Server bouwen, wat te doen met CPU koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:29
Ik wil een server bouwen in een 1U case, het is dus de bedoeling dat hij in een datacenter komt..

Het grootste probleem is eigenlijk de CPU koeling,
je kunt nl niet zomaar een koelblok erop proppen want dat past eenmaal niet.
Zijn hier speciale methoden voor?

(Eventuele andere opmerkingen over bouwen server mag ook gemeld worden :))

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 12:42
In het onderwerp staat CPU koeling en in je bericht staat HDD koeling. Wat wil je precies?

Ik neem aan dat voor allebei speciale 1U koelers te krijgen zijn (wellicht iets duurder dan de "gewone")

Verwijderd

1U servercases worden vlgs mij altijd geleverd een heatsink/koel oplossing. Vaak zit er zelfs een moederbord en riser in.

Tenminste de enigzins goede, cheape ellende daargelaten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Kijk eens op TCW.BIZ die kasten zie je vaker in colocation hangen.

Ik heb nog wel een paar foto`s van een ex-klasgenoot van me die net deze maand 3 pizza`s heeft weggehangen.

Zal ff vragen of de fotos geplaats mogen worden :-)

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:29
Sorry, bedoelde dus CPU :o

Nog vast een vraag;
hoe belangrijk is eigenlijk dat het een SCSI hdd is? Is dit kwa prijs/kwaliteit (zeg maar) stukken beter?
@man-o-script
hmm.. overheengekeken, had er nl al wel gekeken ;)

@raymonvdm:
Pix zijn nooit verkeerd, en zal eens op de website kijken

[ Voor 14% gewijzigd door Bender op 01-12-2003 17:34 ]

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 22:30

Robert

You have your answer..

1u server volledig zelf bouwen kan ik echt niet aanraden. Als je wil zelfbouwen kan je veel beter 2u kastje nemen. Dit niet alleen ivm veel betere koelingsmogelijkheden (80mm fans voor goede airflow b.v.) maar ook qua ruimte voor pci kaartjes en hd's.
De prijs die je extra betaalt voor colocation is nou niet zo absurd veel hoger bij 2u dan bij 1u, en doordat je veel speciale componenten moet kopen komt het er in de praktijk op neer dat het niet veel meerwaarde levert :) (ik stop b.v. vaak amd-tjes in servers, en dan is 1u echt geen pretje voor zelfbouw)

Als je een kant-en-klare 1u oplossing koopt zit alles mooi geintegreerd en de koeling is echt speciaal ontworpen.

Qua hd's; ach ondanks alle wilde verhalen over IDE schijven in servers (eigenlijk not done) kan het in principe niet veel kwaad als je weet wat je doet. Dwz, als je kan leven met een uurtje downtime omdat er een ide schijfje gecrasht is maakt het niet zoveel uit. Uiteraard moet je dan wel een raid opstelling hebben he ;)
Qua performance is het gewoon een afweging, scsi is nou eenmaal stukken sneller vooral bij webservers vanwege hoge burst-speeds.

[ Voor 18% gewijzigd door Robert op 01-12-2003 18:18 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor de 1u koelers: klikkerdeklik :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03 01:34
Nou ik heb ook een zelfbouw 1u draaien en die draait al een halfjaar als een tiet!

Je moet gewoon evve in een pc shop vragen of ze een 1u cpu fan hebben cq kunnen bestellen. Ik was er max 15 euro voor kwijt.

Suc6 met bouwen!

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zelfbouw van een 1U server is in theorie mogelijk als je de juiste combinatie van kast, moederbord en koeler neemt. Bij veel 1U kasten wordt inderdaad een CPU koelings kit meegeleverd. Ik zou dan wel gaan voor een Xeon of Opteron omdat die het makkelijkst zijn te koelen (de Xeon vanwege clock throttling en de Opteron vanwege z'n lage warmteproductie en term trip).

Ik zou eens kijken in het assortiment van Chenbro (rackmounts) en Tyan (moederborden). Mocht er geen koeler worden bijgeleverd dan hebben fabrikanten zoals ThermalTake een leuk aanbod van 1U koelers. Ik zou niet met desktop planken gaan klooien, die zijn geoptimaliseerd voor de airflow van een 1U rackmount, bijv. doordat de DIMM-slots de airflow blokkeren. Een serverplank heeft de DIMM-slots niet dwars op de airflow staan.

SCSI is beter vanwege de hogere multi-user performance en de hogere betrouwbaarheid. Of je de extra performance nodig hebt kan ik niet zeggen. ATA schijven kunnen ook voldoen mits te zien zwaar belast worden ivm grotere kans van uitval. Ik zou er niet meteen de meeste hippe 250GB of 200GB schijf in hangen want vaak hebben die een hogere uitval dan de kleinere modellen.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 16:44
Femme schreef op 01 december 2003 @ 18:31:
Zelfbouw van een 1U server is in theorie mogelijk als je de juiste combinatie van kast, moederbord en koeler neemt. Bij veel 1U kasten wordt inderdaad een CPU koelings kit meegeleverd.
Hoewel ik op Tweakers natuurlijk heel gevaarlijke dingen zeg nu; ik raad een ieder die een enkele keer een 1u/2u rackmount server wil bouwen en plaatsen serieus aan om kant-en-klare alternatieven te overwegen.

Hoewel hardware steeds beter op elkaar aansluit in dit segment (toen 1U kasten net verkrijgbaar waren was er geen goed moederbord voor te vinden), blijft het een redelijk riskante operatie. Met name in 1U behuizingen luistert de airflow nogal nauw, terwijl de ruimte erg krap is. Dit is niet alleen van belang voor CPU's, maar zeker ook voor HDD's, het geheugen, geintereede chips op het mobo en niet te vergeten de voeding. Een verkeerd geplaatste (SCSI, IDE, power) kabel en sommige onderdelen krijgen onvoldoende koele lucht. Je CPU waarschuwt nog wel, maar voor (geintegreerde) SCSI controllers of geheugen ligt dat wat anders.

Het vervelende is dat dergelijke problemen pas merkbaar worden als je machine al een tijdje vrolijk aan het werk is in een serverruimte waar je niet dagelijk even een kijkje kan nemen of even 'voelen' of alles lekker loopt. Als die server dan ook nog iets doet wat eigenlijk niet offline kan heb je helemaal een probleem (in dit soort gevallen heb je meestal geen reserve machine).

Het prijsvoordeel dat je kunt behalen door zelf onderdelen te selecteren is imho gering, prijzen voor rackmount kasten en bijpassende (server) moederborden liggen nl. wat hoger dan die van huis-tuin-en-keuken PC onderdelen. In veel gevallen zal een 'merk' server (Dell, Compaq, Sun) of een 'barebone' (Appro, Einux, Intel) niet veel duurder. En voor dat extra geld krijg je wel enige zekerheid dat alle onderdelen bij elkaar passen, de koeling in orde is en over het algemeen krijg je 'garantie' (1 of 3 jaar on-site, bring in, etc).

Ik geef toe, een kant-en-klare server is lang niet zo sexy als je zelf samengestelde machine :D , maar als je met beperkte middelen (geen spares) ergens een server moet plaatsen die het gewoon moet doen is het een behoorlijk risico om 'zonder ervaring' een rackmount server samen te stellen. Helaas hebben de beheerders van Tweakers dat probleem ook al ervaren (getuige de toename in het aantal 'merk' servers v.s. zelfbouw) [no flame intended].

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

PNS -> OH

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1