Toon posts:

Nieuw systeem: Reboot probleem en andere

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb een nieuw pc gekocht maar alles verloopt toch niet zoals ik het wil.

Mijn specs:
- Voeding: Enermax EG465AX-VE(G) FMA 465W Power Supply Active PFC
- CPU: Pentium IV : 3.00GHz - HT478 - FSB800 - 512KB
- Memory: APACER Memory 512 Mb. DDR @ 400 (PC3200 / CL2.5) 2 maal
- Moederboard: P4C800-E DELUXE
- Vid kaart: Asus Radeon 9800XT (Asus enhanced video driver + Catalyst 3.9)
- HDD: Maxtor DiamondMax Plus9 160Gb. @ 7200rpm - Buffer 8Mb. (SATA)

Probleem 1:
Wat mij het meest irriteert is dat mijn pc niet kan rebooten. De pc kan correct opstarten en ook aflsuiten maar rebooten kan ie niet. Het zou mij sterk verwonderen dat het iets met Windows te maken heeft want de pc kon al niet rebooten wanneer er XP geinstalleerd werd. Ik moet elke op de reset knop drukken wanneer er iets geinstalleerd word en dat de pc opnieuw moet opstarten. Ik vind hier niet te veel informatie over. Wel veel informatie over mensen die klagen dat ie teveel reboot :/..... Kan iemand mij helpen? Zou het iets zijn in de BIOS of iets aan het moederbord?

Probleem 2: Ik heb nu mijn Maxtor SATA hard disk gebruikt voor mijn Windows installatie (draait op C). Nu heb ik mijn 2e harde schijf toegevoegd (ATA) op IDE 0 als Slave...Alles goed maar ik kan de de drive letter niet veranderen van mijn 2e schijf. In Disk Management (Windows) zegt ie dat mijn 2e schijf (F:) de "System Drive" is en de 1e schijf (C:) de boot drive. Waarom is mijn SATA harde schijf niet de boot drive EN de System Drive?

Andere opmerking: Is het normaal dat ik Windows in Task Manager 2 cpu's zie? Windows zegt dat er 2 Intel 3Ghz cpu's in mijn systeem zit terwijl ik er maar 1 heb. Hetzelfde geldt voor mijn XT radeon card. In Device Manager zie ik er ook 2.

Any help is greatly appreciated :) .

Vriendelijke groeten

Christophe

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Dat van die dubelle cpu klopt. Dat is "hyper threading", als je er meer over wilt weten moet je daar maar even op zoeken. De rest zou ik niet weten.

Ps. bios flash met nieuwste bios wil misschien helpen?

[ Voor 20% gewijzigd door Master_Egg op 01-12-2003 10:42 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 10:37:
Andere opmerking: Is het normaal dat ik Windows in Task Manager 2 cpu's zie? Windows zegt dat er 2 Intel 3Ghz cpu's in mijn systeem zit terwijl ik er maar 1 heb. Hetzelfde geldt voor mijn XT radeon card. In Device Manager zie ik er ook 2.
Dat van die 2 CPU's heeft te maken dat je met HT (hyperthreading) werkt, waardoor windows jouw cpu als een virtuele dual setup ziet. Je Radeon ondersteunt een dual monitor setup en geeft daarom aan dat er twee kaarten in zitten ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 10:37:
Probleem 1:
Wat mij het meest irriteert is dat mijn pc niet kan rebooten.
Wat gebeurt er dan precies? Blijft hij hangen na de rebootcommando?
Probleem 2: Waarom is mijn SATA harde schijf niet de boot drive EN de System Drive?
De bootdrive is de eerste harddisk met een geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Dus als je meerdere schijven met actieve primaire partities hebt, dan moet je even deze primaire partities de-activeren (FDISK en PartitionMagic kunnen dat) en/of de bootvolgrde in de BIOS doublechecken :)

Overigens moet je hierna Windows nog altijd herinstalleren, mocht je het boeltje op C:\ willen hebben ..
Andere opmerking: Is het normaal dat ik Windows in Task Manager 2 cpu's zie?
Toverwoord: Hyperthreading ;)
Hetzelfde geldt voor mijn XT radeon card. In Device Manager zie ik er ook 2.
Ik zou het niet weten, ik ben ook maar een PMG/OM modje :+ Kijk eens rond in Videoplanken & Beeldkanonnen, zou ik zeggen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 01-12-2003 10:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info...Ik heb nu al wat minder zorgen :P

Nu nog juist mijn rebootprobleem.

In Windows XP ->
Start -> Shutdown = Alles ok. sluit goed af.
Start -> Reboot = Pc blijft hangen bij 'Windows is shutting down...'. Ik wacht gewoon af totdat er geen harddisk activiteit meer is en dan duw ik op reset knop. Het werkt maar vreselijk ambetant.

Maar de pc wou ook niet vanzelf rebooten bij de Windows installatie dus ben ik er echt van overtuigd dat het niets met Windows te maken heeft...Logisch denk ik. :?

Moet er iets ge-enabled zijn in de BIOS of zo? Zelfs met de default settings van de bios lukt het niet. Is het mogelijk dat er een bepaald draadje niet goed of verkeerd geconnecteerd is met het moederbord? Please help the hardware newb!!

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 14:23 ]

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Grote kans dat het WEL door windows komt, maar meer vanwege de gebruikte setup.. indien je de HD op IDE-0 volledig verwijderd, heb je het probleem dan nog steeds? Kijk ook eens in je systemlog nadat je gereboot hebt (handmatig) of er niet toevallig een system-device blijft hangen. Verzeker je er ook van dat windows de computer herkend als 'ACPI compatable computer'.

Het kan natuurlijk altijd nog een hardware probleem zijn, maar mischien dat hier wat duidelijkheid uit komt

...Als het maar werkt

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs door de 2e harde schijf eruit te trekken helpt het niet.
In Task Manager blijft er niets hangen.

Ik ben ervan overtuigd dat het aan de BIOS ligt of aan het moederbord. Kan Windows niet zijn. Heb voor de zekerheid windows opnieuw geinstalleerd. Tijdens de installatie moet je 2 maal rebooten. Gebeurde toen ook niet. Moest weer op die kut resetknop drukken :(

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 20:55:
Zelfs door de 2e harde schijf eruit te trekken helpt het niet.
In Task Manager blijft er niets hangen.

Ik ben ervan overtuigd dat het aan de BIOS ligt of aan het moederbord. Kan Windows niet zijn. Heb voor de zekerheid windows opnieuw geinstalleerd. Tijdens de installatie moet je 2 maal rebooten. Gebeurde toen ook niet. Moest weer op die kut resetknop drukken :(
zet dan eens al je powersave instellingen in je bios uit.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

marrekau117 schreef op 01 december 2003 @ 21:48:
[...]

zet dan eens al je powersave instellingen in je bios uit.
Dat wilde ik net zeggen, powersave werkt heden ten dage nog steeds niet 100%, terwijl ze er al vanaf de p1 mee bezig waren (10 jaar geleden al ofzo).

Probeer idd ook aan die ACPI instellingen te rotzooien.

Ik weet dat in de tijd van W98 dat ik er ook problemen mee had, maar dat was na de install van m'n HotRod100Pro Raid kaartje. Na een specifieke windows patch was het probleem verholpen. Misschien kan je hier iets over vinden in de KB van microsoft?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik zal eens verder zitten prutsen in de BIOS. Ik heb niets interesstants gevonden op de support site van microsoft.

Ik heb eens gekeken naar de ASUS website voor mijn moederbord. In de release notes van de laatst downloadbare bios (P4C800-E Deluxe BIOS1014)staat er dit:

- Fix the system hangs after clear CMOS

Zou het mogelijk zijn dat dit het zou oplossen? Wordt CMOS ge-cleared als er gereboot wordt? Ik weet het niet. Ik wil echt niet mijn BIOS flashen tenzij het echt nodig is. Ik heb dat ook nog nooit gedaan. Moet ik XP dan opnieuw installeren ook? 8)7

Groeten. Christophe

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 09:48 ]

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik had het zelfde.
Er is een update die als je die installeert eeuwig gaat wachten tot een programma be-eindigd wordt en als dat niet,of niet goed gebeurd dan sluit windows niet goed af of reboot niet omdat ie blijft wachten op dat programma.
Na veel 5en en 6en kwam ik er achter dat het in mijn geval ook een programma was (isdn-id) dat niet wilde afsluiten.
Als ik nu handmatig voor ik wil rebooten eerst dat programma afsluit, werkt het prima,vergeet ik het dan geen reboot,en ook afsluiten duurt een eeuwigheid.
Het zelfde gedrag heb ik wanneer mijn printer aanstaat en gebruikt is.
Ik moet dan eerst de printspooler stoppen,doe ik dat niet dan is reboot of afsluiten niet mogelijk.
Het enige dat ik je kan adviseren is,sluit eens een programma of proces af en kijk dan of het wel lukt.
Dat zal je,net als ik ,een aantal keer moeten proberen tot je er achter komt wat nu de boosdoener is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ook de driver helper service van nvidia uitzetten helpt vaak las ik op Google bij mensen die het zelfde probleem hadden.

[ Voor 7% gewijzigd door Nick39 op 02-12-2003 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De computer hangt gewoon bij "Windows is shutting down". Kan geen Ctrl-Alt-Del uitvoeren. Scherm is bevroren. Wat ik wel hoor is een klik die je ook hoort wanneer je afsluit (Ik denk dat die klik van mijn HDD komt...niet zeker. Hetzelfde gebeurt als ik Parition Magic gebruik bij het booten. Dus ik denk niet dat het een proces is van Windows.

Wat ik nog geprobeerd heb is om de verschillende PCI-kaarten te verwijderen en nog eens te proberen. Geen succes. Ik geef het stilletjesaan op. Ik zal maar met die Reset knop moeten leven. :(

Toch wel vervelend....Ik vind hier zoiets van 1000 threads over "spontane reboots" en 1 of 2 threads over een pc die niet boot. |:(

Toch allemaal bedankt voor jullie help.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
- Fix the system hangs after clear CMOS

Zou het mogelijk zijn dat dit het zou oplossen? Wordt CMOS ge-cleared als er gereboot wordt?
Nope, bios wordt alleen gecleared als je het batterijtje van het mobo haalt of de Clear-CMOS jumper gebruikt om de settings te wissen. Toch raad ik je aan om het Bios te updaten. Ik heb gemerkt dat sommige fabrikanten wijzigingen aanbrengen in hun Bios updates die vervolgens niet gedocumeteerd of gepubliceerd worden. M.a.w., soms lost een bios-update problemen op waarvan niet bekend was dat ze zouden worden opgelost door de update.

Verder zou je even kunnen controleren of, als je op Start-Afsluiten klikt, je drie opties krijgt (Standby, Herstarten en Afsluiten). De eerste optie is soms grijs (niet beschikbaar). Dit kan het gevolg zijn van:
- Niet geinstalleerde INF driver van de Intel chipset (installeer deze altijd!)
- Power saving staat uit in het BIOS. Power saving moet aanstaan (je kan wel in het BIOS aangeven dat ie nooit in stanby mode gaat, maar zorg wel dat power saving aanstaat), anders herkent Windows de pc niet als een ACPI machine, en krijg je gegarandeerd gelazer met reboot/shutdow/power saving.

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

De Intel Chipset Software is geinstalleerd. Ik zal even proberen de BIOS te updaten nadat ik nog een paar andere dingen heb gecontroleerd.

Intussen ben ik al ergens anders ook een thread begonnen over mijn probleem ( http://www.abxzone.com/fo...&postid=603553#post603553 ). Ik zal nog juist even hun advies proberen vooraleer ik mijn BIOS update. Als ik alles gedaan heb vanavond zal ik de resultaten hier posten.

Thanks. Christophe.
Pagina: 1