Kernel compilen tijdens setup.

Pagina: 1
Acties:

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 12:16

ferno

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een leuk nieuw bordje die het erg goed doet laatst aangeschaft en daar wil ik Mandrake 9.2 op gaan draaien, nu is het zo dat de standaard Kernel die meegeleverd wordt met Mandrake 9.2 problemen met de SIS 746 chipset van dit bord veroorzaakt (lost interrupt problemen bij het booten en ook SIS900 nic problemen), ik kan wel met de ALT1 kernel booten en de install afronden (op de SIS900 probs na dan)
maar na een reboot heb je dus weer de standaard kernel en het lost interrupt probleem.
Nu is het zo dat ik helemaal niet meer de os in kom en mijn vraag is hoe kan ik nou de kernel compilen als ik niet eens Linux in kom?
En is het mogelijk om tijdens de install gelijk een andere aangepaste kernel de installeren??

Alvast dank voor de eventuele info.

Ferno.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als ik het goed begrijp heb je mandrake wel geinstalleerd ?
In dat geval kun je hetvolgende doen :
je start de rescuemode op, dan tik je in (de naam van de kernel) root=/dev/hda1 (Of de plek waar je linux hebt geinstalleerd.

Meestal heet deze kernel rescue , dus dan tik je in rescue root=/dev/hda1, dan start hij de rescue kernel op, en kun je dus prima werken. Op deze manier kun je dus de nieuwe kernel compileren op je mandrake systeem, en deze installeren, hoe je dat laatste doet staat ongetwijfeld bij de documentatie op de site van Mandrake ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ferno

ferno

Topicstarter
Failsafe noemt Mandrake het tegenwoordig maar ook dan krijg ik de Lost Interrupt omdat het nog steeds om de conflicterende kernel gaat.
Ik heb het starten insingle user mode al geprobeerd dus, maar dat loopt helaas ook vast. :(

Badankt voor de tip in ieder geval.
moto-moi schreef op 01 december 2003 @ 14:25:
Als ik het goed begrijp heb je mandrake wel geinstalleerd ?
In dat geval kun je hetvolgende doen :
je start de rescuemode op, dan tik je in (de naam van de kernel) root=/dev/hda1 (Of de plek waar je linux hebt geinstalleerd.

Meestal heet deze kernel rescue , dus dan tik je in rescue root=/dev/hda1, dan start hij de rescue kernel op, en kun je dus prima werken. Op deze manier kun je dus de nieuwe kernel compileren op je mandrake systeem, en deze installeren, hoe je dat laatste doet staat ongetwijfeld bij de documentatie op de site van Mandrake ;)

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Je kunt waarschijnlijk ook wel met knoppix een kernel voor mandrake recompilen, als je de root partitie van mandrake mount en daarheen chroot, heb je wel een goede kans dat het werkt...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die alternatieve kernel waar je het over hebt, moet je ook wel kunnen booten met je nieuwe systeem op de manier zoals moto-moi beschrijft.

• ferno

ferno

Topicstarter
Maar die kernel staat alleen op de install cd.

Verder heb ik gelezen dat kernel 2.6.0-test1 perfect werkt maar hoe krijg ik hem op mijn systeem zonder in de OS te komen. :?
_JGC_ schreef op 01 december 2003 @ 16:09:
Die alternatieve kernel waar je het over hebt, moet je ook wel kunnen booten met je nieuwe systeem op de manier zoals moto-moi beschrijft.

Verwijderd

ferno schreef op 01 december 2003 @ 16:32:
Maar die kernel staat alleen op de install cd.

Verder heb ik gelezen dat kernel 2.6.0-test1 perfect werkt maar hoe krijg ik hem op mijn systeem zonder in de OS te komen. :?

[...]
net zoals al eerder aangegeven is.
via een linux die het wel doet :) knoppix bijvoorbeeld leent zich hier uitstekend voor.

boot van knoppix. (of andere linux die het wel doet)
download de 2.6 kernel.
compile het ding.

mount je niet werkende mandrake. b.v. naar /mnt/mandrak
copieer dan die kernel ie je net gemaakt hebt naar /mnt/mandrak/boot/
chroot naar /mnt/mandrak
draai lilo of grub of wat je ook gebruikt.
en als er voor de rest geen errors zijn ben je klaar.

(leg het hier wel simpeler uit dan het is, maar dit is wel ongeveer waar je aan zit te denken als je wilt doen wat jij wilt doen)

Verwijderd

Ik begrijp dat de setup kernel wel werkt?
Zoja gebruik die dan! Dit kan bijvoorbeeld vanaf een dos-boot flop met loadlin.
(wel op command line opgeven welke partitie je root staat)

• ferno

ferno

Topicstarter
De setup Kernel staat op de CD (degene die wel werkt) en gezien ik niet bij de Lilo.conf kan komen kan ik de bootloader ook niet aanpassen.

Maar een bootflop is ook een alternatief.

Je kan met esc. naar de boot prompt en daar kan je kiezen uit floppy linux of failsafe en als je failsafe kiest loopt het met dezelfde error vast.

Ik heb gehoord dat met noacpi ook moet werken maar als ik

boot:linux noacpi of boot:linux acpi=off doe loopt het alsnog fast of geeft ik de commandline parameters verkeerd door???
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 16:51:
Ik begrijp dat de setup kernel wel werkt?
Zoja gebruik die dan! Dit kan bijvoorbeeld vanaf een dos-boot flop met loadlin.
(wel op command line opgeven welke partitie je root staat)

• ferno

ferno

Topicstarter
Hmm,

Heel vaag (if niet waarschijnelijk de kernel versie) met Knopix wil de boel ook niet starten dus ik Slackware 9.1 (en als ik een distro zou verdenken van moeilijk doen met chipsets dan zou het slackware zijn) en gewoon installeren en booten als een raket.

Go figure, anyhow ik moet dus kernel 2.4.20 hebben want die 2.4.22 die met Mdrake meekomt wil niet maar de vraag is hoe dat in mandrake te krijgen, ik zou natuurlijk de slackware kernel op een flop kunnen zetten mdrake in single user modus starten de root partietie in rw modus mounten de boel ovre kopieren en lilo aanpassen met een extra boot optie maar k vraag mij af of dat niet makelijker kan en gelijkt tijden de setup van mandrake de custom kernel erin te jassen (met slackware kan dat aan het einde vraagt de install waar je de kernel vandaan wilt plukken).
Ik zou natuurlijk ook slackware kunnen blijven gebruiken (ben erg gecharmeerd van slackware) maar vind mandrake wel lekkerder in gebruik en de update funktie van mandrake vind ik ook erg goed (komt bijna in de buurt van de ports collection van FreeBSD), wie weet geef ik Gentoo ook een gooi want die heeft ook een ports constructie.

Anyway als iemand mij kan helpen om op een minder omslachtige manier dan de bootflop actie een custom kernel in Mandrake te krijgen ben ik daar zeer blij mee.

Ferno.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Probeer de Gentoo basis-installatie CD eens. Daarmee kun je waarschijnlijk wel booten, en je netwerk aan de gang krijgen. Vervolgens download je de laatste kernel-sources indien nodig naar je mandrake-disk, chrooten naar je mandrake-disk (zie instructies gentoo-installatiehandleiding), en compilen maar!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

ferno schreef op 02 december 2003 @ 00:00:
Hmm,

Heel vaag (if niet waarschijnelijk de kernel versie) met Knopix wil de boel ook niet starten dus ik Slackware 9.1 (en als ik een distro zou verdenken van moeilijk doen met chipsets dan zou het slackware zijn) en gewoon installeren en booten als een raket.

Go figure, anyhow ik moet dus kernel 2.4.20 hebben want die 2.4.22 die met Mdrake meekomt wil niet maar de vraag is hoe dat in mandrake te krijgen, ik zou natuurlijk de slackware kernel op een flop kunnen zetten mdrake in single user modus starten de root partietie in rw modus mounten de boel ovre kopieren en lilo aanpassen met een extra boot optie maar k vraag mij af of dat niet makelijker kan en gelijkt tijden de setup van mandrake de custom kernel erin te jassen (met slackware kan dat aan het einde vraagt de install waar je de kernel vandaan wilt plukken).
Ik zou natuurlijk ook slackware kunnen blijven gebruiken (ben erg gecharmeerd van slackware) maar vind mandrake wel lekkerder in gebruik en de update funktie van mandrake vind ik ook erg goed (komt bijna in de buurt van de ports collection van FreeBSD), wie weet geef ik Gentoo ook een gooi want die heeft ook een ports constructie.

Anyway als iemand mij kan helpen om op een minder omslachtige manier dan de bootflop actie een custom kernel in Mandrake te krijgen ben ik daar zeer blij mee.

Ferno.
slackware heeft meer noten op zijn stok hoor :)
met projecten zoals
slapt-get -apt-get cloon
dropline-gnome - ximian desktop cloon
en niet te vergeten
linuxpackages - website vol met tgz's

hiermee kun je echt super makkelijk je complete slackware bak beheren en up to date houden.
zonder dat je ooit iets zelf hoeft te compilen of wat dan ook.

• ferno

ferno

Topicstarter
Thanx,

Ik zit er meer en meer aan te denken om toch maar slackware te gaan gebruiken ook omdat Slackware lekker naar je hand te zetten is, meer dan Mandrake.
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 13:09:
[...]

slackware heeft meer noten op zijn stok hoor :)
met projecten zoals
slapt-get -apt-get cloon
dropline-gnome - ximian desktop cloon
en niet te vergeten
linuxpackages - website vol met tgz's

hiermee kun je echt super makkelijk je complete slackware bak beheren en up to date houden.
zonder dat je ooit iets zelf hoeft te compilen of wat dan ook.

• ferno

ferno

Topicstarter
Moet alleen nog zien de qmailtoaster goed op slackware draainde te krijgen maar daar zijn ook wel howto's voor volgens mij.

• ferno

ferno

Topicstarter
Fixed!!

Gewoon de optie NOACPI aanvinken tijdens setup, die zocht ik maar kon ik maar niet vinden maar vandaag heb ik de setup met een betere grafische kaart gedaan en toen zag ik dat je aan het einde een optie (dit is in een heel klein windowtje die je allemaal naar beneden moet scrollen) hebt om je bootloader te configureren, had ik met de vorige kaart niet gezien (was een S3 Trio 64 met een MB ram en dat produceert echt bagger beeld zelfs in de setup van Mandrake).

Anyway het draait nu.

Thanx voor alle hulp.

Pagina: 1