Toon posts:

[mdk 9.1] chmod vraag/probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met ProFTPD servertje op te zetten, dat is nu voor een groot deel gelukt.

Voor de users wil ik gewoon system users gebruiken. Maar die wil ik wel limiteren.
En eigenlijk wil ik ze in groepen indelen.
Admin die moeten dus chmod 7 hebben
FXP daarbij wil ik dat ze alleen kunnen uploaden en listen dus ik denk dat die dan chmod 3 moeten hebben.

Ik heb even google afgespeurd en ben er achter gekomen dat
Er 3 groepen zijn User Groep Other, maar ik zou graag gewoon 3 groepen zoals ik boven heb aan gegeven.

Is dat mogelijk?

Ik heb wel een alternative oplossing gevonden maar dan zou ik maar 1 Admin kunnen hebben mijn oplossing is
code:
1
2
3
chown -R admin /mnt/hda7
chgrp  -R ftp mnt/hda7
chmod -R 735 /mnt/hda7

Hierbij heb ik nog wel probleemjes dat other niet kunnen listen in subdir maar dat zoek ik nog uit.

Maar mij vraag luid dus of ik meerdere groepen kan toevoegen en dan op die groepen weer rechten in te stellen zoals het in w2k ook gaat?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 21:12
Je kan gewoon nieuwe groepen aanmaken hoor.
Bv met mandrake control center of met webmin

En user en group kan je ineens aanpassen met
chmod user:group

===========
Edit.. Verhaal nog een keer gelezen:

Een file (of dir) heeft maar 3 rechten levels. Voor user, group en all.
Daar kan je niets aan veranderen.

Kijk anders eens of je bij de ftp server per user kan aangeven of het
een up/download only user is

[ Voor 47% gewijzigd door Martkrui op 02-12-2003 11:46 ]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Topicstarter
Oh jammer.

Ik gebruik proftpd dus ik zou eens kijken of er een optie waar bij je gebruikers kan limieteren.

Maar ik dacht het is handiger als ik het system wide doe, want mischien install ik later iets nieuw en dan zou ik niet alles opnieuw hoeven te configen

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat heeft niets met proftpd te maken, lees even het gedeelte over permissions in zowat elke bruikbare unix handleiding, dan kom je er zelf heel makkelijk.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Je kunt ProFTPD beter en stukken makkelijker configureren met Webmin. Ik raad je ook aan om dat te gebruiken om op die manier geen onnodige security hazards op te lopen. Tenzij je weet waar je mee bezig bent en al ervaring er mee heb ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet een paar Unix hanleidingen gelezen maar daar kom ik niet veel verder mee dan dat ik al ben.

Maar ik dacht dat linux zo'n geavanceerd server systeem was, maar ik kan met Windows de rechten veel geavanceerder instellen

Verwijderd

Topicstarter
silentsnake schreef op 02 december 2003 @ 13:55:
Je kunt ProFTPD beter en stukken makkelijker configureren met Webmin. Ik raad je ook aan om dat te gebruiken om op die manier geen onnodige security hazards op te lopen. Tenzij je weet waar je mee bezig bent en al ervaring er mee heb ;)
Ik heb geen webmin omdat ik alleen maar TEXT mode geinstallerd heb, want ik probeerde het laatst te starten maar toen kreeg iets van die ie geen output kon geven naar modzilla
Pagina: 1