Toon posts:

[FreeBSD] HD-probleem met installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil FreeBSD 5.1 installeren en heb de iso van cd 1 gedownload.
Ik heb een pc die ik als server wil inrichten:

Cyrix 166MX+
64 MB
2.5 GB HD

Als ik door het installmenu heen ga en bij Fdisk geef ik "Use entire disk" aan en bij de partitioning kies ik voor "Auto Defaults" en kies voor installoptie "minimal" en geeft hij nog eenmaal de opmerking of ik niet echt nog even een backup wil maken.
Als ik dan daar ook "OK" op geef, krijg ik deze foutmelding:

"Unable to find device node for /dev/ad0s1b in /dev"
Installatie abort dan.

Ik vind dit een merkwaardig voorval, aangezien het mij zo voorkomt alsof hij de HD niet kan vinden terwijl hij net bij FDISK als device "ad0s1b" aangaf!

Op internet en GoT vind ik hier weinig relevante informatie over, wie helpt mij?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
heb je je HD op de eerste IDE bus als eerste device gehangen?
zou volgens mij ook op andere plekken moeten werken maar ik zou voor deze default gaan. freebsd is ook vaak erg kritisch met master/slave configs dus let goed op jumpers.
verder kan het misschien zijn dat er al e.e.a. gemaakt is in je /dev dir op de harddisk waar freebsd vanuit gaat. zorg dus er geen freebsd zut op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn HD met fdisk helemaal leeggemaakt van alle partities. Dus FreeBSD sjat kan er niet op staan.
Ik ga wel even kijken of de jumpers goed staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de jumpers goedgezet (HD stond op Single, nu op Master), maar het probleem blijft zich voordoen. In VTY2 zag ik enkele DEBUG-meldingen staan.

code:
1
2
3
DEBUG: loading Module xxx
module_register: module xxx already exists!
Module xxx failed to register: 17

,waarbij xxx steeds een ander module was. Dit stond er wel zo'n 20 keer.

Onderaan stond ook nog een aantal keer dit:

code:
1
2
DEBUG: Scanning disk ad0 for root filesystem
DEBUG: Scanning disk ad0 for swap filesystem

Dit stond zo'n 4 keer onder elkaar.

• arikkert
misschien dat bij 1 van je runs er al slices gemaakt waren die half rot waren en die freebsd dan weer wil gebruiken.
kies eens voor eigen slices indeling, bijv iets als
/ 300 MB
/tmp 50 MB
/usr 1 GB
/var 500 MB
/home 500 MB
Daarna moet je ergens w(rite) doen en dan zie je de slices gecreerd worden.
als het goed is :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat van dat w(rite) was ik al wel ergens tegen gekomen, maar aangezien ik het niet in het menu zag en het me sterk word af geraden als ik wel op 'w' druk, leek het niet zo goed.

Er staat, als je op 'w' drukt ook helemaal nergens dat het om een write functie gaat, maar als ik het goed begrijp, schrijf je hiermee de partitie-tabel mee weg?

edit:
Ik heb dat inmiddels geprobeerd en bij FDISK zegt hij dan nadat ik op 'w' heb gedrukt iets als "partition table succesfully written to disk" o.i.d.

Maar als ik dan bij het partitioneren van de schijf, ook al heb ik "Auto Defaults" gebruikt, op 'w' druk zegt hij weer:
Unable to find device node for /dev/ad0s1b in /dev
Creating filesystems aborted

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 15:49 ]

• arikkert
lijkt of partitioneren wel lukt maar slice indeling binnen de freebsdpartitie niet om een of andere reden.
kijk of je op iets kan vinden op
http://www.freebsd.org/do...oks/handbook/install.html
/dev/ad0s1b is overigens meestal swap he.

[ Voor 10% gewijzigd door arikkert op 02-12-2003 16:16 . Reden: swap ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit document had ik inderdaad ook gevonden. Alleen staat hier alleen hoe de sysinstall werkt, of zou moeten werken. Ik kan niks vinden bij troubleshooting dat te maken heeft met mijn probleem. :'(

• arikkert
weet niet meer.
post je probleem op een mailinglist van http://www.d-bug.nl/

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Heeft het systeem ondersteuning voor ACPI? Zo ja, helpt het misschien om zonder ACPI te booten (optie 2 in het bootscherm)?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1