[Sound]Welke geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart. Nu ben ik eens gaan rondneuzen op internet en na een tijdje kwam ik op de volgende 3 kaarten uit:
Philips Sonic Edge 5.1 PSC605
Creative SoundBlaster Live 5.1 Player
TerraTec Soundsystem Aureon 5.1 Fun

De drie kaarten lijken mij, door te vergelijken, vrij gewaagd aan elkaar. Het zijn alledrie 16-bits kaarten, alledrie 5.1.

Een voordeel van de Philips en Creative wat ik niet terug heb kunnen vinden bij terratec is dat de philips en de creative stereogeluid om kan zetten naar 5.1. Dit heb ik op de site van terratec niet terug kunnen vinden. Ook heeft de philips een aantal programmaatjes om lage en hoge tonen duidelijker te maken, iets wat ik bij de andere twee ook niet terug vind.

Een extra nadeel (?) van de terratec is de hoge systeemeisen, een 500MHz. Nu heb ik daar met een 2200XP geen last van, maar duidt dit ook op een hoger processorgebruik?

Wat voor mij ook belangrijk is, is hoe goed de ondersteuning is voor een externe General Midi-module is. Ik weet niet of hier verschil in zit, maar aangezien ik nogal veel muziekstukken schrijf is dit voor mij vrij belangrijk.

Een voordeel wat ik merk aan de philips is dat hier veel software bij zit. Het nadeel is alleen dat ik geen objectief advies in heb kunnen winnen, daar de winkels waar ik ben geweest geen van allen de philips verkopen. (weet iemand een winkel in de buurt van Den Bosch die ze wel verkoopt?). Dus de philips zou ik online moeten halen.

Niet alleen de kwaliteit van de hardware is belangrijk, wat ik ook vrij belangrijk is, is in hoeverre ik met het geluid kan spelen. Zo heb ik eens een onboardkaart gehad waar ik het geluid als het ware als in een concertzaal, badkamer, woonkamer e.d. kon laten spelen. Dat soort dingetjes (futiliteiten wellicht) vindt ik van redelijk belang.

Nu is mijn vraag, als jullie voor deze keuze staan, wat zou jullie keuze zijn? Andere aanraders mag ook, zolang het maar in de prijsklasse tot €45,- is!

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 01-12-2003 23:20 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Toevallig zit ik ook te denken aan een andere geluids kaart. Momenteel heb ik een Turtle Beach Santa Cruz geluidskaart. Op zich ben ik daar eigenlijk erg tevreden over, er komt namelijk erg mooi geluid uit. Ik heb momenteel echter problemen met deze kaart icm met spelletjes. Ik kan geen enkel EA Sports 2004 spel spelen met hardware acceleratie in windows aan. Ik luister zeer veel muziek over mn Altec Lansing ADA 995 speakers (5.1 geluid) en momententeel klinkt dit echt heel mooi. Alleen problemen met sommige huidige spellen... En aangezien ze geen nieuwe drivers uitbrengen voor mn kaart zat ik te denken aan een SB Audigy, maar zal die net zo goed, of wellicht beter klinken? Ik heb het liefst natuurlijk nóg beter geluid!

Ik luister naar zeer veel Jazz muziek op mn computer via winamp 5. Voor mn gevoel heeft de SB serie de beste ondersteuning voor spellen, vandaar dat ik zit te denken aan een Audigy.

Terratec vind ik ook erg interessant: http://www.tomshardware.c...308211/sound_card-06.html
maar hoe goed zijn die in de ondersteuning van spellen? Ik lees in het bovenstaande review, dat de Audigy dan wel wint.

Wat zijn jullie ervaringen? Het liefst wil ook een kaart kopen in de door RvL genoemde prijsklasse.... Dan kom ik bij de Audigy, maar hoeveel beter is de Audigy 2?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De Audigy wint alleen icm de livedrive vanwege de vele aansluitingsmogelijkheden
. Dit staat ook in de conclusie :
Terratec's cards also offer excellent performance, and come with a range of software that will satisfy the average user.
De Audigy is gewoon gruwelijk duur en kwalitatief echt niet beter dan de Philips of de Terratec's.
Of ie beter is dan een Turtlebeach weet ik niet, dat is echt een professionele kaart imho.

Het is altijd maar afwachten of een fabrikant ondersteuning op de kaarten geeft. Creative maakte er ook een zooitje van en is ook niet echt geintresseerd in problemen oplossen (Zie debakel met de VIA chipsets).

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Nog wat interessante links:

nieuws: TerraTec brengt Aureon 7.1 Universe geluidskaart uit

http://www.guru3d.com/article/sound/30/10/

Als je die links leest is een terratec waarschijnlijk wel wat voor mij

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-08 15:41

mmniet

De beetje weter

Ik weet niet welke het beste is, maar ik ben ook op zoek naar een nieuwe omdat mijn huidige kaart (TerraTec Aureon 5.1 Fun) echt slecht werkt, wat zeg ik. Hij heeft nooit goed gewerkt. Volgens de naam moet het 5.1 zijn, maar alleen de normale stereo uitgang werkt normaal. Tenminste, nu niet meer, nu krijg ik er heel veel ruis doorheen. Beetje jammer.

Ik heb dus slechte ervaring met TerraTec, ik koop niks meer van ze, maar dat is mijn mening

It's me Mario

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Dan zou je voor een Philips kunnen kijken, die komen de laatste tijd ook goed uit de reviews. :)

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1