Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] dr.led voor aopen mobo zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• nightriderron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 22:33
hallo allemaal.

ik heb een beetje een vreemde vraag mischien.
maar ik heb dus een mobo van aopen, waar ik dr.led op aan kan sluiten.
dr.led is simpel als de pc opstart geeft deze middel 8 leds aan, door led 1 t/m 7
rood op te laten lichten, hoe de staat van bv hd,proc.ram enz. als dus de led rood blijft branden is er iets defect, gaat de laatse groene led branden is systeem ok.

ok nu wil ik dit dus hebben.
heb overal gezocht zelfs met aopen aan de tel gezeten, nrs gehad van leveranciers vervolgens ook die gebeld, maar dat ding is gewoon niet te krijgen in nederland.
en om hem nu in usa te gaan bestellen zie ik niet zitten want dan kost ie me gewoon 4x zoveel.

nu heb ik op het mobo 5 pinnen pin1=3.3v pin2=s1 pin3=leeg pin4=s2 pin5=gnd pin6=s3

nu denk ik dat s1 tot s3 in kombinatie een led laat branden.
ik wil dit dus zelf gaan proberen te maken middels een ic of meerdere
nu weet ik wel hoe ik die met relais zou kunnen maken maar een relais op 3.3v is er niet (ja een ic)

weet iemand mij mischien een schop in de goede richting te geven?
waar kan ik zo'n schakeling van maken?
of is daar mischien een site van die ik nog niet gezien heb?

het moet mogelijk zijn aopen heeft het ook gemaakt dus is het ook zelf te maken!

ps: aopen geeft dus ook niet eens het schema :'(

Verwijderd

misschien is het een binair tellertje?
Ik zie 8 led's en met 3 schakelpennetjes heb je 9 mogelijkheden, dus zo'n slecht idee is het niet.

Verwijderd

Even wat info parkeren voor de mee-denkers die niet weten wat Dr.Led is:

Officiëel:
- http://www.aopen.com/products/mb/dr-led.htm
- http://www.aopen.com/tech/techinside/DrLED.htm
- http://www.aopen.com/products/mb/dr-led-install.htm

Handige reviews:
- http://www.ocworkbench.com/hardware/aopen/drled/drledp1.htm
- http://www.tomshardware.c...ard/20010507/i815-06.html
- http://www.bigedtech.com/newbigedtech/articles/85.php
- http://hardware.meetthegeeks.org/ourreview/2002/aopendrled/

pinout op mobo: 1=3.3v 2=s1 3=key(leeg dus) 4=s2 5=gnd 6=s3

In de reviews is te zien dat een converterprintje wordt gebruikt om vanaf de 5 pinnen op het mobo naar de 16 draden (1 zwart, 7 groen, 8 wit) van de Dr.Led 'drive' te gaan. Je hebt 3 schakelpinnen, dus via een matrix heb je 8 mogelijkheden (7 errorstanden als je de uitstand niet meerekend [binair '000' en de powerLed). Dit komt opnieuw weer overeen met de 8 witte draden op een gezamelijke ground (welke ook op het printje als gezamelijk zichtbaar is). Het zwarte draadje zal waarschijnlijk de pluspool van het power/boot-OK ledje zijn, terwijl de overige 7 groene draden de pluspolen van de 7 storingsledjes zijn (cpu, mem, agp, pci, floppy, hdd en keyboard).   Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/aopen-drled-converter-print.jpg

Waarheidstabel voor 3 digit binair

s1s2s3
0 000
1001
2010
3011
4100
5101
6110
7111
  Bij de waarheidstabel hiernaast moet je nog even extra controleren bij welke errorledjes de 7 mogelijkheden horen (aangenomen dat het een simpele matrix is). Het kan immers zijn dat errorledje 1 niet hoort bij mogelijkheid 1 (binair '001') maar bij een compleet andere. Dit kun je controleren door expres fouten te generen zoals ook in 1 van de reviews is getest door bijvoorbeeld de CPU eruit te halen, en een andere keer de videokaart etc.

Voor diegene met een dr.led systeem:
- welke nummers staan er op het IC? (het zwart onderdeel op de converterprint)
- als er iemand een duidelijkere foto kan posten zou dat zeer welkom zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 09:51 ]

• nightriderron
bedankt voor de reacties zover.

ben inmiddels ook nog aan het zoeken geweest,
maar niks kunnen vinden dan dat ik al wist.
weet je mischien met wat voor ic ik dat tabel zou kunnen gebruiken?
heb al op ic database gekeken maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
ook nog een paar zaken gebeld maar die weten dat ook niet.
waar kan ik zoeken?

wist ik dat nr op die ic maar

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Zoek eens naar 'binary to decimal' of 'bcd to decimal' in de chipdir.
De CD4028 zou misschien een geschikte chip zijn.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op school heb ik vorig jaar een soortgelijk iets gemaakt. Dat was een eenvoudig printje om van binair 4 (dus max 16 tekens) naar bcd om te zetten. De chip die we daarvoor gebruiken is de DM7447. Denk dat het hierzo wel mee gaat lukken!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

het lijkt me makkelijk zelf te bouwen, zonde om er veel geld aan uit te geven. voor 5 euro heb je het zelf in elkaar geflatst.
Zoals ik rdeneer, moet je moet je in de richting denken van onderstaan schema.
Ik denk dat het zo moet werken. Wel zorgen dat je een ictje hebt voor 3,3V deze moet dat kunnen volgens de datasheet.
Succes ermee.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maes0146/ledencoder.jpg

• SlinkingAnt
  • Niet online
Bovenstaand schema is vrijwel hetzelfde als wat ik vorig jaar gebruikt hebt. In dit schema is het wel zo, dat zodra er meerdere ledjes gaan branden, er meer stroom gaat lopen door de weerstand, dus meer spanningsverlies, dus dat de ledjes wat minder fel gaan branden. Of dit in het echt merkbaar is weet ik niet, maar je zal de ledjes zowiezo zien branden.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• nightriderron
ben vanmiddag even naar de winkel gegaan en heb daar een HEF4028BP gehaald.
volgens die man moet het daar mee gaan.
dus ik ga het gewoon proberen,maak eerst even een test opstelling

alleen waarom heb je daar een weerstand in dat shema, die is toch niet noodzakelijk het is 3.3v

ik ga gewoon de 3.3v aan de vdd zetten s1 aan A0 s2 aan A1 s3 aan A2
en dan de leds op O0 t/m O7 en de gnd aan de vss en al de leds dat moet toch ook werken?

ik hoop dat ie het gaat doen op 3,3v anders kan ik altijd die andere nog halen.
deze heeft 1 ingang meer en twee uitgangen meer maar dat mag geen probleem zijn.

ik ga morgen ochten alles ff solderen en dan laat ik het weten of ie het doet of niet
alvast bedankt

ron

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

dit is toch eigenlijk gewoon wat je ook van msi die zit d8 ik dik simpel inelkaar en die zit dan aan zo'n usb stekker voor op je mobo

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Als je een LED aansluit, dan is de stroom (theoretisch) oneindig groot. Op het moment dat je er geen weerstand tussen doet, heb je sowieso 1 probleem, en misschien zelfs 2 of 3.
1. Je 7Segmentsdisplay brand door, ledjes kunnen maar max 20mA hebben.
2. Je 3.3V wordt omlaag getrokken, doordat er een flink aantal mA weggetrokken wordt door de ledjes.
3. Het IC'tje wat je op je print soldeert kan er niet tegen dat je er zoveel stroom doortrekt en wordt 'errug' warm. Dit kan je heel goed voelen met je vinger (op eigen risico).

Verder is het idd geen probleem dat het ic'tje meer ingangen en uitgangen hebt. Maar maak wel de overige ingangen vast aan de GND. Anders kunnen er nog rare dingen op je ledjes verschijnen

• nightriderron
en hoe groot zou die weerstand moeten zijn dan?

ik heb net ff snel 1 led eraan gesoldeerd maar het werkt wel
maar heb nog niet lang getest dus ik weet niet of dat ie warm wordt.

als ik die waarde weet ga ik die morgen nog ff halen

zat er ook nog aan te denken om er nog ff een elco overheen te zetten van 1uf
om die 3.3v stabiel te houden, of is dat heel stom gedacht ?

edit:als ik dit ff snel bekijk zou ik volgens mij aan een 1ohm weerstand voldoende hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door nightriderron op 02-12-2003 23:07 ]

Verwijderd

Een 4028 is nou niet speciaal gemaakt om grotere uitgangsstromen te leveren, gebruikelijk is enkele uA's tot zo'n 0,5mA. De uitgangsspanning zal dan ook als een pudding in elkaar zakken als je er een LED rechtstreeks op aansluit.
Zo wordt de stroom door de LED wel automatisch begrensd, maar wel op een heel onelegante manier.

Het is ook nog eens zo dat hoe hoger de voedingsspanning is, hoe groter de uitgangsstroom kan zijn en omdat je met de voedingsspanning al bijna op het minimum zit wordt het er hier niet beter op.

Een hogere voedingsspanning kun je hier ook niet toepassen want dan ziet ie geen hoog meer op z'n ingangen.

Je kan beter de LEDjes via een transistortrapje aansturen.

Verwijderd

je ledjes worden negatief aangestuurd. Het Ic levert zo dus geen stroom, maar hoeft alleen stroom te sinken. Het is zowieso altijd beter om ledjes gezamelijk aan vcc te hangen en dan de kathode aan het ic. De weerstand kan gezamelijk om de 74ACT138 toch slechts 1 uitgang tegelijk kan aansturen. Der kunnen dus nooit 2 led tegelijk gaan branden. Tenzij de adreslijnen heel snel gescant worden.
over die inzakkende vcc hoef je je geen zorgen te maken denk. Als je de ledjes maar op 20mA houd of desnoods low current ledjes gebruikt. weerstand is eenvoudig te berekeken 3,3V / 20mA = +-165 ohm

• nightriderron
je ledjes worden negatief aangestuurd. Het Ic levert zo dus geen stroom, maar hoeft alleen stroom te sinken. Het is zowieso altijd beter om ledjes gezamelijk aan vcc te hangen en dan de kathode aan het ic. De weerstand kan gezamelijk om de 74ACT138 toch slechts 1 uitgang tegelijk kan aansturen. Der kunnen dus nooit 2 led tegelijk gaan branden. Tenzij de adreslijnen heel snel gescant worden.
over die inzakkende vcc hoef je je geen zorgen te maken denk. Als je de ledjes maar op 20mA houd of desnoods low current ledjes gebruikt. weerstand is eenvoudig te berekeken 3,3V / 20mA = +-165 ohm
dit gaat niet helemaal op ben ik bang.
ik krijg namelijk uit mijn mobo 3,3v vdd en s1 t/m s3 is ook 3,3v (dat hangt van de storing af natuurlijk)
dus die s1 t/m s3 moet ik op de ingang aansluiten en dan krijg ik 3,3v op de uitgang dus kan ik aleen de vss (gnd) aan elkaar hangen

edit:
In de reviews is te zien dat een converterprintje wordt gebruikt om vanaf de 5 pinnen op het mobo naar de 16 draden (1 zwart, 7 groen, 8 wit) van de Dr.Led 'drive' te gaan. Je hebt 3 schakelpinnen, dus via een matrix heb je 8 mogelijkheden (7 errorstanden als je de uitstand niet meerekend [binair '000' en de powerLed). Dit komt opnieuw weer overeen met de 8 witte draden op een gezamelijke ground (welke ook op het printje als gezamelijk zichtbaar is). Het zwarte draadje zal waarschijnlijk de pluspool van het power/boot-OK ledje zijn, terwijl de overige 7 groene draden de pluspolen van de 7 storingsledjes zijn (cpu, mem, agp, pci, floppy, hdd en keyboard).
kijk ook ff naar die foto je ziet 1 ic met ik denk een smd weerstand?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 05:45 . Reden: modedit: missende [q] quote tags ]

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dat ziet er idd uit als een smd-weerstand. Suc6 ermee!

Verwijderd

dit gaat niet helemaal op ben ik bang.
ik krijg namelijk uit mijn mobo 3,3v vdd en s1 t/m s3 is ook 3,3v (dat hangt van de storing af natuurlijk)
dus die s1 t/m s3 moet ik op de ingang aansluiten en dan krijg ik 3,3v op de uitgang dus kan ik aleen de vss (gnd) aan elkaar hangen
uhm...
Zoals in mijn schema dan zal je bij s1,s2,s3= 0V op uitgang 0 een spanning meten van 0 V en op de 7 overige uitgangen 3,3V.
Er is dus steeds 1 uitgang 0V en 7 uitgangen 3,3V.
Als je dus de led`s met de kathode aan het IC hangt en de anode aan de 3,3V dan brand dus de led aan de uitgang die 0V is.

Als er bijvoorbeel 2 storingen tegelijk zijn, dan zullen de signalen s1,s2 en s3 elkaar snel afwisselen, zodat er steeds 2 ledjes om en om branden. Dit gaat waarscheinlijk zo snel dat het lijkt alsof er 2 tegelijk branden.

• nightriderron
ok zo had ik het niet gezien ik dacht dat je het hele ding omdraaide.
maar ok

ik heb het nu wel met een uitgang van 3,3v gedaan en ik geef voor de zekerheid ieder ledje zijn eigen weerstand.
ik wil eerst even kijken of dit gaat werken.
en mocht er dan toch nog te veel stroom over het ic gaan ga ik het anders doen.

ik ga er morgen weer mee verder maar alvast bedankt voor al het mee denken
het heeft me zeker opweg geholpen.

ik heb het vroeger wel gehad op school al die electronica maar ik heb er verder nooit meer wat mee gedaan (tot nu toe dan) dus het is me allemaal een beetje ontgaan die stof.

• nightriderron
Het is gelukt!!

iedereen bedankt voor alle info.
hij werkt nu, nu alleen nog even de volgorde van de leds.
maar daar kom ik nu wel uit

ik zal even kijken of ik hem binnenkort kan neer zetten bij kleine case mods.

Verwijderd

en welke oplossing is het geworden?
welk ic?

• nightriderron
het is de HEF4028bp geworden,
(ik wil ook nog kijken of ie met een andere ic ook werkt.)
met een weerstand voor iedere led van ong 150ohm

en inderdaad alle overige pootjes aan de gnd hangen anders werkt het echt niet.

moet alleen de volgorde nog goed zetten maar dat is niet zo moeilijk,
ze gaan van links naar rechts en dan gaat de laatste branden.

ik krijg mischien binnenkort de datasheet van aopen, want volgens mij gebruiken die maar 1 weerstand,
ik heb voor de zekerheid maar iedere led zijn eigen weerstand gegeven omdat ik niet weet of er meerdere leds teglijk kunnen branden.

volgens aopen is dit in europa nog niet te krijgen.
zal als ik het helemaal optimaal heb werken een schema maken en dit posten.

Verwijderd

Alle overige pootjes aan 0V hangen?
Je gaat toch geen uitgangen kortsluiten?
Een niet gebruikte uitgang laat je gewoon open, een niet gebruikte ingang kan je aan 0V hangen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 10:08 ]

Verwijderd

Ik vermoed (en hoop) dat hij de "overige pootjes" van de leds bedoeld. ;)
Maar wellicht dat hij dat even kan toelichten?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw uitvoering. Heb je nog foto's gemaakt van jouw eindresultaat?

Die initialisatie van leds gebeurd dacht ik in volgorde van ID nummer. Dus wat dat betreft zou je kunnen hierboven kunnen spieken voor de juiste volgorde. (al kun je een hoop errors zelf naspelen door gewoon dat onderdeel uit je bak te trekken "voila, een CPU error". :)

Of hij niet in Europa te koop is betwijfel ik, hij staat iig gewoon in de Pricewatch: pricewatch: AOpen MB Dr.LED (al weet ik niet of dat uit vooraad of backorder is).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 10:29 ]

• nightriderron
ik heb inderdaad de laatste ingang aan de gnd moeten hangen anders werkte die niet, de twee overige uitgangen zijn gewoon open.

volgens aopen, waar ik meerdere malen mee aan de telefoon heb gezeten,
zijn ze wel van plan geweest om dit artikel te gaan leveren maar om dat er geen vraag naar was hebben ze dat nog steeds niet gedaan.
ik heb in het begin met 10 leveranciers aan de telefoon gezeten die ook beweerde ze uit vooraad te kunnen leveren, maar na goed zoeken was er niet 1 te vinden of te bestellen. (ja wel te bestellen maar dan kwam dat ding op 80 euro omdat ze dan een 1 malige order moesten plaatsen) en ach het zelf maken was nog veel leuker ook.

en hier de foto's

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~skipbo/pics/kast.jpg
de pc met alles erin

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~skipbo/pics/hettotaal.jpg
fancontroller met dr.led

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~skipbo/pics/voorkant.jpg
de voorkant

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~skipbo/pics/printic.jpg
en dan hier het printje met de ic heb helaas geen mogelijkheid om een mooi printje te laten maken dus heb ik maar een hobby print genomen

en het schema mag duidelijk zijn 3 ingangen gebruiken en 8 uitgangen

en inderdaad de volgorde van de leds is niet moeilijk als de pc opstart moeten de leds (bij mij dan) van rechts naar links lopen.

maar als je s1 op ingang 1 enz aansluit gaan ze lekker allemaal door elkaar aan en uit. dus ff de leds in volgorde zetten en het werkt perfect.

heb al een paar dingen getest zoals kb los gaat rood ledje branden,
pci kaart scheef gaat ook led branden dus het werkt leuk.

Verwijderd

En toch raad ik je aan om de uitgangen van de 4028 te bufferen.

Bij een voedingsspanning van 5V is de spanning op de uitgangen van het IC gedaald tot 2,5V en staat over het 150 Ohms weerstandje nog maar 0,6V hetgeen resulteert in een stroom van 4mA. Meer kan een 4028 niet leveren.

Nogmaals, het IC is niet gemaakt om direct LEDjes aan te sturen.

En bij een voedingsspanning van 3,3V is de lichtopbrengst van de LEDs gereduceerd tot die van een gloeiende spijker.

Je kan het bv zo met BC547B torretjes doen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/DrLED_.PNG

En als je de LEDjes in de volgorde van het IC plaatst, dan hoef je aleen nog maar de ingangen A B en C in de goede volgorde te zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 17:49 ]

• nightriderron
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~skipbo/pics/schema.jpg

ff snel wat getekend.

ik heb het zo gedaan en de leds zijn goed te zien hoor.
ook wordt het ic niet warm nu ong 24uur draaiend continu.
zelf de spanning blijft stabiel

Verwijderd

ja, dat opzetje heb ik ook ff gemaakt, dat werkt ook wel, het IC begrenst de uitgangsstroom zelf, het is alleen niet netjes.

• nightriderron
ok maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van.
ik weet dat aopen zelfs maar 1 weerstand en 1 ic gebruikt dus het moet nog kleiner kunnen?
maar ik vind het al heel wat dt ik dit aan de praat heb kunnen krijgen,
ik had echter niet verwacht dat het zou werken maar dat doet het wel.
dus nu heb ik gelijk een mooie CM die nog niemand heeft.

Verwijderd

Ja, als ze bij Aopen een speciaal IC hebben gebruikt of ontwikkkeld dan kan het wel kleiner, wij moeten het meestal met standaard onderdelen doen en dan valt het altijd groter uit.
Je hebt er een leuke schakeling aan, jammer dat het alleen voor Aopen borden is.

Verwijderd

Daar was mijn oplossing ook zo gekozen dat alle leds gezamelijk aan de vcc hangen. IC`s kunnen namelijk vele meer stroom sinken, dan leveren. Omdat er bij een encoder toch maar 1 led tegelijk kan branden, is 1 weerstand genoeg.
Ik geloof nooit dat Aopen voor zo`n simpele oplossing een apart IC heeft ontwikkeld. Je hebt ook versies van de 7400 serie die extra stroom leverende uitgangen hebben, zoals de TPIC595 (gewoon een 74hc595 schuifregistertje)
Allegro levert veel van deze driver IC`s in de vorm van encoders, registers of wat dan ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 15:39 ]

Pagina: 1