[Toshiba Equium 2000] cpu upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Voor diegenen die niet weten wat een Equium 2000 is, zie onderstaande plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.pscom.co.uk/images/content/products/equium2000.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.ztb.poznan.pl/images/tk2000.gif

Het gaat dus om een geïntegreerde pc, met in de "rug" het moederbord, en het horizontale deel herbergt een slimline CD-Rom speler en de harde schijf. Tot zo ver de algemene informatie :)

Mijn probleem is dat ik mijn Equium 2000 zou willen voorzien van een snellere processor. Er zit momenteel een 500 MHz Celeron in (PPGA), en ik wil graag weten of er meer uit het ding te persen is. Ik heb hiervoor talloze zoekpogingen gedaan met Google en op ander fora, maar ik kwam geen antwoord tegen... helaas.

Valt er überhaupt te verwachten dat er een snellere cpu in kan?
Ten eerste zit er een gewone socket-370 in, dus geen rare vastgesoldeerde "mobile" processor o.i.d. De cpu is dus te vervangen.
Ten tweede, er zit een BX chipset op het moderbord. In principe zou een 100 MHz FSB dus geen probleem moeten zijn. En met een FSB van 100 MHz kan ik een flinke stap omhoog maken qua snelheid: ik zat zelf te denken aan een leuke FCPGA Coppemine.

Gaat die Cu-mine dan wel werken, met voltages enzo?
Tja... het leuke is dat er verschillende versies van de Eq. 2000 gemaakt zijn, van een Celeron 400 tot en met een 650 MHz P-III, een cu-mine processor dus... En in de Toshiba-specs zijn er geen verdere verschillen te zien tussen de modellen: allemaal hebben ze de BX-chipset. Het is dus de vraag of het moederbord inderdaad hetzelfde is. Toshiba weet geen antwoord op die vraag, of wil het antwoord althans niet geven.

Wat zijn er nog meer voor problemen?
De BIOS van een Celeron uitvoering verschilt van die van een Pentium III uitvoering. Het zou dus kunnen zijn dat het ene BIOS een 66 MHz FSB instelling triggert, terwijl het andere BIOS de FSB vastzet op 100 MHz. Het is speculatie, maar veel meer dan speculeren kan ik helaas nog niet doen.

Oké, en nu?
Nu zou ik graag meer te weten willen komen over de verschillende Equium 2000 pc's, maar bij Toshiba zelf kom ik niet verder. Als er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze dingen, misschien zelfs TD-mensen van Toshiba, die meer weten over de verschillen tussen de Celeron en de P-III modellen, dan hoor ik het graag. De Tosh kan een tweede leven beginnen als ik er een P-III 900 in zou kunnen lepelen, bijvoorbeeld...

Alle tips zijn van harte welkom :)

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

ik denk eigenlijk niet dat daar nog een nieuwe cpu in kan omdat dit geïntergreerd syteem is net zoals bij een laptop. dus ik denk dat je beter een nieuwe (echte) pc koopt in een normale kast want dan kun je in het vervolg gewoon nieuw mobo + cpu erinzetten. wat je misschien wel kunt proberen is het lcd aan te sluiten op een "gewone" pc dan is ie namelijk nog nuttig. sowiso heb je hem al open gehad??

The ModFather

• ESteg
themodfather schreef op 01 december 2003 @ 22:18:
ik denk eigenlijk niet dat daar nog een nieuwe cpu in kan omdat dit geïntergreerd syteem is net zoals bij een laptop. dus ik denk dat je beter een nieuwe (echte) pc koopt in een normale kast want dan kun je in het vervolg gewoon nieuw mobo + cpu erinzetten. wat je misschien wel kunt proberen is het lcd aan te sluiten op een "gewone" pc dan is ie namelijk nog nuttig. sowiso heb je hem al open gehad??
No offense, maar ik schijf in mijn openingspost dat er een socket 370 in zit...
Ik verwachtte, voordat ik de binnenkant van het ding bekeken had, eerlijk gezegd ook notebook-technologie, al was het maar vanwege de PCMCIA-slots die op het moederbord zitten. Maar niet dus, een standaard Celeron 500 zit er momenteel op.

En het is niet zo dat ik verlegen zit om iets snellers - het is de traagste pc die ik in huis heb. Het is bedoeld als "project". Plan van aanpak is om er eerst een goedkope Cu-mine celeron in te proberen. Als die opbrandt heb ik ook het antwoord op mijn vraag, maar als iemand mij van nuttige tips / adviezen kan voorzien, dan heeft dat natuurlijk mijn voorkeur boven trial-and-error :)

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

je kunt het natuurlijk gewoon proberen dan maar ik zou dan in ieder gevan wel letten op de warmte productie ik meen iet als 10w meer.

The ModFather

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik denk inderdaad dat de warmteafvoer het enige probleem met zich meebrengt.
Maar een beetje tweaker weet daar wel raad mee ;)

• ESteg
Uiteraard hoop ik op iemand die bij Toshiba op één of andere technische afdeling zit, toevallig met zo'n Eq. 2000 heeft zitten spelen en dan ook nog eens op GoT rondhuppelt... maar misschien kan ik blijven hopen :)

Ik zou het kunnen gaan proberen om er een andere proc. in te zetten, maar:

1. Er is een redelijke kans dat ik dan een Cu-mine processor kwijt ben
2. Zal de FSB van 66 naar 100 gaan als er een P-III in komt?? Anders heb ik bijvoorbeeld een 700 die op 466 loopt :'(

En tuurlijk ga ik het wel proberen als niemand meer over dit ding weet, maar ik blijf nu nog even (althans, tot ik een goedkope cu-mine celeron heb gevonden) mijn hoop vestigen op het meer-informatie-verzamelen ;)

[edit]
En wat die warmte-afvoer betreft: ik snap nu pas echt dat het hele coppermine-verhaal nog niet echt is doorgekomen, blijkbaar... >:) Een cu-mine werkt op een lager voltage dan bijvoorbeeld een Katmai core, waardoor ook het wattage wat vriendelijker is. De 500 MHz Celeron die er nu in zit, heeft een max. wattage van 27.2 W, en een 1.0 GHz P-III zit op 29.0. Als ik er een 900 MHz P-III in zou doen kom ik op 26.7 watt, waarmee ik er dus zelfs op vooruit ga qua energieverbruik & warmteafvoer. Bovendien zit er nu een heatpipe op de processor, die leidt naar een stel koelribben met een fannetje erachter. Dat fannetje hoor je nu héél af en toe aanslaan... :z

[ Voor 34% gewijzigd door ESteg op 03-12-2003 01:41 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

themodfather: lezen is ook een kunst. Dit is een absoluut voorbeeldige topicstart waar meer dan genoeg informatie in staat om jouw eerste opmerking overbodig te maken, wat betreft de warmte, zie Esteg's reactie hierboven :z

Nu, ontopic:

Ik denk dat er maar een manier is om hierachter te komen en dat is uitproberen. Toch voorzie ik een enkel addertje onder het gras- Coppermine steppings. De 650jes waarmee dit moederbord uitgerust werd waren allicht A-stepping (6-8-1) CPU's. De A-stepping ging tot en met 866MHz (wat 133Mhz FSB heeft dus nog niet opschiet), kortom 850Mhz A-stepping is de snelste CPU die vrijwel zeker zal werken. Slechts een probleem- 850MHz is er uiteraard ook in B- en C- steppings. Ik acht de kans groot dat je BIOS overweg kan met een B-stepping, maar C- kan een probleem zijn.

Hoe de stepping te achterhalen is een vrij ingewikkelde procedure van chipopschriften op de Intel site aan versies linken, dat gaat niet makkelijk als je van een (allicht niet zo deskundige) persoon 2e hands wil overkopen. Wat zeur je nou? Het is toch gewoon een P3 :X

Heb je in een van die andere PCs waar je naar verwijst een CuMine CPU :?

Oslik blyat! Oslik!

• ESteg
Thanks dion_b :)

Ik heb de datasheets van de Celeron en de P-III uit die tijd al gedownload, dus die moet ik binnenkort eens doorspitten zodat ik alle relevante mogelijkheden er uit kan halen.
De S-Spec code is gelukkig meestal wel een effectieve, eenvoudige methode om achter een hoop details van de processor te komen. Ik heb inderdaad ook al wat ervaringen met verkopers die echt amper weten of ze een slot of socket processor hebben, dus dan stuur je maar twee plaatjes mee :D

Ik heb momenteel het volgende in huis:
- P-III 700, maar SECC-II package dus onbruikbaar
- Cel. 1200, maar Tualatin dus onbuikbaar
- 2x P-III 733 in server, maar FSB 133 - me moeten het niet onnodig ingewikkeld maken
- en 1 P IV, 1 Athlon & 1 Duron... maar ja :+

Binnenkort krijg ik misschien een 566 Celeron, dat zou een mooi proefkonijn zijn. Helaas schijnt het zo'n exemplaar te zijn dat zonder een centje pijn op 850 loopt, het zou wel jammer zijn als ik die opoffer - maar ja, het is voor 'de goede zaak'... :Y)

[edit]
Oh ja, trouwens, het is dus niet 100% zeker of die 650 MHz uitvoeringen _exact_ hetzelfde moederbord hadden... Misschien hebben ze een speciale aanpassing gemaakt destijds voor het lagere voltage. Bovendien is het BIOS van de P-III uitvoering dus anders...
* ESteg is erg benieuwd... :9

[ Voor 15% gewijzigd door ESteg op 03-12-2003 11:14 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ESteg schreef op 03 december 2003 @ 11:11:
Thanks dion_b :)

Ik heb de datasheets van de Celeron en de P-III uit die tijd al gedownload, dus die moet ik binnenkort eens doorspitten zodat ik alle relevante mogelijkheden er uit kan halen.
De S-Spec code is gelukkig meestal wel een effectieve, eenvoudige methode om achter een hoop details van de processor te komen. Ik heb inderdaad ook al wat ervaringen met verkopers die echt amper weten of ze een slot of socket processor hebben, dus dan stuur je maar twee plaatjes mee :D

Ik heb momenteel het volgende in huis:
- P-III 700, maar SECC-II package dus onbruikbaar
- Cel. 1200, maar Tualatin dus onbuikbaar
- 2x P-III 733 in server, maar FSB 133 - me moeten het niet onnodig ingewikkeld maken
- en 1 P IV, 1 Athlon & 1 Duron... maar ja :+
:+
Binnenkort krijg ik misschien een 566 Celeron, dat zou een mooi proefkonijn zijn. Helaas schijnt het zo'n exemplaar te zijn dat zonder een centje pijn op 850 loopt, het zou wel jammer zijn als ik die opoffer - maar ja, het is voor 'de goede zaak'... :Y)
Opofferen is erg onwaarschijnlijk (tenzij je de core cruncht ja, dat kan ook bij CuMine, ik spreek uit ervaring :X ), al geeft hij doodleuk 2.0V, dan zal de CuMine niet gelijk overlijden.
[edit]
Oh ja, trouwens, het is dus niet 100% zeker of die 650 MHz uitvoeringen _exact_ hetzelfde moederbord hadden... Misschien hebben ze een speciale aanpassing gemaakt destijds voor het lagere voltage. Bovendien is het BIOS van de P-III uitvoering dus anders...
* ESteg is erg benieuwd... :9
Belangrijke vraag hier: hoe ziet de BIOS EEPROM chip er uit? Als hij evt verwijderbaar is tbv een hotflash, dan zou ik de P3 BIOS erop proberen te flashen, zo niet is het een beetje een hoge risico IMHO...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

op mijn cel 400 heb ik nu een p3 800mhz inzitten en dat loopt helemaal zonder problemen

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:18:
op mijn cel 400 heb ik nu een p3 800mhz inzitten en dat loopt helemaal zonder problemen
Hier kunnen we dus niks mee... dit komt mede doordat we 1982^180 vreschillende systemen in de wereld hebben o.i.d.

Overigens stel ik voor het toch maar te proberen, normalitie zou ik een biosupdate aanraden (draai nu een 1ghz pIII 133mhz @ bx bordje), maar zoals ik nu op internet zie is dat erg moeilijk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 16:18:
Ligt er een vloek van nutteloze replies op deze topic ofzo :?

Je hebt laatst een PM gehad van Curry648 over dit soort reply, maar heb je er blijkbaar niets van aangetrokken, bij deze komt daar nog een OW bij :/

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 03-12-2003 16:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• ESteg
Mijn hart sloeg even over van blijdschap toen ik de reactie van Koen14 zag, ik ging er namelijk even van uit dat het misschien om een ouder model van de Eq. 2000 ging, maar ik had al gauw door dat dat hoogstwaarschijnlijk toch niet het geval zou zijn :)

En och ja, ik heb wel eens een socket-nokje gecrunched *kuch* (8>, maar de cores hebben het bij mij altijd gehouden. Ik krijg de 566 binnenkort binnen als het goed is - to be continued...

De BIOS chip zal ik nog even naar moeten zoeken, hoewel ik vrees dat dat een beetje het naald - hooiberg verhaal zal worden. Het is vrij compact gebouwd daarbinnen, to say the least :)

* ESteg zoekt intussen een stukje hout om die opmerking over dat core-crushen op af te kloppen
Pagina: 1