Toon posts:

voeding stuk of iets anders...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen:

Ik heb het volgende gisteravond gedaan:

pc aangezet
pc uitgezet
256mb 133mhz geheugen bij mijn 2x128mb cas2 geheugen geprikt
plextor 40x brander erbij gezet en aangesloten
alle kabels (voeding keybord etc.) aangesloten

hierna rook ik gelijk een brandlucht (ik had de aan-knop nog niet eens aangedrukt)
en doet mijn pctje dus helemaal niks meer.

ik denk dat mijn voeding kapot is, wat denken jullie?

kan het komen door het erbij prikken van de brander en geheugen?

Heeft het gevolgen gehad denk je voor ander apparatuur (mobo, geheugen etc.)?

Alvast bedankt...!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de voedingstekker eigenlijk ook eruitgetrokken :? Een ACPI/APM-compatibel mobo staat nog gewoon onder stroom, ook al is de PC uitgeschakeld.

Anyway, boot eens zo kaal mogelijk, zie voor nadere instructies en verdere tips de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Verwijderd

Ik zie in je specs niet wat voor voeding je hebt. Het kan idd zijn dat er iets mis is met de voeding; om dat uit te sluiten kan je best je voeding eens vervangen door een die het zeker doet.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Grote kans dat je hele zaak messed up is :(

Een recent moederbord staat namelijk continu onder stroom. Waar kwam de brandlucht vandaan, van de voeding of mobo/processor, etc?

Verwijderd

Topicstarter
Die brandlucht kwam honder procent zeker van de voeding (de voeding is een merkloze 350W)

Ohja: ik ben niet meer super op de hoogte van die nieuwe voedingen, maar bij de voedingen van tegenwoordig staat vaak vermeld dat hij geschikt is voor een P4 (maar zoals je kunt zien heb ik nog een oude athlon) Maar dat moet toch niet uitmaken, dat P4 zal wel te maken hebben met het vermogen van de voeding en niet bijvoorbeeld met de aansluiting naar het moederbord toe...?

bedankt!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 15:37:
Die brandlucht kwam honder procent zeker van de voeding (de voeding is een merkloze 350W)

Ohja: ik ben niet meer super op de hoogte van die nieuwe voedingen, maar bij de voedingen van tegenwoordig staat vaak vermeld dat hij geschikt is voor een P4 (maar zoals je kunt zien heb ik nog een oude athlon) Maar dat moet toch niet uitmaken, dat P4 zal wel te maken hebben met het vermogen van de voeding en niet bijvoorbeeld met de aansluiting naar het moederbord toe...?

bedankt!
Geschikt voor P4 betekent meestal dat er een aparte extra plug speciaal voor je processor bijzit om hem van stroom te voorzien.
Dus die hoeft bij jou helemaal niet bij te zitten. Maar 350W moet over het algemeen genoeg zijn.
Ik heb misschien wel meer in m'n pc zitten als jij en ik heb maar een 300W voeding.

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 15:37:

bedankt!
Dat over die P4-aanduiding: Dat gaat over de nieuwere P4-moederborden, die een extra spanningsvoorziening (2 extra aansluitingen) voor 5 en 12 volt aan boord hebben. Voedingen die deze aanduiding hebben bezitten deze 2 extra kabels.

[ Voor 1% gewijzigd door Bubbaman op 02-12-2003 15:44 . Reden: Te snel (zie boven) ]

Verwijderd

Bubbaman schreef op 02 december 2003 @ 15:42:
[...]

Dat over die P4-aanduiding: Dat gaat over de nieuwere P4-moederborden, die een extra spanningsvoorziening (2 extra aansluitingen) voor 5 en 12 volt aan boord hebben. Voedingen die deze aanduiding hebben bezitten deze 2 extra kabels.
1 kabel toch ? zon vierkant 4 pins kabel extra en verder gewoon normale standaard kabel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BalusC schreef op 02 december 2003 @ 15:14:
Heb je de voedingstekker eigenlijk ook eruitgetrokken :? Een ACPI/APM-compatibel mobo staat nog gewoon onder stroom, ook al is de PC uitgeschakeld.
Waarbij ik ook nog even wil opmerken dat na het eruit trekken van de voedingskabel het ook raadzaam is de Power-On knop even in te drukken.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bubbaman schreef op 02 december 2003 @ 15:42:
Herlees eens de ATX-P4 specs B)

Dat connectortje is een extra 12V aansluiting en nergens is 5V te bekennen. Twee gele +12V kabeltjes en twee zwarte -12V kabeltjes.
GuardianAngel schreef op 02 december 2003 @ 15:45:
Waarbij ik ook nog even wil opmerken dat na het eruit trekken van de voedingskabel het ook raadzaam is de Power-On knop even in te drukken.
Inderdaad, dat moest er ook nog bij verteld worden :)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 02-12-2003 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt mensen: ik ga de voeding vervangen en begin met een zo kaal mogelijk systeem

Alleen in het kader van een mogelijke upgrade naar pentium 4 systeem kan ik dan nu een voeding (van 400w ofzo) voor een P4 systeem gebruiken in mijn huidige systeem (athlon 900 met een Abit Kt7 mobo)..?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:13:
Oke, bedankt mensen: ik ga de voeding vervangen en begin met een zo kaal mogelijk systeem

Alleen in het kader van een mogelijke upgrade naar pentium 4 systeem kan ik dan nu een voeding (van 400w ofzo) voor een P4 systeem gebruiken in mijn huidige systeem (athlon 900 met een Abit Kt7 mobo)..?
ja dat is mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
dus dan is de aansluiting naar het mobo hetzelfde en dat extra kabeltje is gewoon tijdelijk buiten gebruik...? mooi en bedankt maar weer...!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:16:
dus dan is de aansluiting naar het mobo hetzelfde en dat extra kabeltje is gewoon tijdelijk buiten gebruik...? mooi en bedankt maar weer...!
precies ja :)

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Maak je oude voeding eens open.
Soms zie je de opengebarste condensators duidelijk zitten.

Het kan dat het extra vermogen dat nodig was voor de brander en geheugen net een beetje teveel was voor je voeding.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

let er bij de nieuwe voeding ook even op de hij AMD gecertificeerd is.
dat betekend dat de stroom er lekker gelijkmatig uit komt.
en meestal hebben de nieuwe voedingen een p4 aansluiting tegenwoordig.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 17:28

Kvn

Heb je wel gekeken of je nergens kabels hebt losgetrokken, en of er misschien kabels contact maken met je kast?

Wel klote i.i.g. :(

[ Voor 1% gewijzigd door Kvn op 02-12-2003 16:37 . Reden: }:O ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Herlees eens de ATX-P4 specs

Dat connectortje is een extra 12V aansluiting en nergens is 5V te bekennen. Twee gele +12V kabeltjes en twee zwarte -12V kabeltjes.
Over herlezen van specs gesproken....die twee '-12V kabeltjes' zijn gewoon 2x aarde. -12V wordt nog steeds (al 20 jaar) alleen maar gebruikt voor RS232.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
En als je ff wat geld over hebt, koop een merkvoeding. Ik heb laatst een Aopen 300W gekocht, toen ik en aanstak bleek de (superstille) 12cm fan verlicht te zijn met 3 leds B) .
Het verschil in kwaliteit kun je zelf voelen aan het gewicht (0.5 ==> 2.5 kg), door meer en zwaardere componenten erin.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De AOpen voedingen zijn in mijn ervaring inderdaad uitstekend. Overigens zijn ze niet van AOpen zelf, maar relabeled Fortron voedingen. De nieuwere series hebben een verlichte 120mm fan aan de onderzijde. De voedingen die standaard in de behuizingen worden geleverd zijn echter modellen met een gewone 90mm zwarte fan aan de achterzijde. De exemplaren met deze temperatuurgeregelde 90mm fan zijn normaalgesproken stiller dan de 120mm exemplaren, tenzij je die 120mm fan wat omlaagregelt m.b.v. b.v. AOpen's eigen SilentTek software.

Verwijderd

Wil je een goedkope maar toch zeer goede voeding: Dan zijn de Q-Tec`s aan te raden. Alleen zijn deze iets minder stil maar wel zeer goedkoop en betrouwbaar _/-\o_

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 22:47:
Wil je een goedkope maar toch zeer goede voeding: Dan zijn de Q-Tec`s aan te raden. Alleen zijn deze iets minder stil maar wel zeer goedkoop en betrouwbaar _/-\o_
Daar zijn de meningen tussen de users nogal verdeeld over hoor gezien de reacties in een groot aantal toipics.

ARME AOW’er

Verwijderd

_bas_ schreef op 02 december 2003 @ 16:27:
Maak je oude voeding eens open.
Soms zie je de opengebarste condensators duidelijk zitten.

Het kan dat het extra vermogen dat nodig was voor de brander en geheugen net een beetje teveel was voor je voeding.
idd, ik had eens een keer een Pentium 1 voeding (wel atx connector, maar geen atx stroom blijkbaar :? ) op m'n msi 6195 aangesloten omdat ik geen andere ATX had, het eerst wat er gebeurde toen ik 'm aanzette was *knal*, duidelijk dat dat uit de voeding kwam, ik dus die voeding opengehaald en op de print gekeken, en ja hoor, opengebarste condensator... Ik dus een oude AT voeding opengehaald en gezocht naar precies het zelfde nummer als dat bij die condens. stond, eruit gesoldeerd en er weer in. En? Niets aan de hand, die p1 200mhz draait als een tiet !

offtopic:
Die mobo overleefde het gelukkig wel...

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb gisteravond ff gestoeid:

eerst alles stofvrijgemaakt (just in case)

toen alle componenten eruit en weer erin (just in case)

hierna toch maar even de oude kapotte voeding geprobeerd (niks alleen wederom brandlucht)

tijdelijk een oude 200w voeding erin (controle voor andere mogelijke beschadigde parts)

resultaat: hij doet het weer prima!

dus dit weekend ff nieuwe merk-kast + voeding kopen...!
Pagina: 1