DVD rom oververhit

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik heb een Creative 1241E (12x) DVD rom speler en na iets meer dan een uur DVD afspelen oververhit 'ie. Het beeld begint te hakkelen, waarna de drive gaat seeken en na een paar seconden zegt 'ie dat hij geen data meer kan lezen.

Als ik de computer kast een klein stukje openschuif dan gaat het goed. Maar de temperatuur in mijn kast is op zich helemaal niet zo hoog, een graad of 35. Met de kast op een kiertje zakt de temperatuur naar 32 graden en dat is al genoeg om de drive te laten werken.

Het vervelende is dat ik hem nu in een Micro-ATX kastje in wil bouwen die van binnen wat warmer wordt, tot noch toe 38 graden gemeten. En inderdaad, de drive doet fscking moeilijk.

Nou vroeg ik me af of het kwaad kon een paar sleuven in de behuizing van de drive te dremelen, het is namelijk gewoon simpel blik. De behuizing heeft ook totaal geen luchtgaten op dit moment.

Er zal natuurlijk meer kans op stof in de drive zijn, misschien is er aan de binnenkant ruimte om een soort stoffilter tegenaan te plakken.

Heeft iemand wel eens zoiets gedaan? Waar ik bang voor ben is dat de luchtstromen in de drive instabiel worden waardoor de CD'tjes kunnen gaan trillen en daardoor mogelijk uit elkaar kunnen spatten. :?

Macbook Pro

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Dat je mobo aangeeft dat de omgevings temperatuur slechts 35 graden is, wil nog niet inhouden dat het daar bij je dvd-rom drive ook slechts 35 graden is heh?

Warme lucht stijgt op, je mobo sensor zit op een relatief koel plekje... de warmte boven je drive kan niet weg, gaat ophopen. Als je zorgt voor wat meer airflow daar op die plek (fan erop-onder-voor-naast-tussen-whatever) zonder dat je gaat dremelen voor vents..

Vents heeft geen zin heh als er niet voldoende koele lucht op die plek zelf komt. Misschien je drive beetje verhuizen zodat er wat meer ruimte boven-en-onder zit zodat de lucht wat beter weg kan...

[addendum]
Als je toch al weet dat de drive beetje over verhit, waarom haal je dan geen nieuwe die koeler loopt voor die Micro-ATX kast verhuizing in spe?

Of misschien is het een firmware probleem... ik roep nu maar wat.

[ Voor 16% gewijzigd door cavey op 01-12-2003 12:50 ]

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
komakeef schreef op 01 december 2003 @ 12:48:
Vents heeft geen zin heh als er niet voldoende koele lucht op die plek zelf komt. Misschien je drive beetje verhuizen zodat er wat meer ruimte boven-en-onder zit zodat de lucht wat beter weg kan...
Helaas gaat dat in het nieuwe kastje niet, er is maar 1 plek voor een 5.25" drive :). Ik kan ook wat gaan dremelen in de kast om de airflow te verbeteren (was ik toch al van plan om een paar ventilators weg te kunnen werken).
[addendum]
Als je toch al weet dat de drive beetje over verhit, waarom haal je dan geen nieuwe die koeler loopt voor die Micro-ATX kast verhuizing in spe?
Heb ik al aan zitten denken. Bijvoorbeeld een laptop DVD speler. Snelheid is niet belangrijk, DVD's kun je toch niet sneller afspelen dan 1x speed en het scheelt nog herrie ook. Maar ja, dat kost weer geld, en deze DVD drive doet het verder prima.

Iemand een idee welke gewone DVD drive relatief koel loopt?

Macbook Pro

Verwijderd

Volgens mij is mijn Liteon best een koele kikker :).

Verwijderd

Heb ik ook gehad met deze dvd speler was er zo flauw van dat ik maar een nieuwe heb gekocht. Bovendien maakt hij ook nog eens veel lawaai.