[linux] overstappen naar smp

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Mensen, ik ben van een single naar een dual p3 systeem overgestapt. Wat zijn nu de stukjes software die ik moet recompilen? Ik draai al met een 2.4.22 SMP kernel, maar voor de rest heb ik nog geen software recompiled. Ik draai apache mysql proftpd en een aantal gameservers die ik niet kan recompilen.

Ik heb wel gelezen dat alleen een smp kernel voldoende is, maar klopt dit ook?

| Hardcore - Terror |

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Normaal gesproken niets. Maar sommige apps doen het beter na een recompile omdat ze dan gezien hebben dat je een smp systeem draait, en zullen zich er dus op aanpassen... Maar over het algemeen gebeurt dit ook gewoon @runtime. Dus eigenlijk gewoon iets doen! Kernel 2.6 is ook zeker aan te raden als je een SMP systeem draait trouwens!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
is 2.6 dan al goed genoeg om nu meteen erop te pleuren of moet ik nog ff wachten tot de final komt? En ist verschil echt zo groot?

| Hardcore - Terror |

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Het is eigenlijk niet nodig om je programma's te recompilen. De programma's die multithreading gebruiken (ook onder niet SMP systemen is dit handig) gebruiken meteen de SMP mogelijkheid. De kernel is wel belangrijk om te recompilen.

Verder schijnt er een redelijk verschil te zitten tussen de 2.4.x kernel en de 2.6.x kernel. Vooral met SMP. Echter is hier nog geen stabiele versie van.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

nouja... niet stabiel zou ik niet willen zeggen. Bij mij is 2.6 stabieler dan 2.4, en het verschil in snelheid bij SMP t.o.v 2.4 is toch wel best groot. Dus ik zou zeggen, probeer het eens, kan nooit kwaat. Werkt het niet, wacht je nog even...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik draai hier ook een dual P3 met 2.4.21. Nooit problemen mee gehad. Het compilen van een kernel is nog nooit zo snel gegaan! (zoek maar eens naar de -j optie van make). Software hoef je niet opnieuw te compilen omdat Linux alle threads (dus ook processen, er bestaat onder linux geen verschil tussen een proces en een thread) zelf verdeelt over de processoren.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Je bedoel waarschijnlijk dat elke thread van een programma gewoon "just another proces" is voor je besturingssysteem?

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Je hebt gelijk, deed dit uit het hoofd en ben net begonnen in het boek. Ik zal het even quoten:
The kernel schedules individual threads, not processes. In traditional Unix systems, each process consists of one thread. In modern systems, however, multithreaded programs are common. As you will see later, Linux has a unique implementation of threads - it does not differentiate between threads and processes. (blz 15)
....
Linux has a unique implementation of threads. To the Linux kernel, there is no concept of a thread. Linux implements all threads as standard processes. (blz 25)
Dit stukje tekst komt uit het boek Linux Kernel Development van Robert Love. Dit boek beschrijft de 2.6 kernel en de belangrijkste subsystemen van de kernel.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Pagina: 1