Johnny schreef op 04 december 2003 @ 15:59:
Het huidige protocol is namelijk zo lek als een mandje en gaat steeds meer problemen geven. SPAM is niet het enige probleem, de 7 bits encodering staat alleen de 128 ASCII tekens toe, speciale letters werken dus niet, je zult dan moeten terugvallen op ranzige HTML e-mails, het geeft ook problemen met bijlages die eerst moeten worden omgezet naar ASCII waardoor ze veel meer ruimte innemen dan eigenlijk de bedoeling was.
En dan zijn er nog de problemen met SPAM, het makkelijk aan te passen van headers, virussen enz.
Dat alles is nog maar een fractie van de problemen, er moet gewoon een nieuw protocol komen, dat is de enige oplossing.
Ah, vandaar die grotere mails...
Het was me inderdaad al eens opgevallen dat zodra er een bijlage bij kwam bij het mailtje, het mailtje veel groter werd dan de eigenlijke grootte van het bestand + het klein beetje tekst...
SMTP protocol op de schop
Tsja, wat dat betreft moet het SMTP protocol idd op de schop. Maar voordat dat daadwerkelijk kan doorgezet worden, moet er zo ongelofelijk veel veranderd worden!
Kijk maar eens naar de implementatie van het IPv6 protocol. Dat is een paar jaar geleden al bedacht, maar alles draait voorlopig nog steeds op IPv4. Gelukkig is IPv6 wel backwards compatible, wat ik eruit begrepen heb.
SMTP backwards compatible?
Zou je het SMTP protocol backwards compatible maken, dan zie ik nog steeds dat het nieuwe SMTP protocol zo lek als een mandje is.
Hoe zou het er dan uit moeten zien?
Je zou met een pass & login kunnen inloggen op een SMTP server, maar als je met het grootste gemak je eigen domein met bijbehorende mail servers opzet, dan heb je zelf in de hand ofdat je dat daadwerkelijk wil of niet. Spam zou dan dus alsnog verstuurd kunnen worden.
Certificatie of controle van mail servers!
Momenteel zie ik certificatie & controle van mailservers als oplossing. Maar dan is het internet ook niet meer zo vrij als wat het geweest is. Wie neemt dit op zich? Zou het bij de domein registratie moeten gaan horen?
Internet politie? Een beter milieu begint bij jezelf! 
Internet heeft een tijd zonder echt een controlerend orgaan gefunctioneerd. Het werd door de pioniers goed in leven gehouden. Jammer dat er een paar eikels waren, die dit gigantisch verpest hebben. De internet pioniers die (volgens mij) de meeste touwtjes in handen hebben van het internet, willen niet dat het internet gigantisch op de schop gaat. Op zich wel te begrijpen, daar zijn ook redenen voor. Het lukt gewoonweg niet om iets nieuws wereldwijd binnen een paar maanden of zelfs binnen een paar jaar te implementeren. Kijk alleen al naar de invoering van de Euro. Daar is ook zeker een decenium over heen gegaan, nog geeneens gekeken naar de kosten die dat met zich meebracht...
Internet politie, maar dan?
Een controlerend orgaan moet ook gefinancierd worden, wie gaat dat dan doen? Dat is trouwens ook helemaal het doel niet van internet.. Het zou gewoon vrij moeten zijn... Bovendien, niet ieder land geeft evenveel geld uit aan die ongein. Ook heeft niet ieder land dezelfde regels, met als gevolg tegenstrijdigheden tot en met zodat kwaadwillenden de mazen gigantisch zullen uitbuiten...
Internet voor mij en de toekomst
Internet voor mij is een leuk medium. Maar door die reclame die ik overal zie word het er zeker niet fijner op. Nu zou je het kunnen oplossen door popup killers en banner stoppers, maar de sponsoren zijn toch wel diegenen die het internet betalen. Voor niets gaat de zon op, helaas geld dat niet voor internet
Spam heeft echter weinig met sponsoring te maken. Dit is gewoon jereinste milieu/internet vervuiling, naast dat het zwaar irritant is.
Binnenkort heb ik een andere provider, dus ook een ander mail adres, maar als ik daar binnen een jaar meer dan 30-40 spam mailtjes per dag ga ontvangen (op m'n spam account dat wel), dan houd internet voor mij al snel op. In het begin was het leuk, een eerste spam mailtje is nog wel grappig, maar op den duur word het strond vervelend, zeker als dat de kans groot word om echte mailtjes daardoor mis te lopen....
edit:
Voor de lezer die lui is en geen grote posts wil doospitten naar het juiste onderdeel, heb ik maar wat kopjes gemaakt