Toon posts:

koude start is reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst de specs:
Target400watt PSU, Amd2500@2ghz, 1gig 333mhz twinmos, MSI KT600, IDE0: western 80gig/8mb, IDE1: Seagate 80gig.

Probleem:
Ik heb constant na een eerste boot (koude start) dat mijn systeem gaat rebooten, steeds een ander moment, dan bij het inlogscherm van XP home, en dan bij het laden van de applicaties, ook bij het lezen van mail wat toch niet veel vraagt van je pc kracht is soms al fataal en levert een reboot op. Het is erg irri, na een uur of zo heb ik 3keer zoiets gehad in de simpelste applicaties. Daarna gaat het wel redelijk goed en heb ik het een stuk minder, 1 keer per 4uur nog of zo. Maar het blijft erg irrirtand. Mijn Western schijf heeft XP erop staan, maar nu denk ik dat het of aan de voeding ligt, maar in het begin deed hij dit niet dus dat lijkt me niet. Spanningen zijn: 11.5 volt, 5.05 volt en 3.3 is maar 3 volt, maar in het begin werkte alles perfect, na een reboot valt ook de schijf uit en je hoort hem opnieuw aangaan (geluid dat van laag naar hoog gaat). De geheugentimings staan op standaard en het terug clocken van mijn cpu tot de standaardsnelheid hielp ook niet. Geheugenvoltage en timings staan op default en SMART heb ik aan en uit gezet maar dat hielp ook niet. Ik betwijfel ook of XP niet de oorzaak is vanwege de lading spyware die ook regelmatig verschijnt zomaar. Scannen helpt niet, hij vind de spyware niet en last van virussen lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik norton2003 (upgedate en wel) ook alles heb laten scannen met geen virusresultaten. Wat denken jullie dus wat de oorzaak is? Temps van cpu en mobo zijn 30/45graden. 20/30 bij koude start.

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als jij je post zo zonder leestekens plaatst is het niet echt aantrekkelijk om te lezen, plus dat kicken binnen 24h niet de bedoeling is. Neem Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) nog eens door :)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
had ik bij mijn oude mainboard ook, Aopen ak77plus
als ik een cold boot gaf crashte die;
als ik een cold boot gaf met vervolgens gelijk een hardware reset deed die het goed

je kan proberen om de via 4 in 1 drivers te installeeren (schijnt te helpen maar bij mij niet)

bij mij was het een spannings probleem, waar ik pas echt achter kwam toen ik een andere video kaart kocht (toen crashte die om de 2 min)
vervolgens heb ik een nieuw mainboard gekocht en geen problemen meer gehad

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je zegt het zelf al: het zou best eens je voeding kunnen zijn.

Dat het allemaal vroeger wel werkte zegt niets. Een voeding heeft ook last van 'chemische slijtage', de condensatoren worden minder en dus zakken de spanningen eerder in.

Verder is het feit dat het alleen koud booten betreft ook een sterke aanwijzing dat het aan je voeding ligt. Als het softwarematig is zou je geen verschil moeten merken tussen al-dan-niet koud starten.

Met andere woorden: probeer eens een andere voeding te regelen/lenen om te testen. Je komt er snel genoeg achter of een andere voeding het probleem oplost.

Oh, en trouwens, als we het over slechte condensatoren hebben, controleer ook eens de condensatoren op je moederbord zelf. Als je die ziet lekken en/of bol ziet staan, dan is het ook foute boel. (Zie nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren )

[ Voor 20% gewijzigd door JumpStart op 01-12-2003 19:33 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen is een format doen en op de seagate hdd windows installeren. Dan weet ik tenminste dat het aan de voeding of mobo ligt. Zal die condensatoren ook is nakijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 09:44:
Ik zal morgen is een format doen en op de seagate hdd windows installeren. Dan weet ik tenminste dat het aan de voeding of mobo ligt. Zal die condensatoren ook is nakijken.
Ik zou toch eerst eens een andere voeding proberen... Dat is toch de makkelijkste oplossing in de rij der mogelijkheden. Daarna zou ik dan een format doen en als dat alles niet helpt zou ik het moederbord verdenken.

Tenzij je natuurlijk niet aan een voedinkje kan komen, dan wordt het een ander verhaal....

Verwijderd

Topicstarter
heb het mobo net 3maanden dus ik heb nog garantie dus dan moet ik snel even kijken ja.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Je gelooft het maybe niet maar @ de hcc heb ik dus voor 1.5 gb aan kapot ram gekocht :|

Maar als ik 1 van die dims pakte de pc het wel dus boot hij naar xp maar in xp binnen 2 minuten reboot hij ook.

Nja stom verhaaltje maar het zou dus ook heel goed je geheugen kunnen zijn :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja, helaas kan het onderhand alles wel wezen. Memtest eens draaien? Misschien dat dt wat over het geheugen verteld ;)
Pagina: 1