Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarmee vergelijke?

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat de pc 24u aan, maar waarmee kan ik het vergelijke? Een lamp die 24u brand?
Daar ben ik wel eens benieuwd naar! 8)

Zo iets.. http://www.superbegin.nl/berekeningen.php

Verwijderd

als je alleen de kast laat draaien en de monitor uit doet is het wel een lamp van minnimaal 300 watt B)
en dat de hele nacht door kost wel wat.
dat zul je niet op 1 nacht merken maar als je hem 7 dagen en 52 weken aan laat staan gaat dat in de honderden euro's lopen

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Vergelijk het met een 300 Watt halogeenlamp en je komt aardig in de buurt.
(Dit is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van je voeding en de hardware die er in je pc zit, maar 300watt is een aardig uitgangspunt).

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Komt het een beetje overeen met dit:
http://www.superbegin.nl/berekeningen.php

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 08:42

themodfather

J.C.B.

wat betekend die derde kolom KWh?? euro's??

The ModFather

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het bedrag dus euro's!

1ste = hoelang
2de = wat
3de = euro's :)

En die eerste is fout...

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 08:08 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

_Ernst_

Mark It Zero!

Ligt er maar net aan wat je die computer laat doen. Als ie alleen maar aan het downloaden is bijvoorbeeld dan is ie niet veel belast en trekt ie minder stroom. Hoeveel dat dan is weet ik niet maar dat zou je even gemakkelijk na kunnen meten, maar iig geval geen 300 watt want dat zou betekenen dat ie flink belast zou zijn.

Last.fm

Verwijderd

Fabrikanten moeten iets aan sluipverbruik doen

in deze draad hebben een zooi mensen een verbruiksmeter achter hun pc gehangen.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
Ervan uitgaande dat je de monitor 's nachts uit hebt :) Denk ik dat je iets in de orde van 150 a 175 watt gemiddelt voor je compu gebruikt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Exirion

Gadgetfetisjist

DeverauX schreef op 02 december 2003 @ 07:53:
Vergelijk het met een 300 Watt halogeenlamp en je komt aardig in de buurt.
Da's onzin. De capaciteit van een voeding is berekend op piekstromen, en zelfs bij 100% belasting van al je componenten haal je die nog niet eens (anders is je voeding te zwak). Als je harddisk alleen z'n motor heeft draaien en verder idle is, je CPU niet zwaar belast is, en je videokaart geen 3D staat te showen, dan zit je waarschijnlijk nog ruim onder de helft van die 300W.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Exirion schreef op 02 december 2003 @ 08:59:
[...]

Da's onzin. De capaciteit van een voeding is berekend op piekstromen, en zelfs bij 100% belasting van al je componenten haal je die nog niet eens (anders is je voeding te zwak). Als je harddisk alleen z'n motor heeft draaien en verder idle is, je CPU niet zwaar belast is, en je videokaart geen 3D staat te showen, dan zit je waarschijnlijk nog ruim onder de helft van die 300W.
Ja duh, het lijkt me logisch dat je pc niet continu 300 watt trekt. :)
Het was dan ook meer om een indicatie te geven ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DeverauX schreef op 02 december 2003 @ 09:10:
Het was dan ook meer om een indicatie te geven ;)
Juist bij een verbruiksindicatie zou ik van gemiddelden uitgaan en niet van piekstromen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

EN wat gaat die pc dan doen de hele dag? Internet sharen, een webserver draaien of de hele dag data crunchen? Als je pc amper belast wordt, in geval van bijv. internetsharing dan kost dat aanzienlijk minder stroom dan volle belasting....

Dus, waar ga je hem voor gebruiken???

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
En dan moet je ook nog rekening houden met tarief verschillen bij je provider (dag/nacht stroom e.d.)

Dont work hard, just party!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

frapex

got r00t

wat een onzin; voeding 300W; input ook zeker 300W :?

das complete onzin, kheb hier een AMD2000XP draaien + een dual PII + P100 , en het geheel neemt echt niet meer dan 300 W (zonder monitoren dus)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 09:14:
EN wat gaat die pc dan doen de hele dag? Internet sharen, een webserver draaien of de hele dag data crunchen? Als je pc amper belast wordt, in geval van bijv. internetsharing dan kost dat aanzienlijk minder stroom dan volle belasting....
Je pc verbruikt echt geen +/- 300W als hij 'stand-by' staat, ik heb een eigen groep+meter en als alleen m'n pc aan staat gaat het om ongeveer 50-75 watt.
Het blijft echter een stroomvreter!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 12:09 ]

Verwijderd

Ik heb net ff op mn UPS gekeken, en mn pc (p4 2400 met 2 hdd's en een gf4600TI) en een iiyama E430S gebruiken nu 0.45 A op 230.85V en ik zit nu gewoon een beetje te Got'ten met winamp aan.

Dat is dus een gemiddeld verbruik van ongeveer 110 Watt. Let wel op dat ik er een TFT scherm aan heb hangen (volgens de specificaties neemt die 35-45 Watt op.)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer! Ik was even een paar uurtjes naar school!
De volgende dingen doe ik met de pc:

- Overdag is het beeldscherm voor een grotendeels uit
- Ik download zelf niet zoveel
- Hij draait geen webserver of dergelijke
- En alles is uit boxen, printer enz

En.. komt het een beetje overeen met:
http://www.superbegin.nl/berekeningen.php ? (de eerste tabel)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:12:
Sorry dat ik zo laat reageer! Ik was even een paar uurtjes naar school!
De volgende dingen doe ik met de pc:

- Overdag is het beeldscherm voor een grotendeels uit
- Ik download zelf niet zoveel
- Hij draait geen webserver of dergelijke
- En alles is uit boxen, printer enz

En.. komt het een beetje overeen met:
http://www.superbegin.nl/berekeningen.php ? (de eerste tabel)
Waarom staat ie dan als ik vragen mag? Ik bedoel je zegt nu wel wat ie niet doet, maar blijkbaar doet ie wel iets anders, anders zou ie niet aan hoeven staan? Kortom, waarom wil je je compu dag en nacht aanlaten?

Een andere oplossing, heel simpel. Gewoon een uurtje een verbruiksmeter ertussen hangen, en kijken wat ie gemiddeld verbruikt, dan heb je een heel zeker antwoord op je eigen vraag denk ik.....

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 16:20 . Reden: [u] in [b] veranderd ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow gewoon handig kan ik het beeldscherm aan zetten en ik kan zo verder :)
Maar kan iemand zeggen of die berekeningen ongeveer kloppen? Mag wel een paar cent schelen maar ik wil gewoon eens weten hoeveel het nou kost. :)

Dus ik hoef het niet exact te weten maar zo ongeveer...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 16:37 ]

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 08:42

themodfather

J.C.B.

als je het echt wilt meten sluit je tog gewoon een multimeter aan (serie) en je zet hem op ampere. dan meet je dat wanneer de pc niks doet en daarna met BV KaZaA aan zodanig dat de hdd en de cpu max vermogen leveren en klaar je weet het gemiddelde wattage

The ModFather

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27
Hoeveel het nou kost ligt natuurlijk ook aan de prijs die je betaald voor 1 kWh ;)
Hier betalen we dacht ik €0,16 per kWh, dus als we dat om gaan rekenen met een PC die dag en nacht aanstaat en niet al te veel wordt belast (laten we zeggen 200 Watt, beter iets meer dan iets minder), dan kom je uit op:

1 dag = 0,200 x 24 = 4,8 kWh = €0,77
1 week = 4,8 x 7 = 33,6 kWh = €5,38
1 maand = 4,8 x 30 = 144 kWh = €23,04
½ jaar = 144 x 6 = 864 kWh = €138,24
1 jaar = 864 x 2 = 1728 = €276,48

Dit is exclusief monitor. 200 Watt continue is misschien wat teveel, maar ik denk toch niet dat je ver onder de €150 per jaar komt.

Je kan trouwens ook 's ochtends (vroeg) je computer laten booten en een paar programma's aan laten zetten, want ik denk niet dat je midden in de nacht even je monitor aan zet om lekker te gaan computeren. Dat scheelt je ook gelijk weer geld :P

The devil is in the details.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:35:
Heb je wel eens van ACPI en slaapmodi gehoord? Daar hoef je echt je PC niet non-stop voor aan te laten staan :{

Verwijderd

Maar kan iemand zeggen of die berekeningen ongeveer kloppen? Mag wel een paar cent schelen maar ik wil gewoon eens weten hoeveel het nou kost. :)

Dus ik hoef het niet exact te weten maar zo ongeveer...
Misschien dat ik nu heel moralistisch en ouderwets denk maar ehm:

Misschien zou je hem uit kunnen zetten s'nachts, of slaap jij niet ofzo.
Dat is veel beter voor het milieu en het scheelt nog geld ook. Ookal hoef jij de energie rekening niet te betalen, je ouders werken daarvoor.....

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 02 december 2003 @ 16:49:
[...]

Heb je wel eens van ACPI en slaapmodi gehoord? Daar hoef je echt je PC niet non-stop voor aan te laten staan :{
Maar werkt dan alles wel?
Internet en zo...

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:03:
[...]

Internet en zo...
Ja. :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:03:
[...]

Internet en zo...
Heb je dat nodig als je er niet achter zit? je zij net dat je niet download.... :X

Wat jij wil is je omputer dag en nacht aan laten staan.

Hier drie punten waarom je hem gewoon in de ochtend aan moet zetten en savonds weer uit.

1: je spaart het milieu
2: je spaart geld
3: en dit vind jij waarschijnlijk het belangrijkste, je spaart je computer, en dan met name je HD

De hd's van tegenwoordig zijn namelijk maar berekend op een 8 á 10 uur per dag.

Dus doe mij en jezelf een plezier, gewoon s'ochends aanzetten en s'avonds weer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat dan?
Dus als de pc uit is werkt alles als ik het zo begrijp....

Verwijderd

Topicstarter
Met deze berekeningen:

1 dag...............0,27
1 week............1,90
1 maand..........8,28
½ jaar..............49,67
1 jaar...............99,35

Zit ik goed of juist niet? B)

En is er een mogelijkheid om alles te laten draaien en dat de pc uit is?
Dus dat Internet en zo blijft werken als de computer uit is...

Dat zou een uitkomst zijn.. hahaha 8) :+

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:16:
[...]

Hoe doe ik dat dan?
Dus als de pc uit is werkt alles als ik het zo begrijp....
neeh, slaapmodus / hibernate is dat windows al zijn meuk wat in zijn mem zit op de hdd opslaat... pc uitzet.

PC aan, windows gaat exact verder als waar je de avond ervoor was.

imho ben je stom bezig als je je pc aan laat staan terwijl hij niks doet :X

Internet aan laten staan terwijl je pc uistaat is het meest kansloze wat ik ooit gehoord heb, maargoed, koop een router, dan staat je internet 24u per dag, 7 dagen per week aan...

[ Voor 17% gewijzigd door Icey op 02-12-2003 17:33 ]

Verwijderd

Nee, die bedragen moeten een stuk hoger lijkt me. Maar wil je het nou precies weten? Hang dan een meter aan je pc en je weet wat hij verbruikt. Daarna kijk je op de site van je energie leverancier op de prijzen op te zoeken. De meeste hebben alle prijzen op de website staan. Je moet natuurlijk wel weten of je een verschillend dag/nacht tarief hebt, oftewel twee meters. Simpel rekensommetje en je bent er uit :) Ik denk iig niet dat je het voor 100 euro in het jaar red. Overigens: Wat is het risico van computer aan laten staan?
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:25:
Nee, als hij uit staat werkt internet natuurlijk ook niet, daarom heet het ook uit. Je kunt wel een energiebesparende stand kiezen...

Volgens de consumentenbond verbruiken desktop-pc's zo'n 192 tot 200kWh per jaar:
De modellen van dit jaar blijken zelfs meer stroom te gebruiken dan die van vorig jaar: een stijging van 192 naar 200 kWh per jaar.

De Consumentenbond waarschuwt dat pc's ook veel stroom gebruiken als ze niet in gebruik zijn, maar wel aan staan: "Zeer verontrustend is dat alle systemen ook in softwarematig uitgeschakelde toestand vaak nog tussen de 15 en 20 watt gebruiken!". Pc's laten aanstaan kost 15 tot 26 euro per jaar, schrijven de onderzoekers donderdag in het tijdschrift 'de digitale consument' van de Consumentenbond.
Erg krom geformuleerd en niet helemaal betrouwbaar, maar voor de volledigheid noem ik het maar ;)

Overigens is dit wel een nuttig topic: wat kost een PC aan stroom?, klopt nog wel redelijk maar let op dat de prijzen in guldens zijn :Y) Zelfde geldt voor deze: Wat kost mij complete systeem aan stroomkosten?.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 17:40 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45
Ben niet helemaal wakker, zie post hierboven

[ Voor 91% gewijzigd door Icey op 02-12-2003 17:33 ]

• Hahn
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:25:
Met deze berekeningen:

1 dag...............0,27
1 week............1,90
1 maand..........8,28
½ jaar..............49,67
1 jaar...............99,35

Zit ik goed of juist niet? B)
Ik heb niet voor niks voor je zitten rekenen:
MaRc0 schreef op 02 december 2003 @ 16:46:
Hoeveel het nou kost ligt natuurlijk ook aan de prijs die je betaald voor 1 kWh ;)
Hier betalen we dacht ik €0,16 per kWh, dus als we dat om gaan rekenen met een PC die dag en nacht aanstaat en niet al te veel wordt belast (laten we zeggen 200 Watt, beter iets meer dan iets minder), dan kom je uit op:

1 dag = 0,200 x 24 = 4,8 kWh = €0,77
1 week = 4,8 x 7 = 33,6 kWh = €5,38
1 maand = 4,8 x 30 = 144 kWh = €23,04
½ jaar = 144 x 6 = 864 kWh = €138,24
1 jaar = 864 x 2 = 1728 = €276,48

Dit is exclusief monitor. 200 Watt continue is misschien wat teveel, maar ik denk toch niet dat je ver onder de €150 per jaar komt.
Dus dat Internet en zo blijft werken als de computer uit is...

Dat zou een uitkomst zijn.. hahaha 8) :+
Als je een router hebt sta je altijd ingelogd bij je provider, dus als je computer weer aan gaat ben je gelijk online. Maar bijvoorbeeld downloaden/surfen terwijl je computer uitstaat kan natuurlijk niet, maar dat kon je (hopelijk) wel zelf verzinnen.

Verwijderd

Topicstarter
33.6kWh per week is toch 4,8kWh per dag?
Dus (4,8 x 0,07 =) 0,336 euro per dag. ;)

Of heb ik het verkeerd?!

• Hahn
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:39:

Of heb ik het verkeerd?!
Als 1 kWh bij jouw stroomleverancer €0,07 kost, dan ben je inderdaad zoveel kwijt per dag, maar ik ben uitgegaan van €0,16 per kWh.

En je hoeft niet elke vraag bold te maken hoor, we lezen het zo ook wel ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 17:39:

Of heb ik het verkeerd?!
Wat probeer je nou met die 0,07 te doen? :) Het gaat niet om percentages maar om dagen. In dat geval klopt de berekening van Marco dus. En je hoeft je op zich niet zo erg op te dringen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 02 december 2003 @ 17:43:
[...]
Als 1 kWh bij jouw stroomleverancer €0,07 kost, dan ben je inderdaad zoveel kwijt per dag, maar ik ben uitgegaan van €0,16 per kWh.

En je hoeft niet elke vraag bold te maken hoor, we lezen het zo ook wel ;)
Oke ik zal nx meer dik maken >:) Dus ik kan nou van de 2de op http://www.superbegin.nl/berekeningen.php uitgaan als 1 Kwh 0,07 kost?:D

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een kanslozer antwoord had ik niet beter kunnen verzinnen.
Dit gaat me net ff teveel de HK-kant op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.