Windows ziet SATA als een SCSI

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Miggel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 20:26
Heej hallo,

Ik heb net mijn SATA schijf via een sata kabeltje (bijgeleverd gekregen bij mijn mobo) op 1 van mijn sata poorten aangesloten. De schijf werd keurig gedetacteerd, maar de schijf was nergens terug te vinden in explorer. Ik vond dit een beetje raar en heb 100x de drivers voor sata geinstaleerd wederom bij geleverd gekregen) maar gaf geen beter resultaat. Toen heb ik het programmaatje sataraid geinstaleerd (deze zat ook weer bij mijn mobo). En in deze prog kon hij mijn schijf wel vinden, maar snapte er verder vrij weinig van, heb met deze prog nog de de UDMA default, UDMA 5 gemaakt. Ook nu weer geen resultaat, toen via administrative tools - computer management - disk managment.. eindelijk de schijf gevonden. Hij stond als onbekend en toen heb ik 2 partitie aan gemaakt, geformateerd, en ik kan hem nu gewoon zien in explorer en er gewoon mee werken...
Maar nu het voor mij rare er staat nu bij Device manager:

Maxtor 6 Y120M0 SCSI DISK DEVICE

Nu weet ik dat het een sata is, en geen scsi, maar na alle vragen op het formum gelezen te hebben, kwam ik er achter dat als je wou booten van een sata schijf dat je dan scsi in moest vullen.

Maar nu mijn vraag klopt het ook dat windows de schijf als een scsi ziet, of gaat er nu iets ongelooflijk fout??

Verder kwam ik op de zoek toch naar het antwoord op mijn vraag nog een kopje tegen waar mensen een speciaal stroom kabel nodig hadden voor hun sata schijf.. maar op mijne kan gewoon zo'n standaard... MOET JE ZO'N SPECIALE HEBBEN? of kan het ook zonder?

Please help me..

Specificatie's PC:
Ik heb een A7n8x Deluxe mobo, 1 SATA schijf (maxtor 120),
2 IDE schijven van Maxtor ( 80 gb, 30 gb ),
Windows XP,

denk dat dat wel genoeg is..

Verwijderd

Dat is normaal.

Hij ziet ATA100-133 controllers ook als SCSI controllers.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Maar nu mijn vraag klopt het ook dat windows de schijf als een scsi ziet, of gaat er nu iets ongelooflijk fout??
Dat kan wel kloppen, ide-raid word ook als scsi gezien.
Niets aan de hand.
Verder kwam ik op de zoek toch naar het antwoord op mijn vraag nog een kopje tegen waar mensen een speciaal stroom kabel nodig hadden voor hun sata schijf.. maar op mijne kan gewoon zo'n standaard... MOET JE ZO'N SPECIALE HEBBEN? of kan het ook zonder?
Als er een aansluiting voor een gewone bijzit, werkt dat gewoon en is een 'speciale' niet nodig.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 06:56

Beercase

So soft!

Windows ziet hem idd als een scsi-schijf, SATA bestond nog niet :D
je hebt geen speciale stroomkabel nodig, alleen met zo'n converter die je ook bij je mobo krijgt als het goed is. Kun je een ide-ding eraan hangen. (zou geen brander doen , al veel probs mee gehad)

Moi moet echt sneller leren typen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Beercase op 02-12-2003 00:33 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Om een lang verhaal kort te maken: er is niets vreemds aan de hand met jouw systeem. Niet-standaard ATA-controllers worden door Windows onder de groep 'SCSI and RAID controllers' gezet.

Nieuwe harde schijven hoor je via disk management naar boven te toveren en vervolgens te formateren. Ze verschijnen niet spontaan in explorer.

Het maakt niet uit welke stroomkabel je gebruikt.

• Miggel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 20:26
Dankjewel allemaal, kan weer rustig slapen!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Kijk ook eens hier, staat ook veel info inmiddels over S-ATA schijven --> Serial ATA schijf

Profile

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat zelfs in de FAQ van dit subforum ..
Mijn ATA/SATA/RAID controller wordt gezien als SCSI device?

En wat betreft de stoomaansluiting: gewoon je logica gebruiken, het kan op 2 manieren B)

Best wel simpel dit allemaal , dicht dus.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 02-12-2003 17:57 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.