[ECS K7S5A] Pci kaart fouten

Pagina: 1
Acties:

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
oh oh oh oh jongens ik heb weer iets

ik heb dit boardje al een tijdje en werkt gewoon goed dit ding.
maar nou begon laatste men vader te zeuren dat koptelefoon niet hard genoeg ging. Dus heb ik er een pci soundblaster 128 bit geluidskaartje bijgezet en van af toen is het fout.

het was elke keer een gok of dat hij aan ging of niet, maja naar meestal wa dingen te proberen zoals :

stekker 20 sec eruit
resetten
aan/uit zetten

dan deed hij het weer wel

maar nu laatst ging hij echt ging een keer meer aan of ja pas naar 10 keer ofzo iets doen.

dus moest ik elke keer de cmos leeg gooien en opnieuw opstarten en dan deed hij het weer wel.

je zou zeggen andere bios erop en het kan verholpen zijn, maar er zit een el chipo de allerlaatste nieuwe op want anders kan ik men ddr333 geheugen niet voluit gebruiken, want dit boardje ondersteund standaart geen ddr333 geheugen.

nu heb ik gisteren op de hcc een pci raid kaartje gekocht en die erin gezet, maar de eerste keer starte hij al niet op, en jawel hoor naar paar keer proberen starte hij op. Toen de bios goed ingesteld zodat pci ide ondersteund is en opgeslagen en opnieuw opgestart maar tevergeeft hij start niet op... dus ik denk kaartje er weer eruit kijken of hij het dan doet NEE deed hij dus ook niet.

kaartje er weer ingezet en jawel hoor hij deed het starte zelf windows op en windows vond de RAID kaart en al SUPER... maar ik moest dus drivers installeren voor die kaart dus moest de pc opnieuw opstarten... en jawel hoor je raad het al

hij deed nix meer.... weer bios geflashed en toen starte hij weer op...

opbegeven moment krijg je te zien van hij de bios van dat raid kaartje aan het laden is en krijg ik:

searching for ide devices in beeld............. en allemaal puntjes erachter van dat hij aan het zoeken is.

staat er: error!! firmware incorrect of iets dergelijks...

wat gaater fout en wat kan ik er aan doen dat dit boardje niet elke keer ligt te zeiken?

ECS K7S5A
amd xp 2000
2 x 256 ddr 333
2 x hd 80.2 gb maxtor
1 x nec 1300a
1 x samsung combo drive

niets van de ide componenten zitten bij elkaar dus..

voor elk onderdeel is er een aparte aansluiting gereserveerd danwel op het moederbord als op de raid kaart...

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Je verhaal is ietwat onduidelijk. Maar ik ken het probleem, want ik heb hetzelfde probleem.
Hij heeft het altijd wel goed gedaan met de desbetreffende DDR geheugen?

Jouw XP 2000 processor werkt op een FSB van 133Mhz, dus jouw geheugen zal dan ook op PC2100 werken, ipv PC2700. Maar heb je voor de rest ook geen problemen als je op 133Mhz FSB draait?

En de ECS K7S5A is een berucht bordje wat betreft IRQ sharing. Wat ik aanraad is om jouw seriële en parallele poorten uit te schakelen, hetzelfde geldt voor de onboard geluid en de MIDI poort. Al het onnodige dus uitschakelen.

Zet de PCI IDE-busmaster aan en zorg dat je je IDE RAID controller in PCI slot 2 hebt hangen, dus ten opzichte van de AGP slot.

[ Voor 35% gewijzigd door Tatsu op 01-12-2003 13:58 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Bware81
Tatsu schreef op 01 december 2003 @ 13:52:
Je verhaal is ietwat onduidelijk. Maar ik ken het probleem, want ik heb hetzelfde probleem.
Hij heeft het altijd wel goed gedaan met de desbetreffende DDR geheugen?

Jouw XP 2000 processor werkt op een FSB van 133Mhz, dus jouw geheugen zal dan ook op PC2100 werken, ipv PC2700. Maar heb je voor de rest ook geen problemen als je op 133Mhz FSB draait?
het heeft altij zo gewerkt

idd je hebt gelijk proc 133 en gehugen dus ook 133 maar in die el cheepo bios kan je proc 133 instellen en geheugen 166... van daar dat ik deze bios draai :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
133/166 zal je niets helpen bij de K7S5A, het wordt er eerder slomer van dan beter. Gewoon op 133/133 zetten, desnoods op 138/138, maar zorg er iig voor dat je die snelheden gelijk houdt, een SiS chipset uit die tijd heeft er gewoon geen zin in om asynch te draaien.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je het ook al eens geprobeerd met een gewoon ECS bios, kan zijn dat er met je initialisaties het één en ander niet altijd goed gaat. Dan is het misschien beter om met je geheugen op 133MHz te draaien dan op 166 als het hele zakie niet of nauwelijks start

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

_JGC_ schreef op 01 december 2003 @ 13:55:
133/166 zal je niets helpen bij de K7S5A, het wordt er eerder slomer van dan beter. Gewoon op 133/133 zetten, desnoods op 138/138, maar zorg er iig voor dat je die snelheden gelijk houdt, een SiS chipset uit die tijd heeft er gewoon geen zin in om asynch te draaien.
Ik zou het geheugen gewoon op PC2100 laten draaien. Je Northbridge kan erg warm worden, hierdoor. Ikzelf heb op de mijne een koelblokje, inclusief koelertje erop moeten zetten, voordat ik stabiel PC133 kon draaien met mijn SDRAM.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Bware81
Turkish schreef op 01 december 2003 @ 13:55:
Heb je het ook al eens geprobeerd met een gewoon ECS bios, kan zijn dat er met je initialisaties het één en ander niet altijd goed gaat. Dan is het misschien beter om met je geheugen op 133MHz te draaien dan op 166 als het hele zakie niet of nauwelijks start
ja maar het gekke is dat hij altijd toen er nog geen andere geluidkaart en raid kaart in zat dat hij dan wel werkt :S

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Bware81 schreef op 01 december 2003 @ 13:57:
[...]

ja maar het gekke is dat hij altijd toen er nog geen andere geluidkaart en raid kaart in zat dat hij dan wel werkt :S
Gebruikte je toen überhaupt PCI sloten :?

offtopic:
MSN smilies werken meestal niet hier ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Maar probeer in ieder geval eerst jouw moederbord zo kaal mogelijk, dus alleen met geheugen, processor en videokaart. Draai gewoon op een FSB van 133Mhz/133Mhz. En natuurlijk al het onnodige onboard zooi die jij niet gebruikt uitschakelen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Tatsu schreef op 01 december 2003 @ 13:56:
[...]

Ik zou het geheugen gewoon op PC2100 laten draaien. Je Northbridge kan erg warm worden, hierdoor. Ikzelf heb op de mijne een koelblokje, inclusief koelertje erop moeten zetten, voordat ik stabiel PC133 kon draaien met mijn SDRAM.
Hehe, coolertje moeten vervangen bij de ECS K7S5A?
Dat is dan niet omdat die SiS chipset warm wordt en een cooler nodig heeft, maar omdat die "cooler" van ECS vastgeplakt zit met dubbelzijdige tape waardoor die chipset zn warmte niet kwijt kan. Een SiS735 kan je naakt zonder cooler draaien als het ff moet.

Overigens heb ik dat ding tijden op 147MHz gehad met standaardcooler. 150MHz kon ook nog, maar dan werd mn PCI en AGP ondergeklokt :(

• Bware81
Turkish schreef op 01 december 2003 @ 13:59:
[...]

Gebruikte je toen überhaupt PCI sloten :?

offtopic:
MSN smilies werken meestal niet hier ;)
alleen een netwerk kaartje op pci zon standaard realteck ding

nooit geen problemen mee gehad

offtopic:
ja maar je weet wel wak bedoel :P

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

_JGC_ schreef op 01 december 2003 @ 14:03:
[...]

Hehe, coolertje moeten vervangen bij de ECS K7S5A?
Dat is dan niet omdat die SiS chipset warm wordt en een cooler nodig heeft, maar omdat die "cooler" van ECS vastgeplakt zit met dubbelzijdige tape waardoor die chipset zn warmte niet kwijt kan. Een SiS735 kan je naakt zonder cooler draaien als het ff moet.

Overigens heb ik dat ding tijden op 147MHz gehad met standaardcooler. 150MHz kon ook nog, maar dan werd mn PCI en AGP ondergeklokt :(
Juist vanwege die brakke dubbelzijdige plakband waar ECS destijds hun Northbridge koelblok mee vastplakte. Zowel met rev 1.x als 3.x.

Heb op de HCC DDR geheugen gehaald, die rev 3.x van mij wil het al niet slikken, en die 1.x van mij draait al niet eens op 133Mhz FSB. Een ander moederbord is al in aantocht. :P

Verwijderd

Ik neem maar even aan dat je v1 of 3 hebt van het bord? Als je per ongeluk de bios van v5 (Pro versie) gebruikt, heb je kans dat je PCI sloten nietmeer zo lekker werken in bepaalde gevallen (oa. als je USB in bios aanzet)

Wat je kunt proberen is:

- juiste bios opzoeken en flashen (v1/3 chb0327; v5 chb0120)
- CMOS leeggooien
- In bios gaan en wachten totdat je voorbij het POST scherm bent; daarna reboot)
- Na opstarten bios ingaan en dan je gebruikelijke instellingen herstellen
- CPU/geheugen op 100/100 MHZ of 133/133
- Force ESCD aanzetten
- Plug-and-Play OS aan

Als het goed is, moet alles het weer doen..
Tatsu schreef op 01 december 2003 @ 14:07:
[...]

... Zowel met rev 1.x als 3.x.

Heb op de HCC DDR geheugen gehaald, die rev 3.x van mij wil het al niet slikken, en die 1.x van mij draait al niet eens op 133Mhz FSB. Een ander moederbord is al in aantocht. :P
Dan heb je toch een aantal vuistregels niet in acht genomen...ik ga er voor het gemak maar van uit dat je het geugen bijgeprikt hebt en nit vervangen? Dan moet je de grootste module (en in geval van v3 de snelste in bank 1 stoppen - de laatste ). Ik heb 256 PC2100 en 512 PC2700 op 133 Mhz lopen op een K7S5A Pro en ik heb totaal geen problemen ermee...Ook niet toen ik nog een v1 had.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 14:21 ]

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 14:09:
Ik neem maar even aan dat je v1 of 3 hebt van het bord? Als je per ongeluk de bios van v5 (Pro versie) gebruikt, heb je kans dat je PCI sloten nietmeer zo lekker werken in bepaalde gevallen (oa. als je USB in bios aanzet)

Wat je kunt proberen is:

- juiste bios opzoeken en flashen (v1/3 chb0327; v5 chb0120)
- CMOS leeggooien
- In bios gaan en wachten totdat je voorbij het POST scherm bent; daarna reboot)
- Na opstarten bios ingaan en dan je gebruikelijke instellingen herstellen
- CPU/geheugen op 100/100 MHZ of 133/133
- Force ESCD aanzetten
- Plug-and-Play OS aan

Als het goed is, moet alles het weer doen..

[...]

Dan heb je toch een aantal vuistregels niet in acht genomen...ik ga er voor het gemak maar van uit dat je het geugen bijgeprikt hebt en nit vervangen? Dan moet je de grootste module (en in geval van v3 de snelste in bank 1 stoppen - de laatste ). Ik heb 256 PC2100 en 512 PC2700 op 133 Mhz lopen op een K7S5A Pro en ik heb totaal geen problemen ermee...Ook niet toen ik nog een v1 had.
Naar mijn bescheiden mening, weet ik wat ik doe. Heb genoeg ervaring om te weten wat de vuistregels zijn. :)
Ik draai op mijn ECS K7S5A rev 3.x normaliter 512MB SDRAM, deze probeerde ik te vervangen voor 512MB DDR PC2700 Twinmos geheugen. Het geheugen draai alleen op een FSB van 100Mhz/100Mhz draait het stabiel, niet op 133Mhz zoals het hoort. Tevens niet op de welbekende 138Mhz van de ECS K7S5A.

Verwijderd

Oeps!...dan heb ik voor mijn beurt gesproken...maar toch denk ik dat je een verkeerde biosversie zou kunnen hebben...mits je geheugen zelf niet kaduuk is natuurlijk...afgaande op een eerdere post van jou, gaat je IDE/PCI bus over de zeik als je 133 kiest.

Het kan - en is ook veel waarschijnlijker- dat je toch iets over het hoofd ziet. Gebeurt me ook vaak genoeg en je zou dan zeker niet de eerste zijn. probeer eens met memtest of je geheugen wel 100% is?

edit: typfoutjes eruit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 15:34 ]

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 15:33:
Oeps!...dan heb ik voor mijn beurt gesproken...maar toch denk ik dat je een verkeerde biosversie zou kunnen hebben...mits je geheugen zelf niet kaduuk is natuurlijk...afgaande op een eerdere post van jou, gaat je IDE/PCI bus over de zeik als je 133 kiest.

Het kan - en is ook veel waarschijnlijker- dat je toch iets over het hoofd ziet. Gebeurt me ook vaak genoeg en je zou dan zeker niet de eerste zijn. probeer eens met memtest of je geheugen wel 100% is?

edit: typfoutjes eruit
Geheugen heb ik getest op 100Mhz FSB, memtest gaf geen fouten aan.
Het moederbord zou het merk wel moeten slikken, maar doet het simpelweg niet.
Tevens heb ik het zo kaal mogelijk geprobeerd, om uit te sluiten dat het een ander probleem zou kunnen zijn, zoals een voedingsprobleem.
Maargoed, ik ben nu zover dat ik een ander moederbord heb besteld.
De betreffende moederbord gaat gewoon met de SDRAM mee naar mijn andere systeem, waar dan de AMD XP2000+ vervangen gaat worden voor een AMD Thunderbird 1400Mhz. Die tevens in een K7S5A, maar dan een rev 1.x, alleen op 112Mhz FSB. Deze ECS gaat dan ook gelijk het verdomhoekje in. :P

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tatsu schreef op 01 december 2003 @ 13:52:
Wat ik aanraad is om jouw seriële en parallele poorten uit te schakelen, hetzelfde geldt voor de onboard geluid en de MIDI poort. Al het onnodige dus uitschakelen.

Zet de PCI IDE-busmaster aan en zorg dat je je IDE RAID controller in PCI slot 2 hebt hangen, dus ten opzichte van de AGP slot.
offtopic:
Zeer bedankt, Tatsu - ik heb eindelijk mijn Promise controllertje naast m'n AGP-kaart kunnen weghalen (dat *was* het enige PCI-slot waarin 'ie werkte) na het afschakelen van MIDI en parallel interface. Onboard geluid, LAN en seriele poorten worden trouwens nog wel gebruikt.

Ik dacht altijd dat ik redelijk kon Googlen, maar hier heb ik toch zowat een half jaar mee gezeten :X

Overigens heb ik nog steeds hetzelfde probleem als de TS: in 8 van de 10 gevallen haalt het mormel z'n POST niet; maar ik moet d'r nog eens een betere voeding inzetten voordat ik er een topic over zou durven te openen ;) Nou draait het ding toch 24/7, dus haast is er niet bij - en liever nog dan een betere voeding schaf ik hier eik ook een nieuw mobo voor aan. En nog liever allebei. Het ECS-bord parkeer ik dan wel in de slaapkamer-PC of zo :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Rataplan schreef op 01 december 2003 @ 16:11:
[...]
offtopic:
Zeer bedankt, Tatsu - ik heb eindelijk mijn Promise controllertje naast m'n AGP-kaart kunnen weghalen (dat *was* het enige PCI-slot waarin 'ie werkte) na het afschakelen van MIDI en parallel interface. Onboard geluid, LAN en seriele poorten worden trouwens nog wel gebruikt.

Ik dacht altijd dat ik redelijk kon Googlen, maar hier heb ik toch zowat een half jaar mee gezeten :X

Overigens heb ik nog steeds hetzelfde probleem als de TS: in 8 van de 10 gevallen haalt het mormel z'n POST niet; maar ik moet d'r nog eens een betere voeding inzetten voordat ik er een topic over zou durven te openen ;) Nou draait het ding toch 24/7, dus haast is er niet bij - en liever nog dan een betere voeding schaf ik hier eik ook een nieuw mobo voor aan. En nog liever allebei. Het ECS-bord parkeer ik dan wel in de slaapkamer-PC of zo :)
Had eerst ook hetzelfde probleem, na veel prutsen ben ik hier achtergekomen.
Die ECS K7S5A hebben nogal wel een goede voeding nodig, inderdaad. Al heb ik geluk dat een van beide het doet met een Q-tec 250 Watt.
Als je een rev 1.x hebt, zou je eens kunnen proberen om je batterijtje op je moederbord te vervangen. Dat was namelijk ook nog een bekend probleem.
Maar ik vermoed inderdaad hetzelfde als jou, de voeding.
Succes ermee. :)
Je zal het enigzins nodig hebben met dit bordje. :P

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tatsu schreef op 01 december 2003 @ 16:23:
Succes ermee. :)
Je zal het enigzins nodig hebben met dit bordje. :P
Het blijft een kreng :) Daarnet wou 'ie structureel niet meer booten. Promise eruit, boot 'ie vlekkeloos. Promise er weer in, boot 'ie nog steeds vlekkeloos. Schiet mij maar lek :D

Bware81: ook jij veel succes - en veel blijven proberen, dit bordje draait op liefdevolle aandacht ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1