[WIN2K] Niet-admin's kunnen niet op ADSL

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Misschien staat deze topic hier fout (mogelijk valt mijn probleem onder "netwerk-problemen), maar daarvoor dan even mijn excuses.

Ik heb een pc die draait onder Win2K Pro. Nu heb ik sinds kort ADSL en nu kunnen de gebruikers die geen administrator rechten hebben niet het internet op. Als ik inlog als admin wordt de netwerkverbinding automatisch ingeschakeld, maar bij niet-admin's dus niet. Als een niet-admin dan "handmatig" (dus via het start, instellingen, netwerkverbindingen) probeert een verbinding tot stand te brengen, komt er een melding dat "de service niet is ingeschakeld" (???).

Ik ben al aan het zoeken geweest waar ik die rechten of die service in kan stellen, maar de enige oplossing die ik tegenkom in de search en in google is dat ik iedereen Admin-rechten geef (en dat is dus eigenlijk niet mijn bedoeling).

Enig idee wat ik fout doe (want m.i. is het gewoon een probleem van het niet goed ingesteld hebben van de rechten).

Voor de goede orde; internetten via de telefoon had dit probleem niet....

Alvast bedankt voor de inbreng

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Kan je vertellen wat voor rechten je aan de "niet admins" heb gegeven ?
Zonder dat kan ik je eigenlijk niet helpen.

Verder lijkt het erop dat de rechten die je gegeven heb, geen toegang hebben tot het gebruik van het netwerk. Dus dan zal je dit moeten instellen in de local policy.

• Pancake
Zit nu niet achter mijn pc, dus dat van die rechten moet ik vanavond nog ff nakijken. Wat ik wel weet is dat ik de niet-admin's heel 'simpel' "hoofdgebruikers" heb gemaakt.

In de "local policy" heb ik niets ingesteld (althans na de installatie niets gewijzigd), dus het is goed mogelijk dat daarin de oplossing van mijn probleem ligt.

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heb je de internetverbinding software wel geinstalleerd voor Alle gebruikers, ipv alleen de Admin.

• Pancake
Mijn "niet-admin's" zijn dus gewone hoofdgebruikers en het enige recht dat ik ze ontnomen heb is dat ze in mappen van andere hoofdgebruikers kunnen. Voor de rest kunnen ze volgens mij redelijk veel. Ik kan inderdaad nog even proberen om als een andere gebruiker de verbinding te activeren, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem daarin ligt.

Zojuist door de helpdesk van de provider teruggebeld en die hadden het er al over dat het een win2k probleem was. Ze hebben me geprobeerd te helpen, maar ook hun ingevingen werkten niet. Het probleem moet 'em gewoon zitten in de local policy, maar ik heb geen flauw idee waar....

Mocht iemand nog een goede ingeving hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Ik ga morgen in ieder geval op zoek naar een goed boek over Win2K.

• Attilla
Pancake schreef op 02 december 2003 @ 19:54:
Het probleem moet 'em gewoon zitten in de local policy, maar ik heb geen flauw idee waar....
Start --> run --> gpedit.msc
User Configuration --> Network --> Network and Dial-up Connections

Kijk hier even tussen, anders vind ik het heel vreemd.

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

USB of Ethernet modem?

• Pancake
[Airwolf] schreef op 03 december 2003 @ 10:45:

Start --> run --> gpedit.msc
User Configuration --> Network --> Network and Dial-up Connections

Kijk hier even tussen, anders vind ik het heel vreemd.
Dat zal ik vanavond thuis moeten bekijken. Voor mij is dit al behoorlijk hoge win2k-kunde, maar vooralsnog heb ik het idee dat ik door jullie wel de goede kant op geduwd word.

Het modem is overigens een Zyxel ethernet modem/router.

• Attilla
Pancake schreef op 03 december 2003 @ 13:14:
Dat zal ik vanavond thuis moeten bekijken. Voor mij is dit al behoorlijk hoge win2k-kunde, maar vooralsnog heb ik het idee dat ik door jullie wel de goede kant op geduwd word.
Ja, ik vind het persoonlijk een hele vreemde foutmelding. Dus daarom laat ik je bij de policy's kijken, aangezien je het over verschillende users heb.

Wat je ook nog kan doen (onder de betreffende user):
Rechtermuisknop op My computer --> Manage (beheren in NL) --> Services and Applications --> Services --> Kijk of "Network Connections" gestart is.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> WOS
Ondanks dat het een probleempje met je internetverbinding is, denk ik dat ze je daar toch wat beter met dit soort rechtenprobleempjes kunnen helpen :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Pancake
intoxicated schreef op 03 december 2003 @ 19:56:
I&T -> WOS
Ondanks dat het een probleempje met je internetverbinding is, denk ik dat ze je daar toch wat beter met dit soort rechtenprobleempjes kunnen helpen :)
OK, ik was bij de opening van de topic al niet helemaal zeker of ik wel in het juiste forum zat.

Anyway... HET WERKT!!!! Het probleem zat 'em inderdaad diep weggestopt in het Groepsbeleid. De optie "in- en uitschakelen van een LAN-verbinding verbieden" was "niet geconfigureerd" en daarmee in feite dus ingeschakeld. Ik laat het aan anderen over of zoiets inderdaad logisch is, maar goed.

In ieder geval, allemaal bedankt voor de hulp.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pancake schreef op 03 december 2003 @ 20:27:
[...]

OK, ik was bij de opening van de topic al niet helemaal zeker of ik wel in het juiste forum zat.

Anyway... HET WERKT!!!! Het probleem zat 'em inderdaad diep weggestopt in het Groepsbeleid. De optie "in- en uitschakelen van een LAN-verbinding verbieden" was "niet geconfigureerd" en daarmee in feite dus ingeschakeld. Ik laat het aan anderen over of zoiets inderdaad logisch is, maar goed.

In ieder geval, allemaal bedankt voor de hulp.
Ik denk eerder dat je met het installeren van de adsl inbelverbinding iets te snel alle schermpjes weggeklikt hebt ;)
Daardoor heb je waarschijnlijk het schermpje gemist waarin je kunt aangeven dat die verbinding voor alle users is.

• Pancake
Ik heb gebruik gemaakt van een CD waarin je door het hele installatiegebeuren wordt meegenomen, en daarin werd met geen woord gerept over meerdere users o.i.d. Vandaar dat ik er ook vanuit ging dat dat "automatisch" goed zou komen. In de "handleiding" op die CD stonden overigens niet meer of minder schermpjes of tabbladen beschreven dan diegene die ik tegen ben gekomen.

Maar goed, ik zal vanavond nog eens handmatig een tweede verbinding aanmaken om te kijken of ik inderdaad iets over het hoofd gezien heb. Mogelijk dat het schermpje wat jij bedoelt "aangemaakt" wordt door de instelling die ik gisteravond heb gedaan. Ik houd jullie hierover nog op de hoogte.

** edit **

Als reactie op KillerAce_NL: Ik heb om te testen een nieuwe netwerkverbinding aangemaakt en ben het schermpje tegengekomen waarin gevraagd wordt of de verbinding voor jezelf of voor alle gebruikers is. Als ik de verbinding alleen voor mijzelf aanmaak, zien andere gebruikers de verbinding an sich ook niet staan. Dat was met de verbinding waarmee ik het probleem ondervond wel het geval. Alle gebruikers zagen de verbinding gewoon staan onder "netwerk- en inbelverbindingen" maar hadden geen rechten om deze verbinding in te schakelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Pancake op 08-12-2003 21:29 ]

Pagina: 1