Oude hifi speakers op oude gitaar versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

Topicstarter
Ik heb via via een mooie gitaar versterker. De marshall 8200. Maar ik heb dus geen speaker cabinet.
Aangezien ik nogal 'low budget' bezig ben maar nu tochredelijke apparatuur heb voor de gitaar was ik beniwued of het echt kwaad kon om me oude B&O 4weg speakers van 4ohm erop aan te sluiten?

Ik heb ze al aangesloten b.t.w. en getest, als ik de standaard instellingen van andere mensen overneem voor disortion of andere effecten klinkt het eigenlijk niet slecht. als ik het volume maar niet te hoog zet of de treble (dan hoor je dat die tweer het niet zo fijn vind). Er zit verder 1x 5" en 2x een 'woofer' in per speaker (denk 8"). Het zijn redelijk forse kasten.

Nu vroeg ik mij dus af of het echt zo bezwaarlijk is? (ik lees overal dat jeje hifi speakers opblaast maar ik merk er niks van) want op langere termijn zal ik heus wel wat geld in een 'echte' 10" of 12" cabinet steken en als die tweeters sterven in me kasten van nu vind ik dat ook geen mega ramp ;)

Verwijderd

Door speakers zwaar te belasten slijten ze inderdaad harder. Opblazen zul je ze echt niet doen, de meeste speakers sneuvelen dank zijn een sinus signaal gegeven door een te zwakke versterker wanneer de gebruiker er teveel van vraagt. Jouw versterker lijkt me dik in orde, dus dat is geen gevaar.

Dit fenomeen heet clippen. Er is al het een en ander over geschreven, dus als je de theorie daarachter wilt weten kun je het beste even zoeken op Got of mbv Google. :)

Overigens kun je je speakers wel beschadigen door ze zo hard te laten spelen dat de spreekspoel tegen de poolplaat aan slaat, maar of dat gebeurd hoor je snel genoeg. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 21:13 ]

Verwijderd

Hifi speakers aansluiten op een gitaarversterker is spelen met vuur, juist een guitaarversterker kan het signaal zodanig vervormen dat met name je tweeters snel het loodje zullen leggen, maar aangezien je dat niet erg vind kan je dit rustig blijven doen.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 20:08

dominic

will code for food

Als je echt veilig wil zitten doe je er goed aan iets van een compressor ertussen te hangen.. Weet niet of je een effectenprocessortje hebt die dit kan.. Iig worden dan de zwaarste pieken die schadelijk zouden kunnen zijn voor 'normale' speakers in toom gehouden..

Download my music on SoundCloud

• CT

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

Topicstarter
op die versterker kan je heel veel instellen.
zo stel je het daad werkelijke master volume appart in van de 'luidheid' van het signaal. (de gain)

Dus als ik het volume laag houd en de gain wat hoger, dan speel je dus redelijk op safe?

Plus dat deze b&o speakers echt keihard kunnen, en de versterker minimaal 4ohm moet hebben (staat in de handleiding) en de speakers ook 4ohm zijn..

en die tweeters zijn redelijk fors, dus die kunnen denk ook wel wat hebben ;) (en ik neem aan dat er in de speaker filters zitten zodat bij harde signalen de speaker helemaal geen opdoffer krijgt) dus ik gok er danmaar op. Want een 4x12" cabinetje kost al snel 300euro, en dat vind ik gevoelsmatig er duur voor wat 'gewone' speakertjes in een kassie.

[ Voor 12% gewijzigd door CT op 01-12-2003 21:44 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je hoeft echt niet bang te zijn voor beschadiging. Een gitaarversterker zal namelijk niet veel hoge tonen naar je speakers sturen, de meesten gaan maar tot iets van 8KHz ofzo. Verder is de distortion die een (goede) gitaarversterker maakt ook geen gevaarlijke. Het is niet puur clippen, maar juist een hele muzikale vervorming. Als dit je speakers zou beschadigen zou je dat ook gebeuren met opgenomen gitaargeluid via een cd ofzo, dus dat is echt geen probleem.

Het enige hele grote nadeel is dat het echt verrot gaat klinken. Clean kan het nog wel, maar zodra je de bekende Marshall scheur erin gaat draaien krijg je een venijnig schel getetter uit je hifi speaker :X . De enige manier om dat (een klein beetje) in te perken is door niet de scheur van je Marshall te gebruiken, maar een digitaal apparaatje met een goede speakersimulatie erin.
Blijft al met al niet geweldig. Ik zou als ik jou was een oud 2e hands 10" of 12" speakertje (wel een gitaarspeaker dan hรจ) op de kop tikken voor een paar euro, zet die dan in een dichte houten kist en het gaat zeker weten al beter klinken.

• CT

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

Topicstarter
Is dit alles niet speaker afhankelijk? Dat sommige 'hifis' beste goedde sheur kunnen produceren?

en over wat voor apparaatje praat je?

en kan je een adresje geven van 'goedkope' 10/12" cabinets? want alles dat ik vind is snel boven de 100euro :P

[ Voor 33% gewijzigd door CT op 01-12-2003 22:00 ]

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 18:55
waar je btw ook effe moet op letten is het ohmage (aantal ohm's dus). 4ohm is best weinig, de meeste gitaarversterkers ondersteunen die ook niet!! Die marshall valvestate serie waar jij er een van hebt dan toevallig weer wel, maar ga dus niet doodleuk overal alles inpluggen, want dan wil het nog wel eens fout gaan.

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Gitaar speakers en hifi speakers verschillen enorm van elkaar.
Zowel 'hardware' matig als 'software' matig.
Hardware matig is een spreekspoel van een gitaarspeaker veel korter dan een hifi speaker. Ook is de magneetspleet van een gitaarspeaker verhoudingsgewijs veel langer. Een gitaarspeaker maakt dan ook veel grotere uitslagen. De ophanging van een gitaar speaker is veel stugger dan de 'slappe' rubberen ophanging van hifi speakers. Dit ook om de grote vermogens verschillen die een gitaarversterker afgeeft op te kunnen vangen. Als je hifi speakers aansluit op een gitaarversterker zullen die erg makkelijk tegen hun fysieke grenzen lopen. Als je de volumes laag houdt zal het wel gaan maar het is erg gevaarlijk.
Software matig is er ook een groot verschil.
De frekwentie karakteristiek van een hifi speaker loopt zo recht mogelijk (alle frekwenties even hard) terwijl de karakteristiek van een gitaar luidspreker juist met opzet zeer grillig is gemaakt. Dit om een lekkere gitaar sound te krijgen.

Tuurlijk kan je hifi speakers aansluiten op een gitaar versterker. Verwacht alleen niet dat daarna je nog hifi geluid uit je gebruikte speaker zult krijgen als je hem weer op een hifi set aansluit. Komt nog bij dat uit een hifi speaker weer geen gitaar geluid komt.
Maar aansluiten kan natuurlijk wel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

CT schreef op 01 december 2003 @ 21:58:
en over wat voor apparaatje praat je?

en kan je een adresje geven van 'goedkope' 10/12" cabinets? want alles dat ik vind is snel boven de 100euro :P
Ik bedoel zo'n digitaal effectenbakje van bijv. Boss, Digitech, Zoom, Roland etc.
En ik zei ook niet een compleet cabinet kopen, want dan zou je meteen klaar zijn. Ik bedoel een enkele oude gitaarspeaker. Vraag eens bij wat muziekzaken of ze niet nog wat in de rommelkelder hebben liggen voor een prikkie. Zet die dan zelf ff in een houten kist en klaar ben je voor nu, tenminste om thuis te oefenen.

• CT

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

Topicstarter
Okay bebdankt voor de tips/adviezen/uitlegsels
Ik zal me er maar bij neer leggen dat het 'slecht' werkt ;) en iig naar 'echte' gitaar speakers zoeken. En toch nog maar even die 'hifi' speakers verder afraggen tot ik wat anders heb gevonden :P ;)
Of wilt iemand misschien ruilen ? mooie b&o's tegen een gitaar speaker ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CT op 01-12-2003 23:17 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57

Jag

CT schreef op 01 december 2003 @ 21:58:
Is dit alles niet speaker afhankelijk? Dat sommige 'hifis' beste goedde sheur kunnen produceren?
Ja hoor, als je in mijn HiFi setje een gitaarscheur geluid stopt, komt dat er ook heus wel uit. Alleen dat gitaarscheur geluid maak je niet alleen met een versterker maar ook de luidspreker die daar aan hangt (en nu heb ik het over de opname). Kijk, gitaar speakers maken meestal gebruik van 10" drivers. Je kan je misschien wel voorstellen dat daar weinig hoge tonen uit gaan komen. Dat hoort allemaal bij het gitaar geluid. Als je er een HiFi luidspreker aanhangt, dan geeft ie die hoge tonen wel weer en gaat het heel schril klinken allemaal.
Kortom: gewoon tweede hands (of nieuw) een driver kopen, en dan zelf een kastje voor maken.
Pagina: 1