Toon posts:

Praktisch alle onderdelen al vervangen, nog steeds lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste post, ik hoop dat een aantal mensen hier mij wat suggesties kan geven. Ik heb 3 jaar geleden mijn computersysteem samengesteld met alle onderdelen die ik wilde hebben. In die drie jaren is het eigenlijk niet eerlijk om het nog hetzelfde computersysteem te noemen, want afgezien van de systeemkast en mobo/geheugen is zo'n beetje alles al vervangen.

Het probleem dat ik heb is dat mijn computer ongeveer klinkt alsof er een straaljager in mijn kamer rondhangt. Ik heb ernaast inmiddels een Dell computer staan (inderdaad, niet zelf gebouwd maar ter verdediging: het was en is een zakelijke computer) en het verschil is gewoon triest. Nu kan ik er best genoegen mee nemen dat mijn zelf gebouwde systeem nooit zo stil zal zijn als die Dell, maar het moet toch mogelijk zijn om er bij in de buurt te komen!

Het lukt mij echter maar niet om het ook voor elkaar te krijgen: zojuist heb ik de Nexus KCZ-2700 LS CPU cooler geinstalleerd, wat eigenlijk de finale had moeten zijn. Het lawaai van mijn computer is met geen db afgenomen... mijn voeding is de standaard voeding van de Aopen HQ45 systeemkast. Die heb ik eerder al eens vervangen door de Q-Tec 400W Dual Fan Gold Low Noise. Weliswaar zat toen mijn oude CPU koeler er nog op, maar ook toen geen enkele afname in db. Ik ben nu een beetje huiverig om 80 euro uit te geven voor een Nexus NX-3000... mijn vermoeden is dat wanneer ik dat eenmaal gedaan heb het aantal db nog steeds nauwelijks is afgenomen!

In hemelsnaam, wat moet ik nou nog meer vervangen voordat ik in relatieve rust achter die computer kan zitten? Wat zie ik nou over het hoofd? De grafische kaart is het ook niet (ik heb er al 4 verschillende ingehad, oplopend van GF2 - GF4) en de harddisk is het ook niet (dat is een fluisterstille Seagate Barracuda 7200.7 80 GB). Er moet iets in dat systeem zitten waar ik niet op kom... misschien dat een meer ervaren tweaker me kan helpen? Alle suggesties welkom.

Groeten,
Willem

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Wij kunnen niet in je kast kijken/luisteren, jij zelf wel. Doe gewoon eens je kast open en ga elk onderdeel in je computer langs, dan hoor je (als het goed is) vanzelf wel wat nou het meeste herrie maakt.

Zelf merk ik bijvoorbeeld dat m'n hardeschijf veel herrie maakt, omdat de herrie vooral van de voorkant van m'n PC komt.

The devil is in the details.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je temperaturen het toelaten kan je een voltmod overwegen.
Zoek daar dan even op.

Komt erop neer dat je dan de fans aansluit op 5 of 7 volt, ipv de standaard 12V. Dan gaat het aantal rpm omlaag, dit koelt ietsje minder, maar wel veel stiller.

En herrie is idd relatief begrip.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 02-12-2003 15:02 ]

{signature}

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 02:44

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

t is toch je voeding.. heb ook een gold van q-tec, heb ik nu passief gekoeld. t was eerst net een straaljager. me pc is nu even stil als zo'n dell, en met een andere voeding is het weer een takkeherrie

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je moet de onderdelen niet één voor één door stillere vervangen, om er dan vervolgens de oude (luidere) onderdelen terug in te steken. Alle onderdelen moeten namelijk stil zijn. Wat kan er volgens mij allemaal lawaai maken:

- Voeding
- CPU-cooler
- ventilatortje van moederbord
- ventilatortje op grafische kaart
- harde schijf
- ...

Tip: de 2 ventilatortjes waarover ik het heb, kan je eventjes met je vinger tegenhouden om te horen of het dan stiller is.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Jeetje :D Gewoon ff luisteren waar dat geluid vandaan komt, kan toch nooit zo moeilijk zijn lijkt me :D En gewoon ff alle niet noodzakelijke onderdelen niet aansluiten. Dus harde schijf, cd-rom en videokaart niet aansluiten. Als het dan nog een herrie is dan ff de fan van je processor koeler eruit pluggen (je pc dan wel binnen 10sec uitzetten). Anders zit het waarschijnlijk in je voeding. Maar probeer nou eerst eens te luisteren waar het vandaan komt :z

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:54
Check voor de gein ook eens alle schroefjes en of je kast waterpas staat. M`n eigen kast maakte laatst ook ineens veel lawaai. Ik heb toen de harde schijven wat beter vastgezet en de kast waterpas gezet. Het geval was namelijk dat wanneer ik de kast lichtjes hevelde, het lawaai toenam. Misschien de moeite waard om eens te proberen!

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• 6bit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06-2022
Cannondale schreef op 02 december 2003 @ 15:13:
Check voor de gein ook eens alle schroefjes en of je kast waterpas staat. M`n eigen kast maakte laatst ook ineens veel lawaai. Ik heb toen de harde schijven wat beter vastgezet en de kast waterpas gezet. Het geval was namelijk dat wanneer ik de kast lichtjes hevelde, het lawaai toenam. Misschien de moeite waard om eens te proberen!
hier aan toevoegend, ook zorgen dat je voeding goed vastzit en niet tegen je kast aan trilt dat is echt takkeherrie heeft mij ook even gekost voordat ik het doorhad, mocht het met het aandraaien van de schroeven niet verholpen zijn een rubbertje of stukje karton ertussen doet soms ook wonderen.....
just a suggestion!

the things we fear most have already happened to us

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 19:15
Met noppenschuim isoleren van de kast werkt (bij mij althans) ook erg goed. Gewoon bij de bouwmarkt te koop (voor weinig). M'n PC is nu een heel stuk stiller. :)

Verwijderd

Ik weet niet hoe stevig de zijkanten van de kast zijn, maar bij mij heeft het geholpen om aan de binnenkant van de zijkanten twee stroken duct-tape te plakken ! De zijkant trilde dan veel minder !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft weinig met PMG van doen. Immers, je hebt geen problemen met processors, moederborden en geheugen op hardwarematige vlak :) Dit topic wordt derhalve verplaatst naar Overige Hardware.

Verder heb ik de titel ontranzigd; kinderlijk om hulp gaan schreeuwen in de titels komt nogal irritant over, begrijp je ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als niemand het doet, ik wel! Welkom op GoT. :)

Helaas voor jou maar een topic als dit hoort niet hier thuis maar in OH, DOC of CME.

Kijk daar eens want stille PC's kwamen al geregeld aan bod en zijn via de search te vinden. Bedenk vooraf waar je aan begint. Een stille PC bouwen kan veel geld kosten maar door de diverse topics wandelen en ideeën opdoen kan je veel geld besparen.

Stillere fans, voedingmodificatie, isolatie etc. zijn de keywords.

ARME AOW’er

Pagina: 1