Ik heb op de HCCBeurs een nieuwe PC gekocht. Mijn Duron900/768MB was traag, vooral omdat ik met Gentoo werk 
Maargoed, er is dus het een en ander veranderd in mijn systeem.
Mainboard (ASUS A7N8X-X), CPU (AMD Athlon XP), geheugen (2x 512MB DDR), videokaart (Radeon 7000) en HDD.
Inmiddels heb ik van de oude HDD (40GB) een kopie gemaakt dmv dd naar de nieuwe HDD (80GB). Helaas gebruik ik momenteel nog maar 40GB van de 80GB omdat ik even moet uitzoeken hoe ik mijn partitie kan vergroten. Dat is ook een gedeelte van de vraag.
Dit is de partitieindeling op de 80GB momenteel:
hda1 = /boot
hda2 = /
hda3 = swap
hda4 =
hda5 = /home
Nu wil ik /home dus vergroten. Maar ik heb /home al verwijderd en opnieuw aangemaakt wat verder in niks resulteerde. Ik vermoed dat de partitiegrootte niet lekker zit maar kon het niet vinden in de help van fdisk.
data behouden is niet nodig.. want die backup ik toch wel

----
2e probleem
Aangezien ik ook een andere videokaart heb gekocht heb ik de config van X aan moeten passen. Dit is gebeurt zo goed en kwaad als het ging. Momenteel werkt X wel, maar volgens mij mis ik wat.
Bijvoorbeeld bij het opstarten van mplayer:
Het enige wat ik in de XF86Config heb aangepast is de driver (van 'nvidia' naar 'radeon' ) en ik heb de GLX disabled. X gaf daar een fout over (dat de nvidia driver niet gevonden was
)
Ik ga zo even proberen om de nvidia-glx te unemergen en dan om X nogmaals te starten met GLX support, want ik vermoed dat het daar aan ligt...
Is het niet verstandiger om alles te verwijderen en Gentoo vanaf begin opnieuw te compilen
Maargoed, er is dus het een en ander veranderd in mijn systeem.
Mainboard (ASUS A7N8X-X), CPU (AMD Athlon XP), geheugen (2x 512MB DDR), videokaart (Radeon 7000) en HDD.
Inmiddels heb ik van de oude HDD (40GB) een kopie gemaakt dmv dd naar de nieuwe HDD (80GB). Helaas gebruik ik momenteel nog maar 40GB van de 80GB omdat ik even moet uitzoeken hoe ik mijn partitie kan vergroten. Dat is ook een gedeelte van de vraag.
Dit is de partitieindeling op de 80GB momenteel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Disk /dev/hda: 81.9 GB, 81964302336 bytes 16 heads, 63 sectors/track, 158816 cylinders Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 102 51376+ 83 Linux /dev/hda2 103 20419 10239768 83 Linux /dev/hda3 20420 23539 1572480 82 Linux swap /dev/hda4 23540 77557 27225072 f Win95 Ext'd (LBA) /dev/hda5 23540 77557 27225040+ 83 Linux |
hda1 = /boot
hda2 = /
hda3 = swap
hda4 =
hda5 = /home
Nu wil ik /home dus vergroten. Maar ik heb /home al verwijderd en opnieuw aangemaakt wat verder in niks resulteerde. Ik vermoed dat de partitiegrootte niet lekker zit maar kon het niet vinden in de help van fdisk.
data behouden is niet nodig.. want die backup ik toch wel
----
2e probleem
Aangezien ik ook een andere videokaart heb gekocht heb ik de config van X aan moeten passen. Dit is gebeurt zo goed en kwaad als het ging. Momenteel werkt X wel, maar volgens mij mis ik wat.
Bijvoorbeeld bij het opstarten van mplayer:
code:
1
2
| mplayer: error while loading shared libraries: libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory |
Het enige wat ik in de XF86Config heb aangepast is de driver (van 'nvidia' naar 'radeon' ) en ik heb de GLX disabled. X gaf daar een fout over (dat de nvidia driver niet gevonden was
Ik ga zo even proberen om de nvidia-glx te unemergen en dan om X nogmaals te starten met GLX support, want ik vermoed dat het daar aan ligt...
Is het niet verstandiger om alles te verwijderen en Gentoo vanaf begin opnieuw te compilen
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.