Mainboard wissel, toch opnieuw beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 19:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik heb op de HCCBeurs een nieuwe PC gekocht. Mijn Duron900/768MB was traag, vooral omdat ik met Gentoo werk :P

Maargoed, er is dus het een en ander veranderd in mijn systeem.
Mainboard (ASUS A7N8X-X), CPU (AMD Athlon XP), geheugen (2x 512MB DDR), videokaart (Radeon 7000) en HDD.

Inmiddels heb ik van de oude HDD (40GB) een kopie gemaakt dmv dd naar de nieuwe HDD (80GB). Helaas gebruik ik momenteel nog maar 40GB van de 80GB omdat ik even moet uitzoeken hoe ik mijn partitie kan vergroten. Dat is ook een gedeelte van de vraag.

Dit is de partitieindeling op de 80GB momenteel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Disk /dev/hda: 81.9 GB, 81964302336 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 158816 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1       102     51376+  83  Linux
/dev/hda2           103     20419  10239768   83  Linux
/dev/hda3         20420     23539   1572480   82  Linux swap
/dev/hda4         23540     77557  27225072    f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5         23540     77557  27225040+  83  Linux

hda1 = /boot
hda2 = /
hda3 = swap
hda4 = :?
hda5 = /home

Nu wil ik /home dus vergroten. Maar ik heb /home al verwijderd en opnieuw aangemaakt wat verder in niks resulteerde. Ik vermoed dat de partitiegrootte niet lekker zit maar kon het niet vinden in de help van fdisk.

data behouden is niet nodig.. want die backup ik toch wel ;) :P

----
2e probleem

Aangezien ik ook een andere videokaart heb gekocht heb ik de config van X aan moeten passen. Dit is gebeurt zo goed en kwaad als het ging. Momenteel werkt X wel, maar volgens mij mis ik wat.

Bijvoorbeeld bij het opstarten van mplayer:
code:
1
2
mplayer: error while loading shared libraries: 
libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

Het enige wat ik in de XF86Config heb aangepast is de driver (van 'nvidia' naar 'radeon' ) en ik heb de GLX disabled. X gaf daar een fout over (dat de nvidia driver niet gevonden was :? )

Ik ga zo even proberen om de nvidia-glx te unemergen en dan om X nogmaals te starten met GLX support, want ik vermoed dat het daar aan ligt...

Is het niet verstandiger om alles te verwijderen en Gentoo vanaf begin opnieuw te compilen :?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer eens "opengl-update", daarmee kun je de opengl libraries veranderen.

Wat de disk groote beterft, probeer gewoon een format, misschien komt het dan vanzelf goed.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
whoohoow
mplayer doet het weer :D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
/dev/hda4 is een extended partitie en /dev/hda5 zit binnen /dev/hda4...
Dus als je /dev/hda5 wilt vergroten, moet je in jouw geval ook /dev/hda4 vergroten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
maar in principe zou ik een nieuwe partitie kunnen aanmaken... dat kan ook niet
code:
1
2
3
4
  n   add a new partition

Command (m for help): n
No free sectors available

:?

Verwijderd

Je zou kunnen overwegen om gewoon de nieuwe schijf te partitioneren en te formatteren en dan met cp (met een berg opties) de bestanden overtezetten op de nieuwe schijf dan heb je ook geen problemen met resizen etc

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Het maakt niet bar veel uit denk ik, maar ik zou gewoon ff een verse Gentoo install compilen. Ok, je bent weer ff een paar uurtjes onder de pannen, maar dan weet je zeker dat alles weer optimaal draait voor oa je cpu en videokaart. Ik heb van het weekend een nieuwe install gedaan op m'n nieuwe hdd en ik moet zeggen dat alles weer 'lekker fris' aanvoelt ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Inderdaad, dat is ook het grote voordeel van de boel zelf compilen natuurlijk :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

WHiZZi schreef op 01 december 2003 @ 17:49:
maar in principe zou ik een nieuwe partitie kunnen aanmaken... dat kan ook niet
code:
1
2
3
4
  n   add a new partition

Command (m for help): n
No free sectors available

:?
Je kan maar 1 extended partitie hebben. Deze heeft een bepaalde grootte. Binnen die extended (hda4) zit 1 of meer logische partities. In jou geval zit er 1 in, die net zo groot is als de extened partitie zelf.

Je zult /dev/hda4 moeten vergroten zodat je daarin weer andere partities kwijt kan (of /dev/hda5 vergroten).

Mocht je aan 4 partitites genoeg hebben dan kan je ook hda4 en 5 weggooien en een nieuwe hda4 aanmaken die primair is. Letop: Je kan maximaal maar 4 prim. partities hebben, en windows 9x / me vinden meer dan 1 primaire partitie niet leuk. De meeste anderen OS'en doen niet moeilijk bij meer dan 1 primaire partitie (maar maximaal 4 dus.)

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 01-12-2003 22:40 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Bovenstaande problemen zijn inmiddels stuk voor stuk opgelost.

Ik heb nu nog 1 probleem. Ik heb een nVidia kaart uit het oude systeem vervangen door een Radeon. Alles aangepast zover ik kan vinden en het werkt ook allemaal.

Alleen als ik iets wil installeren (bijvoorbeel mupen64 (=N64 emulator)) dat een beetje grafisch moet zijn, dan wil emerge de nvidia-kernel en nvidia-glx installeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
bermuda root # emerge mupen64 -pv

These are the packages that I would merge, in order:

Calculating dependencies ...done!
[ebuild  N    ] media-video/nvidia-kernel-1.0.4496-r3
[ebuild  N    ] media-video/nvidia-glx-1.0.4496
[ebuild  N    ] games-emulation/mupen64-0.3  -dedicated

USE="-nvidia-glx -nvidia-kernel" levert ook niks op. Dit is bij een hoop X-programma's. Meecompilen heeft geen zin lijkt me...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens in /etc/make.conf . post je use flags eens.. misschien staat daar wat krom?

ik heb de ebuild file eens bekeken, en die zegt dat ie virtual/opengl nodig heeft als dependancy. doe je dan emerge -p opengl zul je zien dat ie ook de nvidia drivers wil installeren. Ik denk dus dat daar de fout zit. Hij zou eigenlijk hier de radeon driver moeten pakken... Probeer ook eens "opengl-update ati" (of radeon of anders --help). Misschien wil die het dan goed doen...

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 04-12-2003 17:40 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 18:09:
Je zou kunnen overwegen om gewoon de nieuwe schijf te partitioneren en te formatteren en dan met cp (met een berg opties) de bestanden overtezetten op de nieuwe schijf dan heb je ook geen problemen met resizen etc
Dit kan je denk ik (correct me if i'm wrong) beter met tar doen, vanwege je permissions, cp wil daar nog wel eens slordig mee zijn geloof ik...

trouwens voor de topicstarter, als sidenote: partities resizen is goed te doen met GNU parted :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
deepspace schreef op 04 december 2003 @ 17:35:
Kijk eens in /etc/make.conf . post je use flags eens.. misschien staat daar wat krom?
USE="gnome gtk2 X alsa -kde -arts cups -ipv6 -nvidia-kernel -nvidia-glx"

Die 2 laatste heb ik er bij gezet, maar geen effect..
ik heb de ebuild file eens bekeken, en die zegt dat ie virtual/opengl nodig heeft als dependancy. doe je dan emerge -p opengl zul je zien dat ie ook de nvidia drivers wil installeren. Ik denk dus dat daar de fout zit. Hij zou eigenlijk hier de radeon driver moeten pakken... Probeer ook eens "opengl-update ati" (of radeon of anders --help). Misschien wil die het dan goed doen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
bermuda root # emerge -p opengl

These are the packages that I would merge, in order:

Calculating dependencies ...done!
[ebuild  N    ] media-video/nvidia-kernel-1.0.4496-r3
[ebuild  N    ] media-video/nvidia-glx-1.0.4496

Goed geraden :+
opengl-update :
This utility switch between OpenGL implementations. Currently there
are two supported implementations, namely "xfree" and "nvidia", the
implementations for XFree86 and the NVidia drivers respectively.

Hij staat dus nu op XFree. Maar nog steeds wil emerge de nvidia-kernels compilen :?

En het resizen van de partitie is allang gelukt hoor ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hmm, die USE aanpassingen kun je weghalen, deze bestaan namelijk niet... Er zijn voor nvidia of ati geen USE variabelen. Op de forums kwam ik toch echt wat tegen over "opengl-update ati" Misschien moet je even emerge opengl-update doen. Jij heb ook een andere output dan ik. Ik heb de laatste versie (1.5). Heb je ook de ati drivers geemerged (emerge ati-drivers)?

Misschien vind je hier nog iets: http://forums.gentoo.org/...ighlight=openglupdate+ati

Pagina: 1