DVD brander in all-SCSI systeem, what to do?

Pagina: 1
Acties:

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Na lang sparen en verzamelen heb ik dan nu eindelijk een all-SCSI systeem, met diverse HD's en een heuse Plextor SCSI CDR. Alleen, nu wil ik wel erg graag een DVD brander, om backups mee te maken en DV-films te branden.

Dilemma:

- ga ik voor een IDE brander, en neem ik de hogere CPU load enzo weer voor lief? En gaat dit op andere fronten nog performance kosten overall? Voordeel: lekker goedkoop!

- neem ik een externe DVD brander, zoals de Plextor 8-speed? Nadeel: erg duur, voordeel: lekker flexibel kiezen tussen USB2 en FW, en mobiel.

- wacht ik tot ik een ons weeg op een up-to-date SCSI dvd+/- brander? Iemand hier nieuws over?

Thanks voor de tips, alvast!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Jarno schreef op 02 december 2003 @ 10:13:
Na lang sparen en verzamelen heb ik dan nu eindelijk een all-SCSI systeem, met diverse HD's en een heuse Plextor SCSI CDR. Alleen, nu wil ik wel erg graag een DVD brander, om backups mee te maken en DV-films te branden.

Dilemma:

- ga ik voor een IDE brander, en neem ik de hogere CPU load enzo weer voor lief? En gaat dit op andere fronten nog performance kosten overall? Voordeel: lekker goedkoop!

- neem ik een externe DVD brander, zoals de Plextor 8-speed? Nadeel: erg duur, voordeel: lekker flexibel kiezen tussen USB2 en FW, en mobiel.

- wacht ik tot ik een ons weeg op een up-to-date SCSI dvd+/- brander? Iemand hier nieuws over?

Thanks voor de tips, alvast!
Ik denk dat het nog wel op zijn minst een jaar gaat duren voordat plextor over een DVD burner op SCSI gaat nadenken... want zo groot is de scsi markt voor hun nou ook niet.

Daartegen, je kan het hun vragen.... vragen doet geen pijn... behalve als je een kopje vogel wilt lenen van een gier..dat doet wel pijn!

In jou geval is het zonde om IDE te gaan gebruiken... een externe brander lijkt mij de meeste betaalbare optie!

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 02-12-2003 10:16 ]

There is no place like ::1

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32
Ik denk dat je met usb evenveel cpu-load gaat hebben als met ide. :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Dat wordt een Addonics ATAPI-to-SCSI converter kopen. :Y)

Senile! Senile Oekaki

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Niet moeilijk doen, gewoon een IDE-brandertje erin. die hoge CPU-load (als die er al is) heb je alleen als je een DVD toast. Dat is een verschil met een harddisk die zowat continu bezig is.

Houdoe

• Servor
  • Niet online
Fire69 schreef op 02 december 2003 @ 10:17:
Ik denk dat je met usb evenveel cpu-load gaat hebben als met ide. :)
Maar met USB2 (en iig FW!) zou dat toch minder moeten zijn?
Witte schreef op 02 december 2003 @ 10:54:
Niet moeilijk doen, gewoon een IDE-brandertje erin. die hoge CPU-load (als die er al is) heb je alleen als je een DVD toast. Dat is een verschil met een harddisk die zowat continu bezig is.
Dat is natuurlijk ook wel weer zo... En dat zal maar af en toe zijn.

Overigens heb ik Plextor wel eens gemailed hierover, en hun (Nederlandse!) antwoord was dat een SCSI DVD brander 'voorlopig niet geplanned stond'. :{.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

USB2/Firewire moet ook over de PCI bus gaan hoor :-p dus IDE zou zelfs MINDER gebruik maken aangezien de IDE bus gelijk op de northbridge behoort te zitten :-)

( pssst, als je de PX708A koopt, installeer firmware 1.02.. niet 1.03... daar is iets raars mis mee )

BTW, Plextor is een BELGISCH bedrijf :-), wij als europeanen hadden dan ook toegang tot de PX708A wel 2 weken eerder als america!

[ Voor 46% gewijzigd door swampy op 02-12-2003 11:14 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-03 20:31
swampy schreef op 02 december 2003 @ 11:13:
USB2/Firewire moet ook over de PCI bus gaan hoor :-p dus IDE zou zelfs MINDER gebruik maken aangezien de IDE bus gelijk op de northbridge behoort te zitten :-)
Ehh... de IDE-bus zit OOK aan de PCI-bus gekoppelt.
Voordeel van SCSI-only branden zou kunnen zijn dat je je PCI-bus niet belast, omdat je data in feite van de SCSI-disk direct naar de SCSI-brander gaat. Maar volgens mij werkt dit niet zo, omdat je proc. nog het een en ander moet bewerken aan de data...

Anyway, als je SCSI PUUR neemt omdat je geen hoge CPU-belasting wil... dan kan je ook overwegen deels IDE te nemen, mits je maar NOOIT een master en slave tegelijkertijd op 1 kabel aansluit. en alles in UDMA-mode draait.

IDE is de laatste tijd absoluut zo slecht nog niet, maar het delen van 1 kabel door een master en een slave kost gewoon (veel te) veel snelheid en is absoluut niet aan te raden (om performance redenen)

Voordeel van SCSI is wel, dat je met 1 kaart alles aan kan sturen.. Dus 1 IRQ...
Bij IDE ben je vaak 1 IRQ per controller kwijt (controller = 1 connector = 1 master + 1 slave)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou me niet druk maken om de processorbelasting van een ATA dvd-brander. Ik brand hier cd's met een processorbelasting van 4 procent op een dual Athlon XP 2400+ met een LiteOn LDW-811S-brander en twee Raptors aan een FastTrak S150 TX2plus.

ATA zuigt vanwege het kleine aantal poorten per controller maar voor de processorbelasting hoef je echt geen SCSI meer te gebruiken. De processorbelasting van ATA drives is al sinds de komst van controllers met DMA-ondersteuning geen issue meer. Een verschil van één of twee procent tussen SCSI en ATA boeit weinig.

• Servor
  • Niet online
Okay, ik ben denk ik wel om. :). Ik ga me het geld van een externe brander besparen en gewoon een IDE brandertje halen. Nu nog beslissen tussen een 4-speed NEC en een 8-speed Plextor, maar deze mag iig dicht.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bdw: je mag ervan uitgaan dat een USB-brander (en mogelijk ook een FireWire-brander, maar daar heb ik geen ervaring mee) een veel hogere processorbelasting zal hebben dan een ATA brander.

• Servor
  • Niet online
[OT]

Bah, na lezen van diverse DVD-brander topics (oa het Plextor 708A media topic en het Nec 1x00 media topic) word ik gewoon helemaal bang voor het kopen van zo'n ding. Ik heb helemaal geen zin om 10.000 verschillende soort discs te kopen en te proberen en met firmwares te klooien en weet ik veel wat. Is de DVD brand hardware nu werkelijk nog zo onvolwassen?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Is de DVD brand hardware nu werkelijk nog zo onvolwassen?
Niet als je een euro per schijf meer wilt betalen. Met alle Princo en Nashua troep blijft het aanrommelen, maar mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Met Sony CDR's heb ik er ook nog nooit 1 verprutst of uitvaller gehad. Hetzelfde geld voor DVD's. El-cheap-ass standalone spelers pakken niet alles maar bv een 8 jaar oude Pioneer doet het met alles (DVD+/-RW).

Senile! Senile Oekaki

• Servor
  • Niet online
Dus als ik (nog ff lekker off-topic voordat de modjes het doorhebben :+ ) gewoon media aanschaf die op de compatibility list van NEC staan (HP, Verbatim bijv.) dan heb ik weinig tot niks te vrezen?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Jarno schreef op 02 december 2003 @ 14:40:
[OT]

Bah, na lezen van diverse DVD-brander topics (oa het Plextor 708A media topic en het Nec 1x00 media topic) word ik gewoon helemaal bang voor het kopen van zo'n ding. Ik heb helemaal geen zin om 10.000 verschillende soort discs te kopen en te proberen en met firmwares te klooien en weet ik veel wat. Is de DVD brand hardware nu werkelijk nog zo onvolwassen?
NEC valt best mee, alleen goedkoopste van goedkoopste is bocht. Iets duurdere schijfjes werken prima op full speed :) Mitsui 1-4x kosten € 33,- per 25 stuks en dat is mijns inziens prima te doen!

webOS all the way!

• Servor
  • Niet online
Ja, ik ga zeker geen grote volumes weg branden, het gaat echt om backups en films van eigen makelij. Dus als ik een keer een euro extra voor een schijf moet uitgeven, so be it.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Jarno schreef op 02 december 2003 @ 15:24:
Ja, ik ga zeker geen grote volumes weg branden, het gaat echt om backups en films van eigen makelij. Dus als ik een keer een euro extra voor een schijf moet uitgeven, so be it.
Net als bij het branden van cd's, je moet wel de goede media hebben .....

Als je niet al te vaak brand, maar wel de kwaliteit van de dvd's belangrijk vindt... dan is het inderdaad de paar euro extra waard.

Heb zelfs een SONY DVD+R's gekocht... en die zijn in vergelijking met meeste media dus bereduur. Maar ik garandeer je, dit is top media... net zoals de sony cdr's ... duur spul, top kwaliteit..altijd!

Pagina: 1