[mobo]7VJL Apogee wordt heet

Pagina: 1
Acties:

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07 13:18

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
Ik heb een chaintech 7VJL Apogee mobo en sinds 2 dagen geleden wordt die heel snel heet. Ik heb in SiSoft naar de temperatuur gekeken en mijn PCI bus is 71oC! Mijn HD's worden 53oC en het mainboard zelf rond de 60oC. Ook ruik ik een lucht als een geklapte voeding ofzo, waarschijnlijk een weerstandje dat het moeilijk heeft.

Ik heb vrijdag een DVD brander, een casefan en een IDE rounded cable geïnstalleerd en sindsdien doet hij raar. Kan het zijn dat ik de fan verkeerd om heb geïnstalleerd? Lijkt mij niet dat daardoor je bord 71 graden wordt :/
Ik heb de kast een tijdje open laten draaien en ook toen werd hij zo heet. Heeft iemand een idee wat ik wellicht fout gedaan kan hebben of is het gewoon toeval en is mijn mobo aan het sterven? Mobo is +/- 1,5 jaar oud.

Specs;
Chaintech 7VJL Apogee KT333
AMD 2400+
1024MB DDR PC2700
WinXP Pro En SP1

vroeger werd het in de kast nooit warmer dan 35 graden.

Connaisseur des femmes

Verwijderd

moet je ff kijken of soms eens van die fosfest of hoe die dingen ook heten die rond je CPU zitten zijn gesprongen (gewoon kijken of er iets abnormaal uitziet)

plug er even een tijdelijke voeding in om te kijken of het niet mishcien aan de voeding kan liggen.

ik zelf heb ook een 7VJL en heb idd een case temp van max 30c...

maar als je volgens de health monitor 70 graden word
hoeveel word je cpu dan wel niet of bedoel je die :)

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
nee mn cpu is 35, best netjes voor n amd trouwens! :)

maar ik weet niet of het mn voeding is, kan die teveel stroom geven waardoor de rest te heet wordt?

Connaisseur des femmes

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 19:43
Gulli schreef op 01 december 2003 @ 13:29:
Specs;
Chaintech 7VJL Apogee KT333
AMD 2400+
1024MB DDR PC2700
WinXP Pro En SP1

vroeger werd het in de kast nooit warmer dan 35 graden.
zet eens je oude ide kabel terug kijken wat ie dan doet want die temperatuur lijkt me wel heel heet!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vermoed dat je een probleempje met je voeding hebt. Kun je ergens een andere voeding lenen?
maar ik weet niet of het mn voeding is, kan die teveel stroom geven waardoor de rest te heet wordt?
Dat kan ja, al formuleer je het wat ongelukkig.
Het kan ten eerste zo zijn dat er ergens kortsluiting is ontstaan in je machine, waardoor de voeding aan dat onderdeel meer stroom levert dan normaal is. Dat lijkt me hier niet aan de hand, aangezien je hele pc te heet (lijkt) te worden.
Ten tweede kan je voeding zelf brak zijn, waardoor de voedinsspanningen (tijdelijk of sterk fluctuerend) buiten de toleranties komen. Dat lijkt in dit geval wat logischer. Je hebt net wat nieuwe hardware ingebouwd, waardoor de voeding zwaarder wordt belast. Wanneer een voeding net wat meer wordt belast dan ie aankan, dan kun je dit soort problemen verwachten.

Kun je de opwarming trouwens met de hand verifiëren? Zou natuurlijk een beetje lullig zijn als je sensors onbetrouwbaar zijn waardoor idioot hoge temperaturen worden gerapporteerd aan de software. Dit wil niet zeggen dat ik niet geloof dat er een probleem is; brandlucht is uiteraard in alle gevallen een verontrustend iets!
moet je ff kijken of soms eens van die fosfest of hoe die dingen ook heten die rond je CPU zitten zijn gesprongen
Dat zal het probleem sowieso niet zijn, want geklapte mosfets leveren geen stroom meer aan de CPU waardoor de hele machine niet meer zou starten. Het kan wel zijn dat er een paar elco's zijn geploft of op springen staan. Controleer of er elco's zijn die bol staan of waar smurrie uit is gelekt. In dat geval moeten alle elco's op het bord vervangen worden.

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Topicstarter
In principe zou mn voeding niet meer kracht hoeven zetten want mijn DVD-brander is in de plaats van m'n CD-brander, en m'n casefan vervangt een oude, een rounded cable heb ik al eens gehad zonder problemen dus dat kan het allemaal niet zijn. Ik heb met een andere voeding getest en SiSoft gaf nog steeds dezelfde temps aan.
Ik heb eens met MBM gekeken en die geeft weer hele andere temps aan, een case van 35 en een proc van 57, dat zijn betere waarden. In mn bios stond ook gewoon 57 graden voor mn proc. Mn voltages klopten ook allemaal dus het lijkt erop dat mn systeem gewoon stabiel draait.
Ik heb op mn mobo gekeken en ik zie geen kapotte of stervende onderdelen zitten.

Voorlopig hou ik het er op dat er gewoon tijdelijk iets niet helemaal lekker zat maar het lijkt er op dat alles nu voorbij is. Mn temps staan weer goed en het stinkt niet meer. Mocht het nog een keer voorkomen dan denk ik dat ik eens naar een andere voeding ga zoeken, maar voorlopig laat ik het maar zo.

Tnx voor de replies!

Connaisseur des femmes

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 16:28
Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar ik heb dit mobo ook al enige tijd en in het begin werd die van mij ook verschrikkelijk heet, moest zelfs de cpu op lagere fsb zetten.

Mijn probleem, de NB wou niet goed gekoeld worden met die koeler.
Ik heb toen een titan active koeler gebruikt, en het probleem was opgelost.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• enermax
  • Laatst online: 14-08 16:50
Ik heb de Deluxe versie. Je moet die Northbridge ff losmaken en koelpasta ertussen doen. Als je dat al gedaan hebt ik heb niks gezegt :X
Pagina: 1