Toon posts:

Radeon 9700 met WC (video memory corruption)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nadat ik ginsteren een complete Watercoolingsset in mn PC had ingebouwd, komen er nu een paar probleempjes naar voren.

het is een Asetek Waterchill set, deze koelt de CPU, NB en de VGA kaart.

nu ging het installeren eerst een beetje stroef, lekte wat hier en daar, maar was niks ernstig.

nu ik vandaag de rest afgemaakt heb, en de PC startte, kreeg ik bij het opstartscherm van windows een soort van artifacts door mn beeld heen te zien. In het bios waren er ook geen problemen.

Op mn Desktop is er niet veel te zien, behalve een zwarte balk vlak naast mn muisaanwijzer.

op het moment als ik een 3d applicatie start, schieten de artifacts je ook om de oren.

ik heb de vga kaart getest met burnInTest. hier kun je de 2d en 3d van je kaart testen.

Het draaien van de 3dtesten gaat wel goed, hij ziet geen errors, maar het voorbeeldscherm wat er naast komt te staan zit wel vol met artifacts.

de 2dtesten echter gaan helemaal verkeerd. hij geeft als foutmelding telkens aan ''Video memory corruption''

de omschrijving van deze test volgens de help van het programma;
This test directly writes, reads and verifies data to the primary display device using the Microsoft DirectDraw interface. As such, DirectX 8.0 or higher must be installed on the machine under test.
You may test…

Just the local video memory – that is the graphics adapters onboard memory or
all video memory – this includes the local video memory and any other video memory, such as RAM reserved for graphics.

In each case, the test first determines how much of the appropriate memory is free and then fills this memory with a series of test patterns. Each test pattern is written to video memory and then displayed in the test window. After display, the test pattern data is read back from video memory and verified. Any errors are reported.
daar constateert hij al die fouten dus in.

het gaat om een Club3d Radeon 9700 NP (geflashed met speciaal PRO bios, nooit problemen mee gehad) drivers waar ik op draai zijn Catalyst 3.9 (en daar heb ik ook nog geen problemen mee gehad)

het blokje van de watercoolingset maakt goed contact met de core van de vga kaart, ook het terugklokken van de Core en memory in Rivatuner mochten ook niet baten.

Het is dus echt gebeurd nadat ik de WC set heb geinstalleerd, echter weet ik haast wel zeker dat er geen vloeistof op de videokaart is gelekt.

ik heb in het bios al wat opties veranderd (Fastwrite uit, meer voltage op de kaart etc)

het probleem is nu dus, heb ik hem gesloopt, waardoor ik mooi de boot inga, want EN de originele cooler is eraf, EN ik heb het originele bios nietmeer, dus terugflashen is ook geen optie..

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
Heb je nog wel airflow in je kast? Of heb je nu alle fans er uitgehaalt omdat je waterkoeling hebt?
Ik kan me best voorstellen als je geem airflow meer hebt dat je dan problemen kan krijgen met de mem van je kaart.
Ik zou je iig aan raden even te testen met een fan langs je kaart(mem chips) te plaatsen en kijken wat er dan gebeurt.

Paradigm: Shift happens.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, dat zou natuurlijk een optie zijn.

maar goed, de standaard heatsink blaast ook alleen over de core heen, en niet over het mem van de kaart. ik heb er wel 2 casefans achterin zitten, daarnaast is het zijpaneel nu zelfs nog open, en toch blijft het in 3d verrot.

het is ook jammer dat ik niet een screenshotje kan maken van het opstartscherm, hier in windows is ook niet echt duidelijk iets te zien, echter zodra ik de kaart een 3d applicatie laat runnen gaat het mis.

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:19
je moet je wc blok er weer af halen en effe de randen vaan je core controleren , ook naast de geheugen blokjes van je kaart controleren , en bij vuil zou je bijvoorbeeld je kaart even kunnen poetsen met aceton (nagelak remover0 dat werkt prima , heb het zo al vaak zat gedaan >:)

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
arctic silver gebruikt tussen je core en heatsink..?

[ Voor 7% gewijzigd door StanTheMan op 01-12-2003 20:05 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Ik heb nog wel een origineel Club3D 9700np bios voor je? hebben?
Trouwens niet echt slim dat je geen backup gemaakt hebt.

Koekie?

Verwijderd

Topicstarter
@Stan;

ja natuurlijk heb ik er pasta tussen gedaan.. AS5 om precies te zijn zelfs..

@ Hazuki:

ja, dat zou erg mooi zijn. mijn radeon heeft Infineon geheugen, weet niet of dat uitmaakt qua biosfile?

mail hem aub naar me toe op; jeroenkuiper apenstaart home dot nl

thanx alvast...

maar toch blijft het vreemd, de core zag er verder goed uit, en ik kan me ook niet herinneren hoe ik het mem kapot moet krijgen door een blokje op de core te monteren...

Verwijderd

ik heb wel eens een heeel klein beetje water gemosrt op mijn gfx...
was bijna niet te zien.. dat gaf exact zulke problemen.
pas na meer dan een maand drogen deed die kaart weer normaal 8)7
maar ja, toen had ik mezelf al getracteerd op een andere ( dikkere) gfx.
ik heb nu wel een fijne gfx in mijn server :P

• StanTheMan
daar zit m juist de fout denk ik, die arctic silver (5) is waarschijnlijk naast de core gekomen, en aangezien dat spul geleidt is dat niet goed.

Ik herken namelijk het probleem, had precies hetzelfde met m'n club3d radeon 9700, deze was gewoon niet meer te redden.

(2d windows ok, behalve verticaal zwart streepje naast m'n muis, 3d applicaties helemaal vernaggeld, windows opstartscherm corrupt..)

Heb nu voor tussen de core en heatsink gewoon een witte zalman pasta gebruikt, die niet geleidt...

Helaas.... Je kan nog proberen alles schoon te maken, maar daarna houdt het echt op...

Verwijderd

StanTheMan schreef op 01 december 2003 @ 21:52:
daar zit m juist de fout denk ik, die arctic silver (5) is waarschijnlijk naast de core gekomen, en aangezien dat spul geleidt is dat niet goed.

Ik herken namelijk het probleem, had precies hetzelfde met m'n club3d radeon 9700, deze was gewoon niet meer te redden.

(2d windows ok, behalve verticaal zwart streepje naast m'n muis, 3d applicaties helemaal vernaggeld, windows opstartscherm corrupt..)

Heb nu voor tussen de core en heatsink gewoon een witte zalman pasta gebruikt, die niet geleidt...

Helaas.... Je kan nog proberen alles schoon te maken, maar daarna houdt het echt op...
Als het naast de core komt dan is er niks aan de hand. Er zit namelijk niks direct naast de core, dus dat kan ook niet fout gaan. Of je moet er zoveel opdoen dat het de weerstanden op de packaging raakt, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Zelfs dan moet je nog "geluk" hebben dat het geleid, want AS geleid slecht (maar het geleid wel)

Er is gewoon water ergens op gekomen..

Verwijderd

Topicstarter
Hazuki schreef op 01 december 2003 @ 20:07:
Ik heb nog wel een origineel Club3D 9700np bios voor je? hebben?
Trouwens niet echt slim dat je geen backup gemaakt hebt.
sorry, maar kun je hem nog 1 keer naar me toesturen aub. er is misschien wat mis gegaan met verzenden, want ik heb helaas nog niks ontvangen. emailadres klopt wel zoals boven vermeld.

thanx alvast..

@ serenity;

het lijkt me zo stug dat er water op de VGA moet gekomen zijn, alles zat wel goed inelkaar, daarnaast kon ik ook geen enkel spoor van water op de kaart vinden.

• StanTheMan
dat bios zal weinig zin hebben.. hij deed het eerst goed, maar nadat je het blok erop had gezet, niet meer.. Tja dan is er bij het monteren toch echt wat fout gegaan. Kan zowel dat water of arctic silver zijn.

Verwijderd

Topicstarter
StanTheMan schreef op 02 december 2003 @ 13:11:
dat bios zal weinig zin hebben.. hij deed het eerst goed, maar nadat je het blok erop had gezet, niet meer.. Tja dan is er bij het monteren toch echt wat fout gegaan. Kan zowel dat water of arctic silver zijn.
ja, maar voor een RMA is een origineel bios wel zo gepast niet? :?

• StanTheMan
oh je gaat garantie claimen..

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat lijkt me de enige optie nu nog... Of zou jij hem soms zo weggooien???

de originele cooler zit er weer op, en hij is klaar om terug gestuurd te worden. Alleen moet ik nu nog even die originele bios weer hebben....

owja, voor degene die het ook eens wil aanschouwen;

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/worldwidewild/jerrensechtverneukt.jpg

zo ziet dus ongeveer alles eruit in windows. Dos omgeving is nog wel goed, begint bij het opstartscherm windows 2000.

fresh install ook geprobeert, verder gister ook in de PC van een kameraad van mij gedrukt. hielp echter ook niet....

HAZUKI; Add me anders even op je MSN bijvoorbeeld. mijn msnadres is jeroenkuiper@mail.com

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 19:07 ]

• StanTheMan
http://users.pandora.be/stanley.oei/9700.ROM

originele club3d non pro bios..

[ Voor 4% gewijzigd door StanTheMan op 02-12-2003 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, doet niet veel goeds hier.. heb em erop geflashed, maar nu doet de kaart dus helemaal niks meer..

boel piept nu wat, maar daar is ook alles mee gedaan

• StanTheMan
hm heel vreemd, het is toch echt het goede bios, van de club3d 9700 non pro, heb die zelf ook een keer gebruikt ervoor en het klopte.

Maar je kunt m nog wel terugflashen?
Pagina: 1