Toon posts:

Maxtor 40GB harde schijf wordt herkend als 32GB schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vorig jaar juli heb ik in een P3-500 systeempje uit '99 een Maxtor 40GB (7200RPM, 2MB cache) bij de al aanwezige noname 8GB schijf gezet. De 40GB schijf werd toen slechts als 32GB herkend. Na enig zoeken kwam ik tot de conclusie dat het probleem hem in mijn oude award BIOS zou zitten - Dit herkende geen schijven groter dan 32GB. Echter, omdat ik toen de schijfruimte niet nodig had en ik mijn BIOS zo min mogelijk wil flashen, heb ik toen niet moeilijk gedaan over die 8GB die het scheelt.

Afgelopen HCC heb ik echter een 120GB schijf erbij gekocht omdat de 40GB schijf al weer aardig vol zit en ik bovendien mijn MP3's en digitale foto's op 2 schijven wil hebben staan. Hiervoor moest ik mijn BIOS flashen, en dat is gelukt.

Mijn nieuwe 120GB schijf wordt gewoon als zodanig herkend, en kan gewoon gepartitioneerd worden, wat bewijst dat mijn nieuwe BIOS met schijven groter dan 32GB om kan gaan. Mijn BIOS ziet echter mijn 40GB schijf nog steeds als 32GB schijf! Ik snap hier niets van, ik had verwacht dat de missende 8GB nu ook gedetecteerd zouden moeten worden en als niet tot een partitie behorende ruimte beschikbaar zou zijn.

Wie kan mij helpen de missende 8GB terug te vinden?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik mag toch wel aannemen dat je in het BIOS autodetect hebt ingesteld?

ARME AOW’er

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-03 19:09
misschien eerst effe de schijf formatten?
maar weet het niet zeker of dit de reden is.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Misschien heb je de jumper erop gezet voor "limit 32 GB".

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Misschien hier? BalusC in "OM FAQ / Beleid"#hddlimieten ;)

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Als jij toen die schijf gepartitioneerd hebt, kon dat maar over 32 mb.
Dus dat zou betekenen dat de resterende 8 mb nu een niet-gepartitioneerde ruimte is.
Dus zal je de schijf opnieuw moeten partitioneeren om de 8 mb er bij te krijgen.
Of je gebruikt partition magic 8 van power-quest.
Dat gaat vanuit windows, en zie je in 1 oogopslag hoe het is gesteld met de partities op je hd.

mijn systeem.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Volgens mij staat je schijf of 32GB Clip mode ;)

Alle proemn in n drek

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47
dynax schreef op 30 november 2003 @ 23:30:
Dus dat zou betekenen dat de resterende 8 mb nu een niet-gepartitioneerde ruimte is.
Dus zal je de schijf opnieuw moeten partitioneeren om de 8 mb er bij te krijgen.
Dat gaat vanuit windows, en zie je in 1 oogopslag hoe het is gesteld met de partities op je hd.
De bios ziet ze ook als 32gig, dus dit heeft niks met partities te maken.

Inderdaad waarschijnlijk gewoon het jumpertje verwijderen....

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel
Ik mag toch wel aannemen dat je in het BIOS autodetect hebt ingesteld?
jupz :)

Bigbot
misschien eerst effe de schijf formatten?
maar weet het niet zeker of dit de reden is.
Denk het niet, voor het BIOS zou het helemaal niets uit mogen maken of de schijf geformatteerd is of niet, dat is alleen van belang voor het OS...

pinockio
Misschien heb je de jumper erop gezet voor "limit 32 GB".
*slik* Goed puntje ;) Kan me niet herinneren dat ik die jumper ooit op 32GB mode gezet heb maar ik heb dit niet nagekeken, dat ga ik vanavond maar eventjes doen.

Alex T.
Misschien hier? http://gathering.tweakers...sage/16985207#hddlimieten
Nou nee, daar dus niet, aangezien de 120GB schijf wel gewoon als 120GB (nu ja, 112GB ofzo) herkend wordt en het dus niet aan het BIOS ligt ;)

dynax
Zoals al gezegd, het BIOS ziet de overige 8GB helemaal niet, en zowel fdisk onder win98 als diverse tooltjes van mandrake 9.2 kunnen, op zich niet verbazingwekkend, de overige 8GB ook niet terugvinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 09:41 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De hdd zal waarschijnlijk gewoon op max 32 GB staan. Deze jumper setting vind je op veel HDD's terug.
B.t.w. met de search had je dit gewoon zelf kunnen bedenken...
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

[ Voor 67% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-12-2003 09:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 09:37:
Zoals al gezegd, het BIOS ziet de overige 8GB helemaal niet, en zowel fdisk onder win98 als diverse tooltjes van mandrake 9.2 kunnen, op zich niet verbazingwekkend, de overige 8GB ook niet terugvinden.
Dan lijkt me het meest aannemelijk dat je de CAP jumperinstelling inderdaad hebt laten zitten. Dit staat echter niet in de hoofdstuk van het linkje van Alex T. beschreven, maar in de FAQ-hoofdstuk dat dáárna komt :) (misschien dat ik dit nog even ga verplaatsen, het is namelijk geen software-kwestie).

De jumpersettings kun je op de schijf danwel op Maxtor's website terugvinden:
http://www.maxtor.com/en/...cts/ata/desktop/index.htm --> hier kun je jouw schijf selecteren en daarna kun je de jumper settings vinden onder 'Technical Specifications'. Als hij inderdaad erin zit, dan moet je die ene CLJ jumper dus eruit halen :)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 01-12-2003 09:58 ]

• Nielson
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 09:37:

Denk het niet, voor het BIOS zou het helemaal niets uit mogen maken of de schijf geformatteerd is of niet, dat is alleen van belang voor het OS...

Is niet helemaal waar, als de harde schijf eerst als een 32Gb werd gezien en je hangt hem in een andere pc zal deze 'm hoogst waarschijnlijk ook als een 32 Gb herkennen, op de een of andere manier neemt de bios deze instelling over. 't Beste is om je data even te backuppen op je nieuwe schijf en daarna met een tooltje als slate alle gegevens van je hd te verwijderen. Nogauw je dit gedaan hebt zul je zien dat de bios 'm als 40Gb herkent.

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-03 10:50
Ik heb dezelfde maxtor en de ontbrekende 8 GB kun je wel vergeten want er zit slechts 33.9 op :(

• dynax
format/mbr

mijn systeem.

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Het is Format /mbr

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dynax: zijn partities zijn nog prima in orde en hij kan prima booten :?
smattie: het is fdisk /mbr ;)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En wa's het verschil met fdisk /mbr ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
Flierefluiter schreef op 01 december 2003 @ 10:12:
Ik heb dezelfde maxtor en de ontbrekende 8 GB kun je wel vergeten want er zit slechts 33.9 op :(
Er zou wel wat meer op moeten zitten dan dat hoor. Een hardeschijf is dan wel geen 40 GB, aangezien er met 1000'en wordt gewerkt en niet met 1024'en, maar als ik het goed heb uitgerekend moet je ongeveer op 37,25 GB uitkomen:

40 GB = 40 x 1000 x 1000 x 1000 = 40.000.000.000 Bytes
40.000.000.000 / 1024³ = 37,25 GiB (GibiByte, de 'echte' benaming van een GB eigenlijk)

The devil is in the details.

• dynax
sorry, je hebt helemaal gelijk :Z

mijn systeem.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iva_Bigone schreef op 01 december 2003 @ 10:23:
En wa's het verschil met fdisk /mbr ?
format /mbr bestaat niet :+
Da's gewoon een foutje van dynax :)
dynax schreef op 01 december 2003 @ 11:39:
sorry, je hebt helemaal gelijk :Z
Dat komt behoorlijk vervelend en wellicht kwetsend over. Zou je voortaan eens willen uitkijken met zulke smiles? Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

• dynax
BalusC schreef op 01 december 2003 @ 11:46:
[...]
format /mbr bestaat niet :+
Da's gewoon een foutje van dynax :)
[...]
Dat komt behoorlijk vervelend en wellicht kwetsend over. Zou je voortaan eens willen uitkijken met zulke smiles? Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)
Ik zat dus idd te slapen tijdens de post.
Ik bedoelde dus fdisk /mbr en was serieus bedoeld en niet als grap.

mijn systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, wat gebeurt er als je een jumper die je schijf limiteert op 32GB, eraf haalt? Komt de rest er dan gewoon als niet gepartitioneerde ruimte bij of vernaggelt het je hele partitiesysteem?

Ga natuurlijk zowiezo de hele schijf wel backuppen naar mijn nieuwe HD, maar is toch prettig om te weten :)

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Als je de schijf van 32GB naar 40GB zet was bij mij de ervaring dat je je data niet 1 2 3 kon benaderen... ik was iig mijn installatie kwijt. Nou moet ik wel toegeven dat ik niet erg veel moeite gedaan heb want het was toch een schone installatie :)

Ik ben toch enigzins verrast dat dit niet in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ is terug te vinden.

Eve char: Warock <TEST>

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uit de FAQ
Verder nog even de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een capaciteit limiet op de harddisk kunt instellen, zodat de oudere BIOS'en met deze harddisk overweg kunnen. Deze jumper zorgt er dus ook voor dat de schijfruimte gelimiteerd wordt! Check de handleiding, al dan niet online, voor een beschrijving van de jumperinstellingen.

ARME AOW’er

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 19:59

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Gewoon jumpers goed instellen, en van de 32gb cap limit afhalen, partitioneren met partition magic (die 8gb mergen met andere partitie) en klaaaaar!!!!
Niet mokken, lekker wokken :P

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
volgens mij is het zo dat je van je primaire partitie (op je bootschijf) slechts het gedeelte kan gebruiken dat je BIOS ziet (slechts 32 GB). De andere schijf wordt pas benadert in windows en die kan we met grote volumes overweg.

Probeer es in Schijfbeheer: zie je daar vrije ruimte, dan kan je dat gewoon formatteren als extra partitie. (dan wordt die ook pas in windows benaderd)

• microfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12-2021
Heb juist zelfde probleem

Probleem met format harde schijf

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je ook nog een paar honderd andere topics met vergelijkbare problemen omhoogschoppen met zo'n opmerking :? 8)7

Nee, dank je ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.