Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] touchscreen Lcd aansluiten (Sharp LM7MS62)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een gelange tijd op zoek naar de juiste manier om me Sharp LM7MS62 A
met het serie nummer 98F04638 A en het nummer op het Lcd LM131 aan te sluiten.
Het nummer op de print plaat N1292CP.
Het is zeer lastig om de schema's te zoeken omdat het 22 pins is.
Ook in de search heb ik weinig informatie kunnen vinden, op google is ook weinig te vinden.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen als jullie meer info/foto's nodig hebben geef ik dat graag.

Verwijderd

Topicstarter
Kan echt niemand mij helpen

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ehh..probeer sharp te mailen. soms zijn ze wel zo aardig dat ze een sheetje voor je sturen. Google doet idd nie erg veel. Waar komt ie uit?

Verwijderd

Topicstarter
Uit een compaq handheld, als ie lukt kan ik waarschijnlijk nog aan veel meer komen :) :)

Verwijderd

22 draadjes... dan moet het niet zo heel moeilijk zijn.

8 databits + 4 (bij 2 controllers) controle bits = 12 bits
backlight = 2 bits
spanning = 2 bits
contrast = 2 bits
touchscreen = 4 bits (horizontaal en vertikale weerstanden)

totaal: 22 bits

gewoon een kwestie van banen volgen, en kijken wat voor controller op zit zodat je een protocol kunt schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
4 draadjes voor de touchscreen.
Ik vermoed een controler(als Ic1 de controler is)
en 2 draden buiten die 22 vermoed k voor het licht.

Verwijderd

Topicstarter
Na nader onderzoek verricht te hebben houd ik 14 van de 22 pins over
4 pinnen touch screen
2x nix
2 speakertje

pin 1 t/m 4 zijn verbonden met STAB4(een connector voor het scherm)
pin 5 t/m 8/9(twijfel) met FFC1(een connector voor scherm aan de rechterkant)
pin 10 t/m 12 richting STAB4 maar daar kan k verder nog nix uithalen
pin 13 nix
pin 14 nix
15 en 16 gehele print plaat (- pool, denk ik)
17 speaker +
18 speaker -
en de laatste 4 met de connector van de touch screen

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen want dit is mijn eerste LCD die ik aan :) hoop :) te sluiten

Verwijderd

Topicstarter
Oja de controler vermoet ik IC1 heeft 20 aanluitingen en encryptie LA5318 7JB2

• Rein_stein
kan je anders een foto maken van de printplaat, en met name van het gedeelte connector + chips?
* Rein_stein wil dr ook wel 1 als dit gaat werken :)

En ik zou echt HP(das compaq) of sharp ff proberen te mailen.....

[ Voor 22% gewijzigd door Rein_stein op 07-12-2003 16:02 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Zojuist heb ik ook zo`n pda uit elkaar gehaald en heb zo volgende foto`s gemaakt:

Een datasheet heb ik niet kunnen vinden.
@-FACEMAN-: heb je Sharp al gemaild?

[ Voor 67% gewijzigd door BJD op 06-11-2020 11:45 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Al zou je dit LCD aan je parralelle poort geknoopt krijgen dan is er nog geen software beschikbaar om het ding aan te sturen,

Dus zul je zelf software moeten gaan schrijven, en da's niet echt simpel... zonder datasheet zelfs onmogelijk.

Repareren doe je zo.

• BJD

BJD

Sine schreef op 27 december 2003 @ 14:30:
Al zou je dit LCD aan je parralelle poort geknoopt krijgen dan is er nog geen software beschikbaar om het ding aan te sturen,

Dus zul je zelf software moeten gaan schrijven, en da's niet echt simpel... zonder datasheet zelfs onmogelijk.
Maybe is de controler wel een reguliere controler.
(als er een controler op de LCD zit :( )

• Rein_stein
Ziet er idd niet erg makkelijk uit. In t laptopscherm aan VGA kaart topic kan je wel wat info vinden om m rechtstreeks aan te sluiten, maar er zijn hier geen RGB signalen, dus dat gaat niet door. Hopen dat Sharp wat wil zenden...

• BJD

BJD

Heb is ff lopen zoeken met google en de masterprint maar ik kan nix vinden wat op een lcd controler lijkt.
Alle sjips die ik vind zijn voor de seriele poort,pcmcia,geluid enz. Kan het niet zijn dat de lcd controler in de proc zit?
(zal morge ff typenr posten)

• BJD

BJD

Oke ff een UPDATE:
de "master controler" is een Toshiba TMPR3912U.
Ik vermoed dat deze de lcd aanstuurt omdat ik niet verwacht dat het lcd door zo`n miezerig klein chipje kan worden aangestuurd (zie pic`s).

Ik heb laatst ik Sharp om een datasheet gevraagd maar die wouden me dat niet geven omdat het een speciaal model voor Compaq apart gemaakt was.
En in de voorwaarden die dan gesloten worden staat dan meestal ook het bedrijfsgeheim besproken = gen datasheets verstrekken :( .
Ik dus Compaq gebeld maar na een half uur met zo`n (dom) figuur aan de lijn te hebben gezeten, (die na 3x uitleggen nog niet wist wat een datasheet was) ontdekte ik wel dat ik zo niet verder zou komen.
Dus ik heb een mail naar de compaq Design Department gestuurd en daar heb ik nog geen reactie op.

Bestaat er een kans dat als ik het lcd via een regulier schema aansluit dat ie het doet?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Heb ook al een Psion uit elkaar getrokken en Sharp gemaild over het LCD dat erin zat. Konden me niet helpen omdat het een OEM-product was. Maar wat ik uit datasheets van andere LCD's heb kunnen opmaken is dat LCD's van Sharp (zwart-witjes dan) gewoon passive matrix LCD's zijn. De rijen zijn dus aangesloten op een decoder die een binair signaal verwacht en rij voor rij activeert. De rijen worden (in geval van veel Sharp LCD's) via vier schuifregisters serieel ingeladen. Je hebt dus voor elk horizontaal kwart van het LCD een datalijn. Als je de schuifregisters ingeladen hebt stuur je het rijnummer binair naar de rijdecoder en de rij wordt aangezet. Daarna begint het hele spel weer van voren af aan met de volgende rij. Er is dus altijd maar één rij tegelijk aan, maar omdat de rijen razendsnel ververst worden (Sharp raadt 85 Hz per frame aan) neemt je oog het waar alsof er een vast beeld op staat. Als alle rijen en kolommen tegelijk aan zouden zijn zou dit veel te veel stroom kosten. Zie overigens ook Laptop LCD aan VGA-kaart en [rml][ EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject[/rml] voor meer passive matrix stuff.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• BJD

BJD

Stoney3K schreef op 08 januari 2004 @ 20:28:
Heb ook al een Psion uit elkaar getrokken en Sharp gemaild over het LCD dat erin zat. Konden me niet helpen omdat het een OEM-product was. Maar wat ik uit datasheets van andere LCD's heb kunnen opmaken is dat LCD's van Sharp (zwart-witjes dan) gewoon passive matrix LCD's zijn. De rijen zijn dus aangesloten op een decoder die een binair signaal verwacht en rij voor rij activeert. De rijen worden (in geval van veel Sharp LCD's) via vier schuifregisters serieel ingeladen. Je hebt dus voor elk horizontaal kwart van het LCD een datalijn. Als je de schuifregisters ingeladen hebt stuur je het rijnummer binair naar de rijdecoder en de rij wordt aangezet. Daarna begint het hele spel weer van voren af aan met de volgende rij. Er is dus altijd maar één rij tegelijk aan, maar omdat de rijen razendsnel ververst worden (Sharp raadt 85 Hz per frame aan) neemt je oog het waar alsof er een vast beeld op staat. Als alle rijen en kolommen tegelijk aan zouden zijn zou dit veel te veel stroom kosten. Zie overigens ook Laptop LCD aan VGA-kaart en [rml][ EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject[/rml] voor meer passive matrix stuff.
Heb je hem zelf aan de praat gekregen, en zoja hoe en met welk schema?

het word dus moeilijk om dat LCD "gewoon" aan te sluiten?

[ Voor 93% gewijzigd door BJD op 09-01-2004 15:50 ]

• BJD

BJD

Update/*schop*:
Hier is een datasheet te vinden over hoe de ARM (hoofdproc, die Toshiba) de LCD aansuurt.
http://www.semicon.toshib...ily/3911_12/pdf/sec17.pdf

bestaan er convertor chips waardoor ik de LCD aan de paralele poort kan aansuiten en met PoweLCD o.i.d. kan aansturen?

En het backlight, hoe moet ik die aansuiten?
Ik heb er al een keer 1,5-12v (max 1A) opgegooid zonder enig resultaat.
Ik dacht dat het LCD op het "mobo" was aangesloten op een "NPC 82J-SM8140AM".
datasheet: http://www.npcamerica.com/Datasheets/SM8140A.pdf
(als het backlight het alleen doet ben ik ook al blij want dan heb ik een mooie verlichting in m`n case :) )

[ Voor 11% gewijzigd door BJD op 12-01-2004 15:19 ]

Pagina: 1