[VIA 693A] Trage IDE controller

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Op een Celeron systeempje zijn de prestaties van de harddisks onder WinXP bedroevend. Je kunt het ook goed merken, want bij flinke HD activiteit krijg je een haperende muis etc.etc.

Systeem:
Celeron 633, Gigabyte mobo met VIA 693A chipset, 128MB RAM, WinXP SP1

IDE configuratie:
Prim. Master: Samsung 10GB ATA100
Sec. Master: Quantum Fireball 6GB ATA66

HD Tach resultaten:
Bij beide schijven loopt de transferrate van zeg 10MB/s (begin) naar 10MB/s (eind). De CPU utilization is ongeveer 10% en de burst transferrate is ook 10 a 11MB/s. Dat lijkt qua transferrates op MW-DMA1 of zelfs SW-DMA.
Ook met ATTO op alle mogelijke instellingen kom ik niet boven de 12MB/s read/write uit.
De schijven draaien volgens WinXP en BIOS beide gewoon op UDMA66.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Heb overigens het volgende al geprobeerd:
- verschillende VIA 4in1 drivers v4.2x, 4.38, 4.49
- speciale VIA IDE Miniport drivers
- andere 80aderige kabels, en ook 40aderige waarbij alles volgens Windows op UDMA33 ging draaien, maakte niet uit voor de prestaties.
- alle BIOS settings mbt. PCI uitgeprobeerd
- verschillende mobo BIOS versies geladen

Heb ook de Samsung 10GB ATA100 schijf in een ander systeem gehangen, daar haalt ie wel netjes een burst van 80MB/s, en transferrates boven de 20MB/s (begin).

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 02-12-2003 09:46 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat dacht je er van eerst je RAM geheugen eens op te schroeven.
Een beetje XP gebruikt als standaard zo'n 120 MB na booten. Zodra je iets wil starten, zit je 128MB RAM vol, en moet windows gaan swappen. Een keer raden waar hij dat doet...
Inderdaad, op die harde schijf die daarna dus zo "traag" wordt. Hij doet het allemaal wel snel, maar moet veel dingen tegelijk doen, waardoor datgene waar jij op let volgens jou te langzaam gaat.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Helaas, daar ligt het echt niet aan. De Windows installatie is zo getweaked dat ie keurig 30MB vrij fysiek RAM heeft, direct na boot, en dan draai ik de benchmarks.

[ Voor 7% gewijzigd door roelio op 02-12-2003 09:55 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Viper®
  • Niet online
Hoeveel geheugen heeft het systeem waarin je de samsung schijf getest hebt ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
En hoeveel gebruiken die benchmarks aan RAM tijdens het draaien.
Ik blijf erbij, je swapfile is je aan het nekken, Windows gaat je HDD gebruiken om te swappen, en vertraagd daarmee alle acties. Ik heb XP Pro perfect en snel draaiend gezien op een Pentium 2 op 350 MHz, met 384 MB RAM. Maar als je het echt zeker wilt weten, zet dan ff je swapfile uit in XP, en draai die benches dan nog eens. Misschien is het dan beter.
Als je het voor elkaar kunt krijgen om 30MB na boot in gebruik te hebben, weet je vast ook wel waar je je swapfile kan uitschakelen. Als hij toch maar 30 MB gebruik, heb je toch nog 98 MB over voor je programma's.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Om alle speculaties maar ff weg te nemen heb ik het systeem ff uitgerust met 256MB RAM, maakt (verwacht) niks uit.
Niet dat het echt terzake doet, het andere systeem heeft ook 256MB.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Heb inmiddels XP opnieuw geinstalleerd en meteen de VIA 4in1 eroverheen gejast, HDTach eropgezet maar het probleem blijft bestaan... Iemand nog tips / tricks?

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 15:47
Gebruik je cable-select? Zo ja, probeer dan je hdd's gewoon als master en slave in te stellen m.b.v. de jumpers op de schijven zelf.

Verwijderd

Het zou best kunnen dat je bus zwaar in gebruik is, draait je fsb op 66 of 100mhz ? en tja, daar kun je weinig meer aan doen, except fsb opschroeven om de bandbreedte te verhogen.

Met me oude Athlon 600 mhz , kreeg ik volgens PCmark '02 251 puntjes voor me hd en toen ik 'm underclockte naar 540mhz/ 90mhz fsb, kreeg ik 281 punten :?

mischien dat het bij jou ook werkt om je fsb met 10mhz te verlagen, probeer het eens.

edit: maar bij je fsb underclocken gaat je CPU / MEM prestaties wel omlaag... just that you know :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 13:20 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
FSB = 66MHz, PCI = 33MHz, maar dat zou niet uit moeten maken. Daarmee moet je gemakkelijk een normale burstrate van UDMA33 of UDMA66 mee kunnen halen. Of een sequential read van 20MB/s, met gemak te doen.

Verder ga ik die FSB niet underclocken (66MHz is niet zoveel, ya know ;)) en btw, da's ook niet mogelijk.

Wat betreft jumpering: allebei staan hard gejumperd als master op hun eigen IDE kanaal.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Schopje.

Ik heb inmiddels de oude Windows Millenium licentie die bij het systeem geleverd werd er even op gezet, daar zijn de prestaties iets beter, icm. met de laatste VIA 4in1 drivers.

Maar ook deze prestaties komen niet in de buurt:
Het originele systeem VIA693A + Samsung 10GB op UDMA33/66 is retetraag, maar zodra ik de schijf aan een i440BX bord hang, zijn ze geheel volgens verwachting...

edit:
de northbridge is overigens Via693A, de IDE controller hangt natuurlijk aan een 596A/B southbridge.

[ Voor 14% gewijzigd door roelio op 03-12-2003 12:14 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Inmiddels ook de PCI Latency patch en de aparte VIA Busmaster miniport drivers geprobeerd (niet de filter drivers uit het 4in1 pakket), maakt ook niks uit :'(

Hopeloos geval, dit?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Kick :|

Pagina: 1