4 speakers op een versterker, ohms kunnen niet, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Hallo,

ik heb een vraagje mbt tot mijn hifi apparatuur.

Ik las in de FAQ het verhaaltje over de hoeveelheid ohms die de versterker en luidsprekes mogen hebben als je 4 luidsprekers op je versterker aansluit.

Ik ben in bezit van een sony receiver modelnr:
STR-DE185 2x 100watt met A en B keuze.

En luidsprekers 2x JBL LX2004 (6 ohms) en 2x LX2003 (8 ohms)

In de faq staat dat als je 4 luidsprekers hebt met verschillende ohm waardes dat deze binnen de range moeten vallen die achterop de receiver staat bijv: A of B 4/32ohm en A en B 8/16Ohm.

In mijn geval zijn de gegevens van de receiver

Amplifier Section
• Stereo Power Rating 100W x 2 (8 ohms, 40 Hz - 20kHz, THD 0.09%)
• 8 ohm Rated Amplifier
• Circuit Device Discrete
• A&B Speaker Switching for Front Speakers (8 - 16 ohm speakers only)

In hoeverre kan ik problemen verwachten aangezien ik ook met 2 speakers zit van 6 ohm? Kan ik hier nog wat aan doen?

Links:

Speakers: http://international.jbl....erId=LXS&language=ENGLISH

Receiver: http://www.sonystyle.com/...STRDE185&ContentItemPage=

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Heb je al geprobeerd ze aan te sluiten? Hij is beveiligd tegen oververhitting dus je kan redelijk veilig op een laag volume proberen of hij het trekt.

In principe zouden de specificaties zeggen dat hij het niet zou trekken, maar dezelfde soort receiver (mijn ex ;) ) draait op m'n werk probleemloos met 6x Mission M70 (8 ohm).

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 19:37:
Heb je al geprobeerd ze aan te sluiten? Hij is beveiligd tegen oververhitting dus je kan redelijk veilig op een laag volume proberen of hij het trekt.

In principe zouden de specificaties zeggen dat hij het niet zou trekken, maar dezelfde soort receiver (mijn ex ;) ) draait op m'n werk probleemloos met 6x Mission M70 (8 ohm).
Aha, een lichtpuntje :D
Ik krijg de 2 lx2003 binnenkort binnen dus ik vroeg het mij af. Ik draai mijn muziek zowiezo nooit erg hard, ik geniet ervan zonder dat ik van mijn bank hoef te trillen :)

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Waarom heb je overigens die LX2003 besteld, toekomstbeeld?

Je hebt een stereo reciever en de meerwaarde van die 2e speakerset is mij niet helemaal duidelijk. Hoewel ik wel verwacht dat het gewoon gaat werken, spelen de LX2004's waarschijnlijk een tikkeltje harder bij dezelfde volumestand, dit vanwege de lagere impedantie én de hogere gevoeligheid. :)

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 20:10:
Waarom heb je overigens die LX2003 besteld, toekomstbeeld?

Je hebt een stereo reciever en de meerwaarde van die 2e speakerset is mij niet helemaal duidelijk. Hoewel ik wel verwacht dat het gewoon gaat werken, spelen de LX2004's waarschijnlijk een tikkeltje harder bij dezelfde volumestand, dit vanwege de lagere impedantie én de hogere gevoeligheid. :)
Over een tijdje wil ik toch een DD versterker/receiver aanschaffen. En de LX2003 (zuilmodel) vind ik mooier staan dan de LX2002/2001 (boekenplankmodel)

Binnenkort ook de center aanschaffen van de LX serie maar de Sub van de LX serie vind ik veelste groot dus daar ga ik iets anders voor zoeken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan ze parallel hangen, dan krijg je een impedantie van ongeveer 3.4 Ohm, wat te laag is.
Als je ze in serie zet, wordt het 14 ohm samen. Behalve dat je volume wat zachter wordt, mag dit geen probleem op leveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Waarom is 3.4 Ohm te laag?

Restaurant voorbeeld:

STR-DE415 met 3x Mission M70 per kant, dat is dus 8:2(2x)=2 ohm, gaat gewoon goed, nee hij is niet gespecificeerd als zijnde 2 ohm, maar trekt het dus wel. :)

@Vacuumcleaner, misschien had je eerst beter naar een DD receiver kunnen uitkijken, een model zoals de Sony die je nu hebt kost niet meer als €200 (in DD/DTS). De toegevoegde waarde van een center op een stereo set is echt nul. Ik zie ook niet hoe je die dan verantwoord kan aansluiten.

Ene set op A en andere op B houd overigens in dat je ze parallel zet, maar ik voorzie geen problemen. :)

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:09:

Restaurant voorbeeld:

STR-DE415 met 3x Mission M70 per kant, dat is dus 8:2(2x)=2 ohm, gaat gewoon goed, nee hij is niet gespecificeerd als zijnde 2 ohm, maar trekt het dus wel. :)

@Vacuumcleaner, misschien had je eerst beter naar een DD receiver kunnen uitkijken, een model zoals de Sony die je nu hebt kost niet meer als €200 (in DD/DTS). De toegevoegde waarde van een center op een stereo set is echt nul. Ik zie ook niet hoe je die dan verantwoord kan aansluiten.

Ene set op A en andere op B houd overigens in dat je ze parallel zet, maar ik voorzie geen problemen. :)
Ik was ze ook niet van plan anders te schakelen :)

Het model van sony dat mij wel aardig lijkt is de STR-DE595 of de STR-695.

En de center die komt daarna wel evenals de Sub, eerst ff de december maand door en dan hopen dat er nog wat op mijn rekening staat :D

tnx voor de info btw!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 16:09:

Restaurant voorbeeld:

Ligt heel sterk aan de versterker... Sony gebruikt vaak stk... modules, en die vinden het gewoon niet fijn als de ohmse belasting te laag is. Bass wordt onstabiel en de versterker wordt erg warm.
Bij in serie zetten komt de ohmse waarde tussen de 8 en 16 ohm te liggen, wat wel binnen de specs van de versterker is. Optimaal is anders, maar het is wel het veiligst voor de versterker.

ps. mijn sony heeft voor de surrounds 2x16 Ohm nodig (Dolby prologic, speakers staan parallel, dus versterker is 8 Ohm). Ik heb daar nu ook 2x8 Ohm (dus 4 Ohm belasting), en dat gaat ook wel goed, alleen moet ik die uitgang behoorlijk knijpen. Het voordeel van de surrounds is dat ze zelden tot nooit echt belast worden bij prologic. Maar mijn mains zou ik toch wel boven de 8 ohm proberen te houden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• vacuumcleaner
Speakers zijn binnen (2x lx2003) en heb geen enkel probleem met de ohms, heb de versterker nog niet voluit gegooit (doe ik zowiewo niet, max is 2/3)

Alleen nu heb ik een maf probleem:

Mijn muziek van de CD klinkt zachter als ik mijn dvd/cd speler (sony dvp-np305) via de scart aansluit op mijn tv. Ik kwam erachter toen ik muziek aan het luisteren was en mijn scart ff mooi zou wegwerken. Toen ik de scart eruit haalde klonk mijn muziek plots een stuk harder.

Kan iemand bevestigen dat dit doordat er ook muziek van mijn dvd/cd speler naar mijn tv moet en dus als het ware minder "kracht" richting mijn receiver stuurt?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Gebruik je de analoge outputs van die dvd speler?

Verwijderd

Ter Verduidelijking :) De ohmse waarde is eigenlijk totaal irrelevant. De uitgang van een versterker (de stroom leverancier) is voorzien van een grote capaciteit (Condensator) en de units in de speaker bestaat uit een gewikkelde draad rond een magneet (Inductie = spoel) hiermee word een complexe weerstand weergegeven ook wel Impedantie genoemd.
Omdat de muziek uit verschillende frequenties bestaat zal deze impedantie verschillend reageren op verschillende frequenties. (Op wat duurdere speakers zie je dan ook vaak 3 - 8 Ohm o.i.d. staan). Om deze reden is het dan ook altijd raadzaam de juiste versterker bij je speakers te zoeken en niet anders om

• vacuumcleaner
Jag schreef op 08 december 2003 @ 14:12:
Gebruik je de analoge outputs van die dvd speler?
Scart naar TV
Analoog naar versterker
Coaxiaal naar andere versterker.

Ik gebruik dus alle 3 de uitgangen :)

Pagina: 1