Toon posts:

klankkleur boxen - surround set -

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me heb laten vertellen is dat klank-kleur bij boxen erg belangrijk is, wil je ze in je surround set gebruiken.

Mijn vraag is in hoevere is dit waar?

voorbeeld ik had de jbl Tlx4 zuilspeakers
http://yopi.de/JBL_TLX_4_...af370aeccb7be2b089c54aaa3

en ik heb de jbl atx 40 als fronts er nu bij gekocht
http://www.budgethouse.nl...tikel_foto_groot_4675.jpg

In hoeverre denken jullie dat ik last ervan zal hebben dat het een ander model is of is dit te verwaarlozen?

Of is klank-kleur in het algemeen onzin?

graag jullie mening hierover

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

De klankkleur is zeker belangrijk. Je kan het heel simpel zien: als je een auto koopt, dan koop je die ook met de kleur die JIJ mooi vind :) Klankkleur is niet uit te drukken in verwijzingen als positief of negatief, maar is eigenlijk 100% persoonlijk. Dat is het verhaal als je nieuwe speakers koopt.

In een surround set krijg je een wat homogener geluid en daardoor een beter sluitend surroundbeeld/geluid naarmate de speakers qua klankkleur steeds beter bij elkaar aansluiten. Tis geen ramp, maar het verdiend wel de voorkeur om speakers te nemen met dezelfde klankkleur.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
en is het zo dat speaker van een zelfde merk over het algemeen een soort gelijke klank kleur hebben ( ze zijn ongeveer hetzelfde qua uiterlijk dus ik bedoel beide zuilspeaker e.d.)
?

• JT

JT

VETAK y0

Nee, hoeft zeker niet. Over het algemeen is het zo dat speakers van hetzelfde merk en uit DEZELFDE SERIE grotendeels of zo goed als helemaal eenzelfde klankbeeld hebben.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik weet niet of het bij JBL zo is , maar bij Celestion hebben de meeste modellen wel dezelfde klankkleur .. Daarom integreren mijn oude Celestion surrounds ook nog perfect bij de nieuwe C-serie.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JT

JT

VETAK y0

Het kan idd wel, maar het is dus niet per definitie zo. Bij speakers uit dezelfde serie meestal wel.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Klankkleur wordt volgens mij het meest bepaald door het type woofer. Een speaker uit dezelfde serie met dezelfde (mid)woofer en tweeter, maar bijvoorbeeld er gewoon minder van heeft voor een groot deel dezelfde klankleur. Bijvoorbeeld Kef Q7, Q5, Q3, Q1 (zelfde Uni-Q tweeter en midwoofer)

Dan heb je ook een serie welke een ander formaat woofer heeft, maar wel dus ongeveer hetzelfde model, deze heeft naar mijn mening een al wat verschillende klankleur, Bekend voorbeeld, B&W 600 serie.

Ik heb zelf een setje Infinity Reference 51 MK-II (3 weg) en uit dezelfde serie de 31 MK-II (2-weg) deze hebben allebei een andere midwoofer, en hoewel ze uit dezelfde serie komen is het echt een totaal andere speaker. Dan heb ik het echt niet over een wat mindere laagweergave. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet eigenlijk voornamelijk kijken naar dezelfde tweeter en midden toon
Pagina: 1