]+)+$/;

Waaruit zou blijken dat cijfers en 'normale' letters worden geaccepteerd (behalve speciale characters: ëåéï etc. etc.)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor zover ik weet is dit volledig afhankelijk van de instellingen van server op de eindbestemming.

Dus alles is in principe toegestaan.

edit:
laatste zin toegevoegd

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 02-12-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

BtM909 schreef op 02 december 2003 @ 15:58:
Ik heb ooit deze rexExp van dit forum afgetrokken:

PHP:
1
mailRegExp = /^[a-zA-Z0-9_-]+(\.[a-zA-Z0-9_-]+)*@[a-zA-Z0-9_-]+(\.[a-zA-Z0-9_-]+)+$/;

Waaruit zou blijken dat cijfers en 'normale' letters worden geaccepteerd (behalve speciale characters: ëåéï etc. etc.)
Wat dan als jee en e-mail adres hebt als papa_eend of papa-eend of papa.eend@blaat.com :?

Ik zou zeggen, zoek eens een e-mail RFC ?

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
ik heb al lopen spitten in rfc822 maar word er niet echt wijzer van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Papa Eend schreef op 02 december 2003 @ 16:02:
[...]

Wat dan als jee en e-mail adres hebt als papa_eend of papa-eend of papa.eend@blaat.com :?

Ik zou zeggen, zoek eens een e-mail RFC ?
Misschien een stom antwoord, maar al je email-adressen worden goed gevalideerd :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Dit staat in een RFC en heb ik al eens gelezen... zal straks nog wel ff zoeken.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 23:04

McFizban

Hackito ergo sum.

Volgens RFC2822 is het : alle cijfers, alle letters (zowel hoofd als klein, maar zonder accenten) en de volgende symbolen: !#$%&'*+-/=?^_ `{|}~

[ Voor 4% gewijzigd door McFizban op 02-12-2003 16:19 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
en hoe zit het met buitenlandse email adressen? bijv. Duitse (waar een ü in voor komt?)

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer....

is dat server specifiek? is het land specifiek? is het alleen ASCII of ook Extended ASCII? :?

Ik heb die RFC nou al 3 keer gelezen maar ik haal het er niet uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nogmaals, volgens mij is alles toegestaan, ik heb ook nog even snel enkele RFCs gescand, en ik kom er toch echt op uit dat het om een op de lokale host(eindbestemming) interpreteerbare string moet gaan. Die relevante bits zouden ook correct aangeleverd moeten worden door de relays. Maar ja, ik heb die RFCs héél snel gelezen, en het is nooit te laat om iets te leren...

edit:
typo's

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 02-12-2003 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 12:31
4of9 schreef op 02 december 2003 @ 15:50:

Welke tekens mogen er voor een @ staan in een email adress
Alle. In voorkomende gevallen gequote.
waar kan ik dat vinden?
Op dit moment is RFC 822 authorative, maar ik zou RFC 2822 nemen, dat is de beoogde opvolger en die is niet zo verschillend (wel eenvoudiger IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 23:04

McFizban

Hackito ergo sum.

Buiten het e-mail adres kan er nog een "display name" mee worden gestuurd. Deze is aan hele andere regels gebonden (er mag bijv. een spatie in staan).
Op het scherm zie je staan "Jürgen@germany.de" maar zijn werkelijke e-mail adres is "juergen@germany.de".

[ Voor 16% gewijzigd door McFizban op 02-12-2003 16:27 . Reden: typo ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:03
Wat expliciet in de RFC terug is te vinden is dat de karakters alleen uit de 8-bit ASCII tabel mogen zijn en niet de volgende :

<>()[].,;:@" aangezien dit control characters zijn, maar dat met de backslash deze karakters weer wel als literal kunnen worden gezien door SMTP. Het adres
code:
1
ikke\,jij@domain.tld
zou dus moeten werken als
code:
1
ikke,jij@domain.tld
Het is alleen jammer dat GoT het niet goed rendert. En ik denk dat ook meteen het grootste probleem aangeeft bij het gebruiken van de niet 'standaard' karakters.

toegevoegd :
Systems MUST NOT define mailboxes in such a way as to require the use in SMTP of non-ASCII characters (octets with the high order bit set to one) or ASCII "control characters" (decimal value 0-31 and 127). These characters MUST NOT be used in MAIL or RCPT commands or other commands that require mailbox names.

Note that the backslash, "", is a quote character, which is used to indicate that the next character is to be used literally (instead of its normal interpretation). For example, "Joe,Smith" indicates a single nine character user field with the comma being the fourth character of the field.
Dit komt uit RFC http://www.ietf.org/rfc/rfc2821.txt?number=2822

edit:
Na 'Bekijk bericht' of bij een edit verwijdert React de literal backslash; met de hand maar weer toegevoegd

[ Voor 52% gewijzigd door The Lord op 03-12-2003 15:04 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1