Toon posts:

Fragmentatie vlak na installatie van Windows...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet Windows XP herinstalleerd en zie dat mijn schijf al sterk gefragmenteerd is en veel open ruimte tussen de gegevens bevat.

Ik heb dus eerst Windows geïnstalleerd, dan een swapfile van 1 GB aangemaakt, dan SP1 geïnstalleerd, de updates, de drivers en tenslotte enkele programma's en games.

Hoe is het mogelijk dat mijn schijf er al zo uitzag?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/fragmentatie.JPG
is het groen de swapfile?

Voor de installatie heb ik een volledige format gedaan in NTFS, ik dacht dat er aaneensluitend van buiten naar binnen geschreven werd om snelheidswinst te boeken maar blijkbaar is het niet zo.

Is er iemand die meer weet over de schrijftechniek op harde schijven? Zijn er programma's die bvb. Windows en de swapfile buitenaan de harde schijf kunnen verplaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 03:56 ]

Verwijderd

ik vind het nog wel meevallen hoor. er staan alleen maar een paar grote blokken. een echt gefragmenteerde schijf is allemaal streepjes. een harde schijf schrijft in principe van buiten naar binnen, maar vaak kiest windows ervoor om hele stukken over te slaan. zolang alles in grote blokken blijft is er niets aan de hand.
Zijn er programma's die bvb. Windows en de swapfile buitenaan de harde schijf kunnen verplaatsen?
partition magic :P

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De fragmentatie is ontstaan doordat er bij de installatie nogal wat bestanden werden gebruikt die naderhand zijn verwijderd en deels zijn overschreven. Het e.e.a. is echter niet zo schrikbarend als je zou vermoeden.

Er zijn diverse programma's waar je een harddisk mee kunt defragmenteren. De goedkoopste is die standaard in Windows zit :) en die is in testen niet (veel) slechter gebleken dan andere programma's.

De bekendste externe programma's zijn PerfectDisk van Raxco Software en Diskeeper van Executive Software International, Inc.. Bij geen van beide programma's kun je zelf bepalen waar de bestanden fysiek op een harddisk worden geplaatst. Dat is ook niet nodig want deze programma's zijn slim genoeg om het optimale eruit te halen.

Met Partition Magic, zoals gunhead hierboven zegt, kun je een harddisk NIET defragmenteren. Wat je zou kunnen overwegen is 1 extra partitie erbij maken waarop je het swapfile zet. Als je een mogelijkheid hebt om de partitie fysiek op een 2e harde schijf te plaatsen, dan wil dit ook wel schelen.

Let ook op de grootte van je swapfile. In de meeste gevallen wordt deze, met een door Windows zelf ingestelde grootte, niet gewijzigd. Het kan echter de snelheid ten goede komen om de standaardwaarde te wijzigen in een vaste waarde. Als richtlijn kun je aanhouden dat het raadzaam is de grootte gelijk te houden aan die van het fysieke geheugen. Je stelt dus bijv. minimumwaarde 512 MB en maximumwaarde 512 MB in als je totaal dezelfde waarde aan fysieke geheugenmodules hebt.

Als je dit doet ná een verse installatie én een defragmentatie, neemt het swapfile een aaneengesloten ruimte in beslag wat er weer voor zorgt dat andere bestanden niet meer tussen de clusters van het swapfile komen te zitten.

Regelmatig defragmenteren zorgt er dus voor dat elk van de bestanden fysiek aaneengesloten op de schijf staan. Ook de directories worden geoptimaliseerd en staan dan aaneengesloten bij elkaar. Dit alles bij elkaar draagt er aan bij dat de PC soepel blijft draaien.

In de FAQ valt erg veel te lezen over harde schijven en er zijn links genoemd die je vast en zeker verder helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 02-12-2003 11:07 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dan is het niet zo'n probleem. Ik heb een geheugen van 1024 MB en heb mijn swapfile (zowel min als max) daaraan gelijk gesteld. Maar ik denk zelfs dat ik die amper gebruik, als je één programma tegelijk gebruikt is het denk ik onhaalbaar die GB RAM vol te krijgen, dus de positie ervan is niet zo belangrijk.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 02 december 2003 @ 08:59:
Met Partition Magic, zoals gunhead hierboven zegt, kun je een harddisk NIET defragmenteren. Wat je zou kunnen overwegen is 1 extra partitie erbij maken waarop je het swapfile zet. Als je een mogelijkheid hebt om de partitie fysiek op een 2e harde schijf te plaatsen, dan wil dit ook wel schelen.
ehm, what's in a name he? dat bedoelde ik dus ook. (smily stond er niet voor niets)
Pagina: 1