[HD] Wel in 2000AS, niet in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-03 15:13
Ik heb een vraag

Gisteren op de HCCdagen een 80Gb Maxtor HD gekocht
De is inmiddels geinstalleerd in m'n fileserver met de volgende specs
  • MB: intel 440BX Chipset Biosdatum: 06/11/98 (award, geen update te vinden) P2 350 128 mb intern 6 gig HD (primary master, hier staat het OS op) 80 gig HD (primary slave, alleen voor storage)
In de FAQ staat de volgende opmerking over de HD support mbt de biosdatum
quote: FAQ
BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
Het volgende doet zich nu voor. Wanneer ik de BIOS de schijf zelf laat detecteren loopt de pc vast bij het opstarten. Wanneer ik zelf de schijf ga opgeven loopt hij ook vast. Ik heb de schijf nu in de BIOS uitgezet.

Vervolgens heb ik via maxblast geprobeerd de schijf aan de praat te krijgen maar ik kon het programma wel installeren en ook zonder problemen de schijf partitioneren (2*30Gb+1*20Gb) maar wanneer ik reboote kreeg ik van maxblast de foutmelding dat er geen schijf aanwezig was. :(

Dus uiteindelijk maxblast weg, de HD in de BIOS uitgezet en wat schetst mijn verbazing... in windows 2000adv server kon ik de schijf prima benaderen en schrijven etc. Hij werkte gewoon. :) De schijf zal slechts dienen als storage omdat de primary schijf het OS bevat

Mijn concrete vraag is nu...wat is nu eigenlijk het probleem van die BUG in de BIOS? Is dat slechts dat de schijf niet wordt herkend door de bios, maar wel door het OS? zodat er nu eigenlijk niets aan de hand is ?

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-03 15:13
Update/Schopje

Gisteravond is het zonder problemen gelukt om alle partities te formatteren onder XP. Mag ik nu aannemen dat de schijf blijft werken ondanks het feit dat hij in de BIOS niet herkend wordt?

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Win2K en XP benaderen de harddisks inderdaad zonder tussenkomst van de BIOS, net zoals Linux dat kan :)