Toon posts:

[2003] Config Mogelijkheden voor TS omgevingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Heeft iemand ervaring met citrix achtige software zoals Terminal Services Application Center (www.ibexsoftware.com) ?

Het bedrijf waar is stageloop is namelijk Non-profit. Dus citrix is veels te duur. Maar toch zou het fijn zijn als er een goedkoop programma is. Waar je via een simpel iets de users alleen de dingen laat zien die ze mogen zien.

Dat programma van ibex software vind ik wel goed. Alleen die support op die site is niet echt om over naar huis te schrijven(staan alleen wat basis dingen in). Kan namelijk niet vinden waar je een soort desktop type per groep aan kan maken.

Misschien dat jullie weten hoe het werkt. Of iets wat beter werkt (met ongeveer dezelfde prijs).

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
moet wel op windows 2003 server werken.

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:58

wielhelm

80/86 ST bladebladed

is het niet makkelijker om gewoon de terminal server van w3k te gebruiken?

oftewel wat wil je precies?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naast ^^^: wat bedoel je precies?
Waar je via een simpel iets de users alleen de dingen laat zien die ze mogen zien.
Dat klinkt alsof je er al bent met wat policies (of *nix ipv. Windows: Linux is goedkoper in de aanschaf :P )
Anders is de Terminal Services van Windows zelf mischien ook al een optie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik windows terminal services van win2k3s.
Alleen met dat programma kan je zelf niet veel instellen. Alleen wie in mag loggen enzo.

Via ntfs kreeg ik nergens een optie te zien om overbodige of "geheime" mappen onzichtbaar te maken. Zodat ze alleen kunnen zien waar ze mogen zijn.

Dus afdeling administratie mag wel bij excel maar niet bij frontpage. Dan wil ik dat ze alleen excel kunnen zien. (zelfde verhaal over folders en files)

Kan ik dit met NTFS of terminal server regelen en hoe?

Ik weet het iig niet. Ben ook redelijk nieuw in dit spul.

Het gaat dus over win2k3s.v (TS en remote desktop is hier ongeveer hetzelfde)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat jij wil kan wel zonder extra software (Citrix is trouwens absoluut niet wat jij zoekt dan :P ) en het kan ook met extra software.

Wat jij als voorbeeld noemt, kan met grouppolicies - zo kan je het start menu redirecten naar een nieuwe folder, afhankelijk van welke groep de gebruiker in zit - hierin kan je dan alleen de applicaties zetten die je voor die groep wilt aanbieden.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat van de bestanden & directories kan je heel goed met NTFS rechten doen: maak gebruikers groepen aan en stel in dat alleen de groep administratie (en eventueel ook de groep administrators :+ ) in de \financielegegevens directory mag komen etc. De diorectory wordt dan niet verborgen maar anderen kunnen er niet in.

Instellen welke programma's mogen draaien is te doen met group policies.

En op je originele vraag terug te komen; ik ken geen goede goedkope alternatieven, maar er lopen hier mensen rond die daar veel meer van weten dan ik dus met wat geluk komt er een langs.
edit:

Hoi elevator :w

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 01-12-2003 11:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Heb al eens wat zitte klooien met dat group policy's ding. Kan iemand me uitleggen wat ik precies moet doen?

Ja misschien vraag ik wel veel. Maar heb redelijk lang zitte klooie zonder echt veel vooruitgang.. En ja daar word je niet vrolijk van :)

Start>run>gpedit.msc > dat user configuration mapje uitrollen. En toen was ik de weg kwijt....

Btw: Zit op een testserver. Dus heb geen andere servers hierbij aangesloten.

Nog een keertje editen

Ik krijg het natuurlijk wel voor elkaar dat ze geen toegang krijgen enzo (via ntfs).

Lolz tword nu weer een windows topic... maar om daar nu weer een nieuwe topic voor te openen is ook redelijk lullig ofnie?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 11:53 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

• Eerst maak je op de server zelf een map aan, deze noem je: Prog_Finance en hierin zet je een of twee shortcuts naar applicaties voor Finance
  • Nu zorg je ervoor dat je een user group hebt met daarin (alleen) de mensen van Finance
  • Vervolgens volg je deze link op om de policy te zetten: http://www.microsoft.com/...x_redirectSpecificADV.asp (volgens mij is die er alleen als je in een domain zit - als dat niet zo is kan je via een registry hack deze policy ook wel opleggen)
  • Log nu aan met die user in de groep "Finance"
En een kleine titel edit (was: Citrix achtige software), en terug naar Windows Operated Systems :)

[ Voor 7% gewijzigd door elevator op 01-12-2003 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx heb nu geen dns dus zit niet in een domain. Maar weet nu wel dat het kan en hoe het moet.

Echt thnx!!!

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je geen domain hebt, kan je het volgende uitvoeren.

Login als die test user die je graag dat start menu wilt geven, en start nu regedit op. Navigeer nu naar "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders\Start Menu" en pas die waarde aan naar bv. die C:\Prog_Finance\ folder - log nu uit en log weer aan als die user en je hebt een start menu met alleen die shortcuts die je in die folder hebt staan :)

Verwijderd

Topicstarter
ff teste. Laat het strx ffkes weten

Verwijderd

Topicstarter
Nope. Als ik dat doe krijg ik alleen de shorcut die in die map staat boven in het startmenu aangegeven (gewoon classic startmenu he) + wat er normaal instaat.

Maar misschien doe ik wat verkeerd.

• elevator
  • Niet online

elevator

Start -> Run -> GpEdit -> User Config -> Admin. Templates -> Start Menu and Taskbar -> "Remote Common Progarm Groups from Start Menu" zou het normaal moeten zijn.

Oh wacht - ik zie dat ik je de verkeerde heb laten aanpassen.

Zet "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders\Start Menu" even terug naar "%USERPROFILE%\Start Menu" en pas "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders\Programs" even aan naar die C:\Prog_Finance\ - dat zou wel moeten werken :)

[ Voor 55% gewijzigd door elevator op 01-12-2003 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
hey,

"
*geopend*

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders\Programs"

*ingevuld*

D:\Prog_Finance\ "

Dit werkt al iets beter. Allen krijg bijvoorbeeld de map "Microsoft office tools" nog steeds in het menu.

Zal wel zijn omdat dat niet echt een programma is. Maar meer een hulp pakket wat ervoor zorgt dat je office op win 2003 server ken installeren

Edit: Neej thnx denk dat het dit wel is. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 13:59 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Die "Microsoft Office Tools" zitten dus waarschijnlijk in je "All Users" start menu - zie daarvoor ook die policy die je aan kan zetten om dat uit te zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx. Nu zal het wel ffkes lukken denk ik zo :D

Verwijderd

Topicstarter
btw... is per groep ook mogelijk????

• elevator
  • Niet online

elevator

Ja - dat zal je echter moeten gaan doen via een GPO op een OU (zie de howto's bovenaan dit forum), of als je geen active directory hebt, kan je dit ook met een login script en import van een regfile doen.

Als je datt laatste wilt doen, kan je het beste even zoeken op "ifmember" en op silent importeren van regfiles. Dat andere staat hier boven al uitgelegd :)_

Verwijderd

Topicstarter
thnx ;)

btw: relaxed forum

Verwijderd

offtopic:
Ik kreeg al bijna de indruk dat ik een chatlog zat te lezen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is trouwens toch niet helemaal wat ik zoek.

Tis wel handig om het start menu aan te kunnen passen. MAar eigenlijk wil ik er voor zorgen

Dat users deze computer niet kunnen zien (wil iig weten hoe dat werkt)

Dat ze zelfs met opslaan via word alleen hun eigen mappen kunnen zien.

En dat ze eigenlijk ook alleen toegang hebben tot bv de cd-rom en hun eigen map.

Bedoel dit

In de map uhm Groepp staan bijvoorbeeld deze mappen.

Administratief
Tandarts
ICT
Begeleiding

Dan wil ik dus dat de groep begeleiding alleen de map begeleiding kan zien.

----------------
int kort :D
----------------

Dat ze niets kunnen verkrachten aan de pc :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 11:53:
Dat users deze computer niet kunnen zien (wil iig weten hoe dat werkt)
Je bedoelt niet kunnen zien in de netwerkomgeving? Dan kan je deze registerinstelling doen op de server (ik weet niet zeker of dat ook zo is in 2003 maar ik neem aan van wel).
Daarnaast moeten natuurlijk de NTFS rechten goed worden gezet, verborgen betekent nog niet dat het niet is aan te roepen als je al weet hoe 'ie heet :)
----------------
int kort :D
----------------
Dat ze niets kunnen verkrachten aan de pc :)
Dat wordt dus (naast de howto's bovenaan de topiclijst van WOS: Howto's & Guides ) 'even' een goed boek over policies / Windows beveiliging lezen. Lees ook de howto's op microsoft.com :)

edit:
Waarom: omdat je zonder een goed ontwerp & overzicht, een houtje-touwtje oplossing krijgt die bijna per definitie nog gaten heeft en op den duur problemen gaat opleveren :)

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 04-12-2003 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx :)

Maar ik bedoel het eigenlijk anders.

Dit is een Terminal server. Dus hier kan je via een domme terminal op inloggen,
En dan wil ik dus dat elke group alleen hun eigen mappen zien. (weet wel hoe ik kan regelen dat ze er niet in kunnen)

Dus :)

Heb de how,to's hier al gelezen. Maar daar staat toch niet precies wat ik wil.

De mensen werken als het ware dus allemaal op deze pc.

Verwijderd

Topicstarter
Hatelijk man echt ......
Onzichtbaar voor iedereen gaat wel. Maar per group is weer wa anders.
Btje jammer dat het geen standaard NTFS recht is.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nope, met NTFS rechten kan je alleen instellen dat het niet toegankelijk is, het blijft zichtbaar. Wat je wel kunt doen is voor elke groep een directory maken, de "fysieke" bestanden ergens in een andere directory zetten (met behoud van de NTFS rechten natuurlijk) en 'snelkoppelingen' maken: junctions. Maar ik zou er toch even over nadenken of het wel een probleem is als iedereen de directory wel kan zien maar er niet in kan.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 13:52:
*geopend*

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders\Programs"

*ingevuld*

D:\Prog_Finance\ "

Dit werkt al iets beter. Allen krijg bijvoorbeeld de map "Microsoft office tools" nog steeds in het menu.
Dat komt omdat Microsoft Office zich in de "All Users" group nesteld. Je dient dus onder C:\Documents & Settings\All Users\Start Menu te kijken wat er allemaal in staat en dit evt. verhuizen naar individuele gebruikers en/of directory groepen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• elevator
  • Niet online

elevator

Dj_Sonicx - geef eventjes aan waar ze dan niet mogen zien. De folders op de desktop? De folders in het start menu? (daarvoor hebben we hierboven toch al veel informatie staan)?

Verwijderd

Topicstarter
Kzal ff een kort lijstje maken

Ze mogen niet de mappen zien die ze niet inmogen. Dus alleen van de groep.

====================================

De groep "Begeleiding" mag dus dit zien :

- De map "begeleiding" (Alleen deze map mag gezien worden via "My Computer" )

- Ze zien alleen de programma's word en excel.

====================================

Hoop dat dit genoeg informatie is. Want weet niet hoe ik het duidelijker uit kan leggen.

\\Systeem info //

Win2k3S

Type servers op deze pc :
Terminal server (TS)
Domain Controller (DC)
Domain name server (DNS)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 08:59 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

De Programma's staat bovenaan een hele uitleg hoe je een specifieke "Programs" folder per user(/groep) kan maken - dus ik denk dat je daar wel uitkomt.

Verder - je kan geen mappen verbergen per user en ze specifiek vrij geven - maar om nou precies te weten wat je bedoelt moet je iets meer informtie geven.

Deie mappen "Begeleiding" wara staan die fysiek? Op diezelfde terminal server? Is het een netwerk connectie ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben nogal nieuw met servers enzo hoor. Dus dan weet ik ook nog niet echt wat van informatie jullie willen.

Maar er is maar 1 server. En dat is deze testserver.
Straks worden de DNS, DC en TS op losse systemen gezet..., maar dit is maar ffkes om te testen hoe het werkt enzo.

De map "begeleiding" bestaat nog niet. Maar dat was meer een voorbeeld.
Maar deze staat gewoon op het systeem (terminal server) waar iedereen via hun eigen pc op inlogged.

Het staat dus op de terminal server.

Maar ik wil de mappen niet per user verbergen. Maar per group.
Heb zelf ook niet het gevoel dat het 1,2,3 hoort te lukken. Maar het moet toch kunnen neem ik aan.

Als je nog wat info nodig hebt moet je ff zeggen wat voor. Dan geef ik het.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als straks de mappen op een andere server komen, dan zal "straks", je een letter mappen naar de shares van deze gebruiker en zal die gebruiker dus alleen die letter zien.

Verder zou ik je toch echt willen vragen iets actiever te zijn - het verzamelen van informatie en dergelijke hoeft niet alleen beperkt te zijn door dingen te vragen - je zou bv. ook zelf even iets kunnen proberen, of bv. eens op http://www.microsoft.com/ kunnen rond zoeken. Er zijn daar veel bronnen van informatie, en dan wordt het voor iedereen wel net zo leuk :)

Verwijderd

Topicstarter
...... ik heb echt wel informatie hierover gezocht hoor.
Over rechten over policy's ect. Tstaat er gewoon niet tussen.

Weet ook wel dat als je er een ~ achter zet. Dat hij dan onzichtbaar word. En dat je er dan via een snelkoppeling wel in kan. Maar mn begeleider dacht dat het ook anders kon

Ik heb gezocht via

Search op de microsoft site
Via de howto's + search op tweakers
Netwerkbeheer met windows 2000 van jan smets
Windows server 2003 voor de ststeembeheerder van William r. Stanek (microsoft boek)

Dus ga nou echt niet zeggen dat ik niet zoek. Er zijn 1000den mogelijkheden met OS'en. En de ene persoon weet andere dingen dan de andere.

En wat voor een informatie kan ik meer geven. Dan welke OS ik gebruik en wat ik er mee wil doen.

Verder heb ik ook een programma gedownload voor ts (terminal server application van ibex). Maar daar konden ze nog bij de andere mappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een 2e pc aangesloten die nu als Domain controller werkt. Kijke hoe het nu zal gaan :)

Verwijderd

Ongeveer hetzelfde probleem.

Maar ik heb wel een domain. GEnaamd TEST

OS op beide servers : Windows 2003 Server
Server 1 : Terminal Server
Server 2 : Domain controller (Active directory), DNS

Wat wil ik ?

Ik zou graag willen dat iedere groep een eigen werkomgeving krijgt. En dat ik die aan kan passen zoals ik wil.

Aantal voorbeelden

- Compleet eigen Destop
- Compleet eigen Startmenu

De werkmappen + cd'rom kunnen alleen gezien worden via een rechtstreekse snelkoppeling op het desktop.

Het icoon "Deze Computer" Mag dus niet gezien worden.

Heb ik al gezocht??

Ja dat heb ik zeker, namelijk :
- op google
- in een aantal boekken
- in windows
- op de microsoft site
- op tweakers (was al een topic over maar daar werd geen antwoord op de vraag gegeven)

Maar verder niet veel succes.

Screenshots

GPEDIT
http://www.joinme.net/vliegendeboo/screenshot.jpg

Computer name (domain ect)
http://www.joinme.net/vliegendeboo/domain.jpg

PS: URL van de plaatjes moet je kopieren en in een nieuw scherm openen. Anders werken ze niet... sorry

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 11:29 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Maar wat is nu je concreet overblijvende probleem dan? Dat je die policy niet in de grouppolicy editor kan vinden?

Verwijderd

Ja zover ik weet wel.. eigenlijk. Weet niet zeker of dat dan wel gaat werken. Maar denk van wel.

Misschien benk wel heel dom ofzo. Maar ik krijg gewoon niet wat jij zegt.

Verwijderd

Uhm. Heel ffkes een extra vraag. De users enzo. Worden die nu via de DNS en DHCP geregeld? Of nogsteeds via de TS?

Ja kan dit wel opzoekken. Maar als jullie toch in dit (nee niet deze ;) )topic bezig zijn......

Verwijderd

Is er verder echt niemand die me kan helpen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kom zeg...

Plaats elke groep met aparte configuratie in een eigen OU en pas daar de desbetreffende policy op aan.

Users managen doe je met DSA (AD Users and Computers).

Koop iets als Mastering windows 20003 Server en leef je uit.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Is er echt geen gewone policy die dat regeld??
OF een manier waarop ik een policy kan maken??

Weet iemand welk stuk software ook echt kan regelen hoe het desktop er voor de groeppen uitziet?

• elevator
  • Niet online

elevator

Vliegendeboot,

Hier boven staan in 30+ posts uitgelegd, hoe je voor diverse groepen een andere desktop / start menu / whatever kan creeren. Dit staat zowel uitgelegd in de AD manier, als in een manier waarop je het doet door de registry aan te passen.

Op deze manier ga je eigenlijk niet in - je geeft aan dat je het niet hebt (je hebt geen registry editor?)?

Kan je nou bovenstaande posts eens volledig door lezen - misschien ook gewoon eens uitproberen om het uit te voeren - dan mag ik toch hopen dat je snapt dat bovenstaande stappen voor het start menu, net zo goed toepasbaar zijn op de desktop?

Verwijderd

Heb het ook geprobeerd........
Maar zal het nog een keer proberen.........

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb voor een klant een omgeving opgeleverd met 2x win2003 server, clients zijn verdeeld over 2 afdelingen waarbij 1 afdeling ook nog eens win2000 en winXP clients door elkaar worden gebruikt met roaming profiles.

Die gemengde groep staat in een eigen OU, via policies defined op Classic theme + classic startmenu, waardoor je zonder problemen van winXP > naar win2k > weer naar winXP kan gaan zonder dat het userprofile vernØkt wordt.

De andere groep met alleen winXP clients heeft een andere policy (andere OU) waar weer andere desktop + instellingen gelden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1