[PPC]Debian CD wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb hier een oude power PC en wil daar linux op knallen (HD is momenteel leeg). Ik heb op een windows PC het PPC image gebrand om daarvan te booten, een manier die eerder, toen MacOS er nog op stond, wel een leesbare CD opleverde.

Als ik nu die compu aanzet en er de debian CD in doe boot hij niet, terwijl als ik er een G4 Cube CD in doe hij wel boot. Booten van CD an sich zou dus niet het probleem moeten zijn.

Hoe krijg ik nu die installatie aan de gang?

ieeeepppppp :P

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heb je niet toevallig de iso in ASCII formaat gedownload? Dat heb ik laatst nog gehad, en dan werkt het uiteraard niet.. is de cd wel te browsen?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
CD is te browsen vanuit windows.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

moet je niet booten met een speciale toetscombinatie om vanaf cd te booten?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
ja..normaal kan je door C ingedrukt te houden van de CD opstarten, maar ik neem aan dat je een "Old World" PPC hebt. Dus dan moet je eerst Mac Os erop zetten. Want Old World PPC's kunnen niet een andere OS booten dan Mac Os.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomaat op 02-12-2003 14:25 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het is een ding met 90 MHz/64MB en een SCSI harddisk, is dat oldworld?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja. Welk model is het?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Denk een 7200, die kwam standaard met 90Mhz

[edit]
Daarbij is sowieso iedere mac op 90Mhz een OldWorld mac. Dat wordt dus een kleine partitie aanmaken met een MacOS erop, en daarin de BootX bootloader, welke vervolgens je installatie-cd kan starten. Maar dit staat vast allemaal uitgelegd op de Debian website.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 08:34 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het is idd een 7200 :) Ik ga even kijken hoe ik mac os er weer op krijg :)

Ze hebben daar trouwens allemaal images die met .bin eindigen, die moet ik op een flop zetten. Ik gebruik om linux bootflops te maken altijd rawwritewin met .bin images van debian. Die lijk ik met die mac niet te kunnen booten. Gebruik ik misschien het verkeerde programma?

[ Voor 66% gewijzigd door VROEM! op 12-12-2003 00:10 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De handleidingen die ik vind zeggen doe in MAC OS dit, doe in mac os dat....ik heb geen mac os.

Ik heb:
-Een PPC 7200 met geformatteerde HD
-Een G4 Cube install CD met Mac OS 9, die boot wel een os, maar kan niets werkend installeren, ook geen browser oid om van internet dingen te downloaden. Mac OS 9 is te nieuw voor deze machine.
-Een PC en een laptop met windows en linux
-Een ftp server in huis waar ik evt van zou kunnen downloaden

Hoe krijg ik nu een werkend Mac OS op die computer?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

VROEM! schreef op 12 december 2003 @ 01:32:
Hoe krijg ik nu een werkend Mac OS op die computer?
Niet doen, je wil d'r tenslotte geen Mac OS op hebben, maar Debian. [google=ppc debian install] > eerste hit:
Here are some highlights of the PowerMac installation of Debian. For detailed instructions, please study the fine Installation Manual.
Cursivering van mij :X Volgen we de link:
OldWorld Powermacs will not boot a Debian CD, because OldWorld computers relied on a MacOSROM CD boot driver to be present on the CD, and a free-software version of this driver is not available. All OldWorld systems have floppy drives, so use the floppy drive to launch the installer, and then point the installer to the CD for the needed files.
Voor zover ik kan zien komt er geen Mac OS aan te pas (en wel rawrite, idd) - en ik weet en passant meteen weer waarom ik geen mac wil ;) Maar stoer plan om d'r Debian op te zetten. Progress reports, if you please :)
edit:
En als ik hier onverhoopt totaal naast zit, vergeef mij - ik weet werkelijk helemaal niets van die dingen af :D

[ Voor 31% gewijzigd door Rataplan op 12-12-2003 05:32 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De CD wil normaalgesproken niet ejecten, dus ik verwacht niet de debian CD erin te kunnen proppen terwijl mac os nog van CD loopt, maar let's give it a shot :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eh. Ik heb dan op een of andere magische manier mijn oldworld (8500) geboot van een debian cd (niet recentelijk, moet ik er bij zeggen)? Het kan echt wel hoor..
en ik weet en passant meteen weer waarom ik geen mac wil
Omdat ze een betere architectuur hebben dan x86 en al CD's bootten voor intel wist dat dat kon?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hij boot!! Hij boot!!! :) :) :) *D

Nou ja, om daar zo trots op te zijn..... 8)
Ik heb in elk geval de PPC floppies gedownload en geboot van boot-floppy-hfs.img. Floppy gemaakt vanuit windows met rawwritewin. Easy as pie :X
Installatie doen we lekker over het net....prachtig :)

Hij werkt trouwens lekker snel bij de weg, installatie systeem is een stuk vlotter dan op een pentium 90 :)

[ Voor 27% gewijzigd door VROEM! op 12-12-2003 10:39 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Oke, stap 2...waar zit de muis en welk protocol is het? Op de muis staat busmuis, maar ik krijg gpm met het bm protocol niet op gang. Met de search kan ik hier ook zo niets over vinden...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
Dus je hebt nu Debian draaien ZONDER Mac Os??

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Tomaat schreef op 12 december 2003 @ 12:29:
Dus je hebt nu Debian draaien ZONDER Mac Os??
Ehm :X ja 8) Quik als bootmanager en het loopt gewoon, er staan nog wel 2 of 3 driverpartities op de hd die er niet afmochten van de partitioner, dus misschien draait er nog een beetje macos, of macfirmware, maar ik kan zo linux booten zonder dat er ook maar iets van macos in beeld komt :)

Verwijderd

Die paar partities die overblijven zou ik lekker laten staan, heb ze ook een keer weggehaald omdat ik dacht dat ze nergens nuttig voor waren (aangezien ze maar 16k ofzo zijn) maar toen kon ik de boel niet meer installeren

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 12:55 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Volgende stap :) Ik wil X gaan draaien, ik heb nu alles geinstalleerd, maar krijg errors bij gebruik van de generic vga driver (no devices detected). Toen maar even de kast opengemaakt om te kijken of ik misschien iets bekends zag, maar het enige waar ik iets van kom maken was een chippie met een AMD logo erop en verder bar weinig nummers.

Wat voor videochip zit er nu in zo'n ding? De site van apple zegt alleen dat er standaard 1MB VRAM in zit.

Verwijderd

Congrats met de install :)

Vroeger (heel vroeger) zat er een valkerie chipset in. wat het tegenwoordig is weet ik niet. Ik zou gewoon even wat drivers proberen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het enige dat ik nu gevonden heb is hier:
http://lists.terrasoftsol...2003-February/002608.html

Frame buffer device is platinumfb, maar nog steeds geen chipset of driver voor X. Er staat ook niets dat op platinum lijkt in de lijst met kaarten onder xf86config.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fbdev wil je hebben. Afhankelijk van je kernel zit je muis op /dev/adb (busmouse iirc) of /dev/input/mice (PS2). Waarschijnlijk die laatste.

Die driverpartities kunnen NIET weg, tenzij je de drive alleen vanuit linux gebruikt en er niet van boot.

Reflex: of er nou een Platinum of Palkyrie inzit maakt niet uit, er is voor beide chipsets geen accelerated driver ;) Ze werken allemaal met dezelfde driver als mijn Control: fbdev.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Heb idd fbdev nu draaien. Wil weliswaar niet hoger dan 640x480, maar boeie :)

Ben nu bezig met een windowmanager etc installeren, ik wil er een mac os X theme op laten draaien 8) Het moet natuurlijk wel een beetje mac eruit blijven zien.

Pagina: 1