Toon posts:

TT Hardcano+Zalman cooler niet stil genoeg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op m'n CPU een Zaman 6000CU waaier met bijbehorende cooler en Fanmate. Deze is stil genoeg op de laagste stand van de Fanmate. Echter zit de Fanmate in de kast en da's knap onhandig als je even de fan sneller wil laten draaien. In dezelfde kast zit ook een TT Hardcano. Ik dacht toen: da's de oplossing. Zalman fan op de één van de Hardcano aansluitingen en m'n probleem is opgelost. Niet dus! Met de Fanmate regel ik het toerental van de fan van 1500 tot 2500 terwijl de Hardcano het toerental tussen 2000 en 3000 rpm ligt. Da's op zich raar want de fan rechtstreeks op het mobo levert maar 2500 rpm op!!! Op de één of andere manier heb ik dus 500 rpm teveel. Voor de koeling is dat geen probleem maar het levert wel extra lawaai op. Toen was ik creatief: Fanmate tussen de Hardcano en de fan. Helaas geen resultaat want de fanmate doet bijna niets, behalve als ik 'm helemaal op min zet en dan is m'n max toerental weer te laag. Blijkbaar wordt het toerental van de fan dus niet alleen met een weerstand geregeld. Het verschil tussen aansluiten met Fanmate en Hardcano is dat via de Hardcano de spanning rechtstreeks vanaf de voeding(=12 Volt) komt. Dit kan ik ook niet veranderen omdat de er meerdere casefans op de andere potmeter zitten die dus niet tegelijk op het mobo kunnen. Wie weet hoe ik mijn Hardcano moet modden om weer 'normale' toerentallen te krijgen?

Specs:
Mobo: Asus A7V333
Case: Thermaltake Xaser III2000A
Cooler: Zalman CNPS6000Cu
Voeding: Enermax 300W Silent