Toon posts:

veilig linux installen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort gooi ik in deze PC een tweede (20GB) schijf, waarop ik Linux Redhat 9 wil zetten. Heb het al eens geïnstalleerd als 'main system' op een PC. Ging soepel, maar PC bleek er toch te traag voor (pentium 200 met 48MB ram, arm ding!).
Van oudere Linux distributies weet ik dat ze automatisch een Linux loader installeren als je de PC dual boot maakt (XP/RH9). Is er iets te doen waardoor ik die Loader niet te zien krijg en ik bijvoorbeeld door het indrukken van een sneltoets Linux kan loaden en dat ik, zonder dat ik die sneltoets gebruik, niets merk van de aanwezigheid van Linux? Wat van mij ook mag is dat ik (serieus) Linux opstart vanuit Windows, als ik maar NIET tijdens het opstarten dat menuutje krijg, vind ik verschrikkelijk!
Jullie mogen het me moeilijk maken. Hardware en Windows zijn geen probleem, maar de Linux console ken ik absoluut niet, dus houd daar rekening mee. Ga ik in de toekomst wel iets aan doen, maar wil Linux eerst zo goed mogelijk aan het lopen hebben. Wie helpt me!?
Mocht het overigens toch te lastig worden, heb ik nog een (minder belangrijke) PC staan op m'n slaapkamer. Wat zijn in principe de minimale systeemeisen van Redhat (het staat op internet, dat weet ik, maar er is vast wel iemand die het me zo kan vertellen, ben even gemakzuchtig om 3:07 's nachts).
Alvast dank!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 03:45
Er zijn 2 opties: ofwel je boot linux vanuit het Windows bootmenu, of je boot Windows uit LILO (Linux Loader). Je krijgt hoe dan ook een menu te zien. Het Windows standaard bootmenu is vrij beperkt. Wat ik met lilo meestal doe, is de time-out op 5 seconden zetten, en het geprefereerde OS als default te zetten. Is er binnen 5 seconden geen input, dan wordt dat OS (in jouw geval eerst waarschijnlijk nog Windows) geboot, druk je op een toets dan stopt de countdown en kun je gemakkelijk Linux selecteren. Je ziet dus wel het menu'tje, maar het blijft beperkt tot 5 seconden, en als je er niet aanzit zal ie gewoon Windows booten na die 5 seconden. De RedHat install zal je hoogstwaarschijnlijk vragen hoe je Lilo wilt installeren, en of je Windows wilt laden vanuit Lilo. Voor meer details, http://www.google.com of de Lilo manual page.Er zijn alternatieven zoals Loadlin, hiermee kun je dus echt als het ware Linux vanuit Windows laden, maar de bovenstaande oplossing is makkelijker voor een beginner. Je kunt natuurlijk altijd Linux van een floppy booten, dan merk je er niks van zonder dat de floppy erin zit.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Knoppix, en waarschijnlijk andere distro's, kan je gewoon vanaf CD booten. Maar dan heb je het dus over Knoppix, en niet RedHat.

En misschien kan je VMWare gebruiken om Linux vanuit Windows te booten :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

bij de oudere redhad kon je ook kiezen voor linux booten van diskette of dat nu nog kan weet ik niet, maar dat staat in de documentatie.

dus zonder disk bootte die windows, met disk linux.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Er zijn opties voor LILO volgens mij dat hij meteen een default keuze gaat laden (in jouw geval dus in te stellen op Windows), en dat hij alleen het menu om iets anders te kiezen weergeeft als je control ingedrukt houd tijdens het opstarten. Ik weet alleen even niet meer precies hoe dit gedaan wordt, je zal je /etc/lilo.conf gewoon op de juiste manier moeten instellen. Mijn suggestie: typ eens "man lilo.conf" in een linux shell, of zoek eens naar een LILO HOWTO :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

silentsnow schreef op 01 december 2003 @ 03:27:
Knoppix, en waarschijnlijk andere distro's, kan je gewoon vanaf CD booten. Maar dan heb je het dus over Knoppix, en niet RedHat.
Ja. Maar dat is alleen even leuk om uit te proberen.
En misschien kan je VMWare gebruiken om Linux vanuit Windows te booten :)
Dat is onbetaalbaar. Of je moet illegaal gaan...

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zet LILO op diskette. Diskette erin om Linux te booten, diskette eruit om Windows te booten.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Doe het als volgt:

Tijdens de installatie let je goed op naar vragen over de bootloader. Als er wat gevraagt wordt hierover zeg je steeds "Do NOT installbootloader" of wat daar het meeste op lijkt.

Ergens tijdens de installatie zal het systeem je de mogelijkheid geven om een rescue of een boot floppy te maken. Laat dit toe. Resultaat, pc start windows, tenzij floppy erin zit dan start ie windows.

Tip: Uw sterrebeeld staat gunstig deze maand, laat u niet afschrikken door slechte ervaringen met bootloaders uit het verleden, en let op met wat u eet. In uw relatieleven gaat alles vlotjes.

Verwijderd

XTerm schreef op 01 december 2003 @ 07:48:
Doe het als volgt:

Tijdens de installatie let je goed op naar vragen over de bootloader. Als er wat gevraagt wordt hierover zeg je steeds "Do NOT installbootloader" of wat daar het meeste op lijkt.

Ergens tijdens de installatie zal het systeem je de mogelijkheid geven om een rescue of een boot floppy te maken. Laat dit toe. Resultaat, pc start windows, tenzij floppy erin zit dan start ie windows.

Tip: Uw sterrebeeld staat gunstig deze maand, laat u niet afschrikken door slechte ervaringen met bootloaders uit het verleden, en let op met wat u eet. In uw relatieleven gaat alles vlotjes.
Bedoel je niet Linux? :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Je kan ook met Windows een bootmenu maken, met een automatische keuze na bijvoorbeeld 2 seconden. Momenteel krijg ik eerst een lilo bootmenu en als ik dan voor 'windows' kies, krijg ik een windows bootmenu, waarin ik alsnog voor linux of windows kan kiezen ;) (omdat ik eerst ook in jouw situatie zat, maar daarna toch echt ook een linux bootloader wilde :P).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Het is ook mogelijk om linux vanuit DOS te booten.
Dit zal bij XP hoogstwaarschijnlijk dus niet meer werken, maar ik heb het onder Win98 nog wel eens gebruikt.
Kijk eens naar het progje loadlin. (http://elserv.ffm.fgan.de/~lermen/)
Let er wel op dat je de juiste versie te pakken hebt voor 2.4 kernels heb je namelijk wel loadlin 1.6c nodig. Dat scheeld je een hoop frustraties :P

[ Voor 25% gewijzigd door Mac_Cain13 op 01-12-2003 12:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... De twee beste opties zijn voor mij om inderdaad òf de LILO op een klein aantal seconden in te stellen, òf een diskette met LILO erop. Nou heb ik dus iets tegen diskettes, die begeven het altijd bij mij, dus ik denk dat ik de LILO ga installeren. Kan me alleen niet herinneren dat ik ooit zoiets heb gezien bij de installatie van RedHat 9, op m'n andere PC. Waar zou die optie tevoorschijn moeten komen? Of zie je die alleen als je 'm Dual boot maakt? Had op m'n vorige PC namelijk alléén Linux RedHat 9 staan, vandaar.
Nog een vraag: Hoe gooi ik de LILO eruit? Stel dat ik die harde schijf met Linux erop uit m'n PC haal, dan wil ik niet steeds alsnog die LILO krijgen, hoe haal ik die dan weg zodat m'n PC weer 100% Windows XP is? Denk niet dat ik dat van plan ben, maar met SuSe (versie 4 of 5) had ik daar ooit problemen mee...

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
De optie om de diskette te maken krijg je als allerlaatste vlak voor je machine gereboot word.
Overgens word je daar dan niet de keuze gegeven of je WinXP wilt je krijgt dan gewoon redhat tenzij je zelf andere parameters in gaat zitten typen.

[ Voor 45% gewijzigd door Mac_Cain13 op 01-12-2003 12:51 ]

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
eruit gooien van de bootloader door in dos fdisk /mbr ingeven als je xp hebt kun je dat evt.met bootfloppy win98 doen >:)

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, dat is me eerder ook verteld. Didn't work ;-)
En trouwens. Zoals ik al zei begeven diskettes het altijd bij mij. Is het mogelijk om van die bootdisk voor Linux een kopie te maken? Vroeger, in het dostijdperk, had je van die autorun floppies/disks. Die kon je onder dos niet benaderen. Is dat bij Linux anders? Zo ja, maak ik die diskette gewoon 10x en werk ik met dat diskette systeem...

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 15:50
Je kan ook Linux installeren en bootloader op de eigen schijf zetten. Dus niet /dev/hda, maar bijv. /dev/hdb1
En dan als je Linux wilt starten in je BIOS kiezen van welke HD je start (moet je BIOS het natuurlijk wel ondersteunen).

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 13:06:
Mjah, dat is me eerder ook verteld. Didn't work ;-)
En trouwens. Zoals ik al zei begeven diskettes het altijd bij mij. Is het mogelijk om van die bootdisk voor Linux een kopie te maken? Vroeger, in het dostijdperk, had je van die autorun floppies/disks. Die kon je onder dos niet benaderen. Is dat bij Linux anders? Zo ja, maak ik die diskette gewoon 10x en werk ik met dat diskette systeem...
Ja tuurlijk, als je het eenmaal draaiende hebt doe je gewoon dit

(alles als root)
# Bootfloppy erin
dd if=/dev/fd0 of=~/tmp.img bs=8k
# Bootfloppy eruit lege floppy erin
dd if=~/tmp.img of=/dev/fd0 bs=8k
# Nu zijn er 2 bootfloppy's.

Is een beetje het 10 kleine negers liedje, maar dan omgekeerd met bootfloppy's...

1 kleine floppy, 1 kleine floppy
dd if=/dev/fd0 of=~/tmp.img bs=8k && dd if=~/tmp.img of=/dev/fd0 bs=8k
en toen waren er al 2.
2 kleine floppy's, 2 kleine floppy's...
dd if=~/tmp.img of=/dev/fd0 bs=8k
En toen waren er zelfs al 3...

Verwijderd

Topicstarter
Iets zegt me dat dat ook via de grafische Linux moet kennen. Zoals ik al zei ken ik de kernel helemaal niet. Kan het evengoed wel gewoon overtypen wat je hier zegt, maar kan't nie gewoon grafisch?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Nee, er zijn geen grafische tools gemaakt die dit soort opdrachtjes achter een knop verbergen.

Let op dat in XTerm's 10 kleine negertjes de '&&' in deze regel:
code:
1
dd if=/dev/fd0 of=~/tmp.img bs=8k && dd if=~/tmp.img of=/dev/fd0 bs=8k

'wissel diskettes' betekend :).
M.a.w., je kan het niet in 1 keer uitvoeren, je moet eerst 'dd if=/dev/fd0 of=~/tmp.img bs=8k' intikken, gevolgd door enter, als-ie klaar is floppies wisselen, en dan 'dd if=~/tmp.img of=/dev/fd0 bs=8k'.
Mocht je nog 2 diskdrives in je computer hebben, dan kan je nu hopelijk wel de opdracht die je dan nodig hebt zelf verzinnen :+.

[edit:] dat dit niet grafisch is wil niet zeggen dat het iets met de kernel te maken heeft hoor, daar zit je nog mijlen ver vanaf!

[ Voor 15% gewijzigd door ajvdvegt op 01-12-2003 19:13 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Geen bootloader installeren van linux en boot.ini aanpassen van windows en hierin een regel toevoegen 'linux' om je linuxpartitie te booten.

Handig programmatje hiervoor is http://www.winimage.com/bootpart.htm

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde al die tijd Console in plaats van Kernel. Overigens kan ik zelf weinig verzinnen als het over de Console gaat. Voor mij is het puur chinees wat er staat, maar dat was Dos ook ooit... En Basic (long time ago) ook, dus wie weet ;-).
Wat de Casema user zegt: Het wordt geen Linux partitie, maar een hele andere linux harde schijf. iets zegt me overigens dat Linux via Windows starten niet geheel ideaal is als het ook om windows heen kan... niet dan?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 21:46:
Het wordt geen Linux partitie, maar een hele andere linux harde schijf. iets zegt me overigens dat Linux via Windows starten niet geheel ideaal is als het ook om windows heen kan... niet dan?
Werkt prima hier.
Ik kan van grub naar windows boot menu en weer terug.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
nvm

:X 8)7 |:(

[ Voor 100% gewijzigd door cavey op 02-12-2003 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
What's wrong, komakeef?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
onder de install van RH9 moet er ergens een scherm komen waar je kan kiezen tussen LILO/GRUB/nog1 :?
als het goed is moet je de config van LILO daar zo kunnen aanpassen (d.m.v het klikken op 'advanced options' oid), dat hij automatische windows start en als je dan naar linux wilt je je linker 'shift' inramt vlak voordat hij gaat booten (geen ctrl dus!) waardoor je het LILO menutje krijgt en je voor linux, redhat of whatever kan kiezen..

het staat daar allemaal vrij duidelijk uitgelegt dus dat gaat wel lukken denk ik..

succes ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door weijl op 02-12-2003 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het allemaal nog nalezen en proberen als ik de CD's gebrand heb. Heb de CD's van mij geback-upped (CD image) en aan m'n oom meegegeven... Maar heb zelf geen lege CD's. Kan toevallig binnenkort een AMD Athlon Thunderbird 800 krijgen. Zou vanalles aan kapot zijn, maar eigenlijk denk ik dat 't best meevalt. Misschien nog evn wachten en het tzt daarop installeren...
Pagina: 1