Toon posts:

ATA en Serial ATA - Hoe Serial ATA op C?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS P4P800 moederbord met twee ATA HDD's, een DVD brander en een Serial ATA HDD. Nu krijgt de ATA HDD's de C, D en E drive letter toegekend, de DVD brander F en de Serial ATA G. Ik wil data de Serial ATA de C schijf wordt, want deze wil ik gebruiken voor WIN XP (want de Serial ATA HDD is sneller) en dan is makkelijker als deze op C staat. Bij toevoegen of weghalen van extra HDD's op de ATA heb ik dan tenminste geen last dat de drive letter van de Serial ATA steeds verandert.

Ik heb al gezocht op dit forum en bij Microsoft en ASUS maar geen oplossing gevonden. Dit is dus niet via het WIN XP Disk Management op te lossen want dat werkt niet op de Boot schijf. In het BIOS kan ik wel een Boot order van de HDD's opgeven, maar dit heeft geen invloed op de toewijzing van de drive letters. Hij boot nu dus vanaf de G schijf en dat werkt prima. Maar ik wil binnenkort een van mijn ATA schijven RMA doen aan Maxtor en voor die tijd hoop ik een oplossing te hebben.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Tja, dat gaat moeilijk worden denk ik. Als ik je goed begrijp staat je windows nu op de SATA schijf met driveletter G:. Je wilt er een C: van maken. Dat betekent dat alle verwijzingen naar G veranderd moeten worden naar C. Je had beter toen windows nog op je oude schijf stond deze met Ghost kopieren naar je nieuwe schijf. Nu is het iets ingewikkelder.
Je kan Partition Magic proberen. Die kan wel driveletters veranderen. Daarna zal Drivemapper starten die alle verwijzigen naar G veranderen in C.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-03 19:55
Volgens microsoft is het niet mogelijk je boot- of systeem-partitie van driveletter te wijzigen. Zal even het KB document zoeken.

[/edit]

KB 223769, article applies to windows 2000, maar geldt ook voor XP.

[ Voor 39% gewijzigd door Domino op 01-12-2003 13:16 ]

Verwijderd

Installeer windows op die schijf met de rest van de spullen (bhalve DVD speler) losgekoppeld, Maak partitietje aan in setup, laat install uitdraaien, en als je systeem werkt, koppel je de andere HD's aan. Werkt geheid.

• Domino
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 13:15:
Installeer windows op die schijf met de rest van de spullen (bhalve DVD speler) losgekoppeld, Maak partitietje aan in setup, laat install uitdraaien, en als je systeem werkt, koppel je de andere HD's aan. Werkt geheid.
Dan heb je het over een nieuwe installatie. Dat vraagt de TS niet, die wil de drive letter wijzigen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Domino schreef op 01 december 2003 @ 13:17:
[...]

Dan heb je het over een nieuwe installatie. Dat vraagt de TS niet, die wil de drive letter wijzigen.
Dat is helaas niet mogelijk, geloof me maar.
Meneer hierboven heeft gelijk.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 20:09
Als windows xp opnieuw instaleert en eerst de dos driver voor je sata controller op diskette zet en dan in het begin van de setup op F6 rammen dan kan je de sata controller instaleren dan zou het goed moeten gaan

Verwijderd

Topicstarter
Deze laatste oplossing is mij niet echt duidelijk, zou je iets beter kunnen uitleggen wat je precies voorstelt?

• Domino
Standaard procedure voor het installeren van niet ondersteunde hardware.

Tijdens de setup procedure, nog voor je een enkele vraag gezien hebt, krijg je rechts ondering de melding 'hit F6 to install vendor drivers' of iets dergelijks.

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-03 13:31
Beste is als je opnieuw installeert en dan de IDE schijf er even tijdelijk uit haalt, en boot/installeert naar je SATA disk. Zodra je dan windows erop hebt staan kan je de IDE er weer in doen en klaar is Kees :)

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
raad dit je cker niet aan http://support.microsoft.com/?id=kb;en-us;Q223188 zelf geprobeerd geen suc6, had het verwacht

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Na het loskoppelen van de ATA schijven bleef de SATA op G staan en DVD op F. Ik heb geboot van de Windows XP CD ROM en vervolgens Windows XP opnieuw geinstalleerd. De SATA kreeg na installatie de gewenste drive letter C. De DVD stond na installatie van XP op D. Vervolgens de ATA schijven aangesloten en deze werden E en F. Dit was precies wat ik wilde.

Voor de zekerheid alle programma's opnieuw geinstalleerd en het werkt allemaal weer perfect.
Pagina: 1