Tebenet (oude chello) internet en netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40484

Topicstarter
Hallo mensen,

Van sommige mensen hoor ik dat ik een netwerkje mag hangen aan het internet van UPC. Wij hebben hier in Zutphen nog een verbinding van Tebenet (voorloper UPC/Chello Lancity Netwerk). Vroeger mocht je geen netwerk hangen aan een Chello verbinding. Maar hoe is dat nu?
Ik dus een Sweex router gehangen aan de modem, maar na enkele dagen was de verbinding weg gevallen. Toen de modem maar weer uitgezet en de computer rechtstreeks aan de modem gehangen. Nu werkt alles weer wel!

De hamvraag: mag een netwerk nu WEL of NIET? Moeten we dan toch over naar ADSL?

Alvast bedankt.

Ed uit Zutphen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 09:30
Dat het niet _mag_ lees ik ook opeens overal, maar dat het niet _kan_ is weer nieuw.

Toch een vreemde discussie ook wat ze willen. Je mag geen router gebruiken maar 1 pc op de verbinding. Maar als deze pc dan toevallig ook nog in een netwerk hant en met ICS of winrouter etc de boel deelt mag het wel? Dan hangt er technisch gezien gewoon 1 pc aan.

En nog iets, 2 verbindingen op 1 adres kan weer niet (technisch wel maar ze doen het niet). Dus wat willen ze dan?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• *discostar*
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Simpel: chello classic=nee, chello plus=ja (3 pc's) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Je verbinding viel na een paar dagen weg doordat de lease was verlopen. De lease werd niet verlengd omdat het MAC-adres van de router onbekend was. Toen je hem weer aan je pc hing en die een IP aanvroeg met het bij Chello reeds bekende adres kreeg je keurig weer een IP-adres. Als je die router er aan wilt hangen kun je beste even het MAC-adres van je netwerkkaart in de router zetten. Misschien zit er wel zo'n clone-functie in.

De reden dat Chello netwerken verbiedt is omdat ze bang zijn dat mensen die eigenlijk helemaal geen verstand hebben van routers per ongeluk een DHCP-server naar buiten toe gaan draaien. Waarom mag het dan wel bij het plus-abo vraag je je dan af. Misschien omdat mensen die een plus-abo nemen vaak wat meer verstand van zaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40484

Topicstarter
Volgens mij is dat wel een oplossing, maar achter de router hangt een multiple accesspoint (Eminent) en achter het accesspoint hangen nu draadloos 2 pc's en dat moeten er straks 3 worden. Of heeft een accesspoint ook een mac adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Anoniem: 40484 schreef op 02 december 2003 @ 19:31:
Volgens mij is dat wel een oplossing, maar achter de router hangt een multiple accesspoint (Eminent) en achter het accesspoint hangen nu draadloos 2 pc's en dat moeten er straks 3 worden. Of heeft een accesspoint ook een mac adres?
De accesspoint heeft ook een MAC-adres ja, zoals elk apparaat in het netwerk. :) Maar dat maakt niet uit; je router zorgt wel voor die IP-adressen.

Het enige waar je je druk over hoeft te maken is de router. Dat is het eerste apparaat achter de kabelmodem. Als je die het MAC-adres geeft van de netwerkkaart die nu rechtstreeks aan de modem hangt krijgt je router keurig het IP-adres wat je netwerkkaart anders zou krijgen. Van buiten af lijkt alles dan immers hetzelfde.

Maargoed, om je eerste vraag uit je startpost even te beantwoorden: het mag nog steeds niet. Tenminste, niet bij het Entry, Light en Classic abo. Alleen bij het Plus-abo mag je maximaal 3 pc's aansluiten.
Pagina: 1