ervaringen met xerox waxprinter 8200

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55657

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben op dit moment een HP colorlaser printer 4550N staan. Nu zijn we jaarlijks 2300 euro aan onderhoudsmateriaal voor dit apparaat kwijt:
9 toners
2 drums
1 imaging drum
1 fuser kit
1 transfer kit

Kortom erg duur. Ik heb gezocht naar alternatieven en ben uitgekomen op een xerox tektronix phaser 8200N waxprinter. Volgens de opgaven van de levensduur van de waxblokjes en de dekking die wij feitelijk behalen met onze HP zou ik 1300 per jaar aan materialen verbruiken. Onze dekking ligt namelijk op 1% per kleur per pagina ipv de gehanteerde 5% van Xerox dus met een kleurenblokje van 7000 pagina's voor 5% dekking zouden wij 35000 pagina's kunen afdrukken. En toevallig printen we ook op de HP 35000 pagina's per jaar. Het gaat dan voornamelijk om rapporten met kleurengrafieken e.d. en een kleurenzin.

Kortom de gebruikskosten voor toners zijn gelijk aan die voor de wax alleen hebben we geen kosten meer voor de drum e.d.

Mijn vraag, weet iemand of die 5% dekking die Xerox meeneemt realistisch is, komen er nog meer kosten bij kijken, zijn de apparaten onderhoudsgevoelig en zijn er andere zaken die ik mee moet nemen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Als je zo weinig gaat printen (1% dekking), dan raad ik je deze machine niet aan.
De solid ink printers zijn ontworpen om hogere volumes/dekking te printen.
Overigens weet ik uit ervaring dat je zeker geen 35k pagina's zal halen met zo'n setje blokken (cleaning cycles e.d.).

Als inkt te lang in de printkop blijft zitten, koekt deze aan de randen van de reservoirs aan.. wordt te vaak opgewarmd/afgekoeld en gaat verkleuren. Om dit op te lossen moet je meestal >100 pagina's van die kleur printen (solid fill) om weer "verse" inkt in de kop te krijgen.

Ook kunnen de nozzles verstopt gaan zitten en een cleaning cycle kost zo'n 25 euro aan inkt.. soms heb je hier meerdere van nodig om de nozzles vrij te krijgen.
(hou er overigens ook rekening mee dat de machines 24h/dag aan moeten blijven staan, anders moet de machine opwarmen -> veel inktverlies)

Behalve inkt zal je ook af en toe een maintenance kit moeten aanschaven, zie xerox site voor prijzen/levensduur (www.officeprinting.xerox.com).

Al met al, zou ik eerder voor bijv. een Phaser 6200 of 6250 gaan in jouw situatie. Zeer storingsvrije machines.

Vertrouw me, qua kosten ga je met de 8200 praktisch gelijk zitten aan de HP die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55657

Topicstarter
Oke, bedankt voor het advies, qua hoeveelheid zitten we trouwens aardig hoog. We printen zo'n 40000 pagina's per jaar (bovenaan een dun randje in kleur en op een aantal pagina's wat grafieken e.d. in kleur vandaar de lage dekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30796

dit komt waarschijnlijk iets meer in de buurt van wat je zoekt: kyocera fs-c5016n

Deze moet volgens de specificaties 200.000 pagina's draaien voordat je aan een Maintainance Kit toe bent (dus een fuser of drum moet vervangen). Alleen toner is voor deze printer voldoende. De kleuren toners zijn ongeveer 100 p/s en de zwarte 80 euri.

edit: bij 5% dekking gaan de toners 8000 pg mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 30796 op 05-12-2003 00:14 ]